Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Insugstemperatur D19

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Insugstemperatur D19

    Efter att idag ha fått min eSID2 så märker jag att insugstemperaturen är löjligt hög på bilen. Med 20 graders utetemp och 110 motorvägen lyckades jag inte komma ner lägre än runt 55 grader och vid långsammare färd eller högre effektuttag översteg temperaturen 70 grader.
    Novis som jag är på dessa dieselhäckar undrar man om det verkligen kan vara rätt med så hög temperatur?
    LLK är väl ungefär densamma som på bensinare, och jag hade uppfattningen att avgastemperaturen var lägre på en diesel (som inte regenererar DPF).
    Luftöverskottet kanske gör att den inte hinner kylas i LLK?
    Turbon laddar mer och tidigare och värmer luften mer?
    Frågan är dock om man har något att vinna på att optimera insugstemperaturen? En riktigt bra LLK borde kanske kunna sänka tempen 15-20 grader, kanske skulle det förbättra förbrukningssiffrorna? Någon extra effekt är jag inte så intresserad av.
    Bilen i berättelsen är min 2007 TiD Hirsch.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Vad jag har läst om LLK så till bensin/etanol är det massan och luftflöde som kyler. När du kör en hård runda så värms hela LLK upp och när du sen kör lugnare så kyls den ner igen. Det innebär att massan är som en kylreserv.
    När du kör diesel så strömmar luft igenom hela tiden så du har en större nytta av att han en LLK som är utformad att släppa i från sig maximal värme hela tiden, du får inte viloperioderna på samma sätt som med besinare
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069
    Jag har för mig att jag tyckte den var hög på min TTiD, men jag tror inte det var så hög som din. Dessutom sjunker den när man laddar på lite. Misstänker att det är när storturbon får fart ...
    Kan kolla igen vid tillfälle.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ja, som det verkar så stiger temperaturen vid låg last men sjunker vid hög last, ganska precis tvärtemot bensinarna

    Om man försöker lista ut varför så kanske det är så att vid last så skjutsas mer luft in, och hinner inte värmas lika mycket. Dessutom så kanske avgastempen går ner på grund av luftöverskottet?
    Kul också att man ser att disel aldrig på undertryck i insuget, och konstigt vore det ju annars då spjäll saknas.
    Vid motorbroms märker man att temperaturen sjunker snabbt, då är ju bränslet helt avstängt och förbränning sker ej.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069
    Jag hade temperaturer liknande dina nu när jag kollade. Vid "lagom" gasning kunde det sjunka ca 10 grader...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. Mäta insugstemperatur og9-3 (T7)?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •