Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9-5 Aero -02 med eftermarknadsdump - Blinkande CE

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    46

    9-5 Aero -02 med eftermarknadsdump - Blinkande CE

    Tja,

    Tänkte höra i fall det finns någon på forumet som kanske kan hjälpa mig med råd och tips om vad jag kan ha för problem med min bil.

    Det började för några veckor sedan när jag gasade på ordentligt vilket resulterade i att motorlampan började blinka samt att bilen blev nästan helt orkeslös. Såg att dumpventilen då pajjad varpå jag bytte denna till en ny dock en ertermarknadsmodell. Efter det fick jag jag felkod om fel iförbränningen i cylinder 1 och 2. Bytte tändstift samt ny TK. Nu har jag märkt att vid gaspådrag så tänds motorlampan, när jag försöker avläsa med min felkodaavläsare som är av en billigare modell kan jag inte se vad det är för kod?! Tror ni att det hänger i hop med avlastningsventilen där allt började?
    Tacksam för svar

    Mvh Rickard

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    1. Läs ut felkoder med Tech2
    Var TK en OEM/Original? Ny/Beg?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av rickard82 Visa inlägg
    Tja,

    Tänkte höra i fall det finns någon på forumet som kanske kan hjälpa mig med råd och tips om vad jag kan ha för problem med min bil.

    Det började för några veckor sedan när jag gasade på ordentligt vilket resulterade i att motorlampan började blinka samt att bilen blev nästan helt orkeslös. Såg att dumpventilen då pajjad varpå jag bytte denna till en ny dock en ertermarknadsmodell. Efter det fick jag jag felkod om fel iförbränningen i cylinder 1 och 2. Bytte tändstift samt ny TK. Nu har jag märkt att vid gaspådrag så tänds motorlampan, när jag försöker avläsa med min felkodaavläsare som är av en billigare modell kan jag inte se vad det är för kod?! Tror ni att det hänger i hop med avlastningsventilen där allt började?
    Tacksam för svar

    Mvh Rickard
    Jag rekommenderar starkt en avlastningsventil av originalkvalitet. INTE av dump-typ.

    Din motorstyrning har mätt in luftmassa som den förutsätter återvinna i förbränning utan ny inmätning.

    Att dumpa är rent generellt "dumpt" med Trionic7.

    Byt till original avlastningsventil.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-06-22 klockan 21:47.

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Saida Andersson dog 1998 enl Wikipedia. Tydligen ska hennes dotter ha "ärvt" hennes egenskaper att sia om framtiden och vad eventuella oläsbara Saab-felkoder kan betyda. Men tyvärr så hänger hon inte här på forumet.....

    Enklast är väl att fixa fram felkoden alternativt med en bättre felkodsläsare eller en TechII'a. Har du ingen kontakt med en verkstad med en T2'a så finns det ett gäng här på forumet som har en sådan. Finns en googlemap som någon snart kommer att länka till. Eller kolla under en forumregion där du bor.

    Edit: Alla andra hann före. Har jag klister på fingrarna???
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Spelar man handboll i Timrå?
    Om inte, tvätta fingrarna


    Jag har eftermarknads "dump" och det funkar utmärkt!
    Forge återcirkulerande


    Det herrarna försöker uttrycka är att du absolut inte skall montera en så kallad "öppen dump" som släpper ut den uppmätta luftmassan i omgivningen för då blir styrsystemet T7 ledsen i ögat och då är ett byta det första som skall göras över huvud taget.

    Och det finnes flera i 08 som har Tech2 som säkert kan hjälpa dig samt ge lite goda råd på vägen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Ingen öppen dump eller heller ej en "halv-öppen" som vart populär en stund. Jag tror Speedparts m.fl. sålde den så att tonåringar fick pysa lite med en Trionic7-SAAB.

    Herman hedning (.. kanske vill ha eftermarknadsgrejer. Själv har jag aldrig märkt av trubbel med originalsaker. Borde först bli aktuellt med synnerligen större effektuttag som detta ens borde bli aktuellt. Den orkar med rätt långt.

    /Lufto

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    46
    Förstår ironin procodomi, dock ibland finns det ett samband där vissa fel kan vara helt uppenbara för andra varpå jag tyckte jag var ganska utförlig i mitt inlägg! Givetvis är väl en tech2 att föredra

    Appråpå "dumpen" så var det denna jag köpte https://shop.klracing.se/sv/artiklar...nde-25mm-.html

    Och TK köpte jag från speedparts ertermarknadsmodell. Tycker väl att felkodsläsaren borde väl ge felkod om det skulle vara fel på den nya då den gamla tidigare gjorde det?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Den ventilen är OK men TK'n skulle jag inte ta i med tång ens, läs här.
    Byt och testa igen

    Edit: Och Lufto har rätt, Original funkar bra om den är frisk, en slapp ersätts med ny dito.
    Den Forge jag har i en av bilarna har inte jag monterat men som tur är är den svart och ser ut som original.
    Den bil jag har som laddar mest har original och det funkar utan problem.
    Vad jag vill säga är att eftermarknad funkar om det är rätt grejor men det kostar oftast mycket mer än det smakar.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-22 klockan 22:20.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    46
    Fy fan, trött man blir. Får testa en annan original TK och se. Tack för snabba svar

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Mycket olyckligt (tycker jag) att man kallar den dumpventil.

    Att dumpa luft innebär ju att göra sig av med luft ut i "det fria".

    Ventilen som du köpt verkar vara avsedd för originellt bruk, dvs för inmätt luft i återcirkulerande bruk.

    Det är eg. ingen high-tech i den......det är en övertrycksventil som öppnar vid visst tryck när turbon måste avlastas vid gasavdrag för att inte tvärnita genom mottryck.

    Har man nu trimmat väldigt mycket (ofta genom större turbo) kan det finnas anledning att reglera dimensioner och fjädrar i den. Jag vågar "nästan" säga att upp till full steg 3 med originalspridare duger det alldeles utmärkt med original avlastningsventil. Men det är jag som säger det.

    Här kommer säkert motsägelser.

    /Lufto

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    46
    Ok Lufto, som lekman i mitt fall i alldagligt tal så blev det "dump"!! Som sagt avlastningsventil var det va

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av rickard82 Visa inlägg
    Ok Lufto, som lekman i mitt fall i alldagligt tal så blev det "dump"!! Som sagt avlastningsventil var det va
    Avlastar ju turbo och insug från hastig tryckökning. Kalla den "skoningsventil", men det var säkert SAAB som kom på återcirkuleringen och kalkylerandet motortekniskt i det avseendet. Många dumpade ju.

    /Lufto

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    46
    Kan meddela att det var den nya avlastningsventilen det var fel på, köpte en orginal då försvann alla fel!

Liknande ämnen

  1. Blinkande CE 9-5 Aero!
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 01:01
  2. Blinkande varningslampa för motor 9-5 Aero
    Av Isseh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •