Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Alternativa lösningar för att spela sina musikfiler i bilen

  1. #1

    Alternativa lösningar för att spela sina musikfiler i bilen

    Denna finns ju sen tidigare, http://bluesaab.blogspot.se/ BOM kostnaden är inte jättehög. Det finns nog många som köper din Patrik, 795:- inkl manual och youtube-installations-video? ;-)

    Senast redigerat av ime95mos den 2015-12-16 klockan 17:02.

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    J*vlar, det var dyrt! Då kanske jag skall göra slag i saken och börja bygga såna. Materialkostnaden ligger på typ hälften, och då tänkte jag använda en arduino för att kunna göra vidareutveckling och fler funktioner. T.ex. har jag tittat på att låta SID visa låtnamn och sånt.
    Zimm här på forumet har redan konstruerat en rackare som har all funktionalitet och som även visar låttitlar osv i SID. Nu minns jag inte vad han nämnde för materialkostnad, men helt billigt var det inte, speciellt inte när det skulle vara komplett med kontakt redo för plug n play

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Allt beror ju på vad man använder för något. Jag tänkte en Arduino med blåtands-shield, en låda och en kontakt. Kontakten kan inte kosta så himla mycket, och en Arduino med bluetooth och canbus och låda och lite sladdar. Köper man på rätt ställe på nätet borde man kunna komma in på halva kostnaden. Fast å andra sidan spelar det mig ingen roll för det är ju själva byggandet som är det roliga

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Hej!, ja jag har tagit fram en liten enhet som gör detta, min enhet baseras på en ARM cortex M4 processor. Har inte riktigt byggt den för att vara billig, utan mera för att jag tyckte den skulle vara så som jag byggt den.

    Arduino hade fungerat men jag gillar inte hur den hanterar CAN. måste ligga och polla för att se om det kommit in något. tar massa processor i onödan. Min har canfilter i hårdvara och interrupt. så processorn behöver bara hantera det när det när ett paket av intresse kommer in. men det är vel en smaksak kanske, arduino har andra fördelar.

    Problemet med kontakten är att de ställen jag hittat som säljer den antingen vill ha massor av pengar för den, flera hundra kronor styck, eller att man måste köpa 1000 kontakter eller att man inte får köpa som privatperson.

    Ett ytterligare problem är att alla bilar inte har kontakten framdragen till skuffen, så då måste man få tag i kabeln från en bil med cd-växlare. inte helt lätt det heller.

    Kontakten är dessutom ganska stor, den skulle inte ens få plats på min enhet, jag gillar att bygga kompakt ^^

    Helt klart inte omöjligt att få tag i men jag ansåg inte det vara lönt det.

    Jag har istället valt en standardkontakt som är kompakt, pålitlig och kostar inte många kronor. sen får man helt enkelt klippa bilens kablage och koppla in, antingen bak vid växlaren eller längre fram där växlarens kablage ansluter på bilar som inte har fördraget hela vägen. är ju inte så många ledare att skarva på.

    Vill man absolut ha plug and play skulle man kunna köpa cd-växlarkontakt, och helt enkelt göra en liten 10 cm lång adapter till den som passar i min enhet. Så de som verkligen inte vill klippa har det alternativet.

    Här finns en liten demofilm:
    https://youtu.be/S0kOqEp5Bwg

    Såhär ser kortet ut, 45*45 mm stor är kortet:


    Baksida:


    Inkapslingen:


    Att få den att visa på displayen är inte helt trivialt, man måste fixa lite med prioritet för att det skall fungera som förväntat. Gör man så som de gör på "bluesaab" så kommer den alltid visa texten på displayen, så man inte kan använda nightpanel eller open SID när bluetooth är aktiverat. man måste även konkurrera med det som stereon skickar ut, så inte det blinkar fram "CD 1 TRACK 1" som stereon skickar ut. Min fungerar med nightpanel, den tänder upp displayen precis när man byter låt och sen slocknar efter några sekunder, så som ordinarie funktioner gör på stereon. så där är det lite jobb att få det att fungera snyggt.

    Jag har använt denna i mina bilar sen typ i mars.

    Det finns dock bara två fungerande enheter, jobbar i mån av tid och motivering, finns fortfarande saker jag vill förbättra ^^

    8 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Mycket imponerande bygge!
    Skulle du hitta motivation så kan du sätta mig på listan
    Det man man skulle kunna tänka sig vilja ha på enheten är såklart att den fungerar som handsfree också, men det hänger ju på om BT-enheten har stöd för mikrofon in. Sen inkopplingen borde ju gå att ordna på samma vis som SAAB-AUX gör det med en sån grenkontakt.

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Komponenterna mitt på kortet l1 l2 c1 c2 och r4 r6 är till mikrofon. Lägger på en biasspänning för mic. Testade den med micken som sitter i min 9-3 med förberedd handsfree. Funkade inget bra. Måste lägga till en förstärkare och gärna filter för att kunna få vettigt ljud från den. Men det finns stöd för på modulen. Kan ochså hämta ut kontaktlista från telefonen. Så om någon ringer kan man visa namn i displayen. Om kontakten inte finns så kan man skriva ut telefonnummer bara.

    Skulle kunna svara med typ nxt-knappen eller nått. Eller svara genom att byta till bluetooth-källan när det ringer.

    Ja min är inkopplad i min bil just nu med din till din-kontakt som grenar ut cd-växlarkablarna.

    Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Helt klart intresserad, vad skulle en enhet landa på mellan tummen-pekfingret?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Finns inga till försäljning. Jag vill bli helt klar och nöjd först. Ren materialkostnad är vel en femhundring styck ungefär. Jag har 20 pcber eller så och komponenter till att bygga 5 typ.

    Den dyraste komponenten är bluetoothmodulen. Kostar typ 20 dollar. Bc127 heter den. Ganska trevlig sak

    Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kul men lite innovation

    Då kanske du behöver betatestare i din närhet (Linköping)?
    När du är redo kan du väl starta en ny tråd som henrikg gjort med eSID - extended Saab Information Display

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Jag tror jag är hyffsat heltäckande på betatestning. Har 9-3 og med t7 och med t5. Clarionstereo i båda. Sen har jag 9-5 med clarionstereo och med densonavigator.

    Testad på alla förutom 9-3 t5 hitils. Med det skall vara samma som 9-3 t7 vad jag förstått.

    Skulle vara 9-5 2006 med denso som jag inte lattjat något med.

    Har dock 2006 instrumenthus i både min 9-3 t7 och min 9-5. Så kan ju prova lite där. Men blir ju inte exakt som i en 2006 endå

    Tråd kommer nog i sinom tid

    Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Tycker det var rätt billigt om materialkostnaden är hälften. Sedan ska det specas, utvecklas, testas, fixas kapslingar, skriva manualer etc.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Har själv testat Simons blåtandsmodul och den funkar utmärkt, bra ljudkvalitet var det också. Tummen upp!

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  13. #13
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Finns inga till försäljning. Jag vill bli helt klar och nöjd först. Ren materialkostnad är väl en femhundring styck ungefär. Jag har 20 pcber eller så och komponenter till att bygga 5 typ...
    Jag är redigt intresserad zimm. Just nu använder jag SAAB AUX vilket fungerar väldigt fint men skulle kunna betala bra för att få möjligheten att ringa med den enheten (du bygger) samt att kunna använda de funktioner du beskrivit, alltså använda NightPanel och se låttitel å byta låt med Seek å inte NXT-knappen. Kan man "ställa sig i kö" för en av de enheter du har material att bygga för när du känner dig nöjd och testat klart?
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

Liknande ämnen

  1. Alternativa tändspolar till T5 - möjligt?
    Av Mats 2720 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 12:55
  2. Årets (alternativa?) Julkalender!
    Av Garfield i forum Tidsfördriv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 17:22
  3. Alternativa frontspoilrar till 9-5 Aero '02 ?
    Av EuphoniC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 07:48
  4. Alternativa centerhögtalare 9-3 SS?
    Av Mattssi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 14:38
  5. Alternativa dimljus till 9-5 -99
    Av Swamp i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 23:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •