Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-5a -00 tvärdöd efter byte av topplockspackning på verkstad

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    9-5a -00 tvärdöd efter byte av topplockspackning på verkstad

    Hade vår 9-5a -00 inlämnad på mekonomen verkstad för byte av topplockspackning. Dom bytte även vakummpump, kylarvätskan, olja och filter. En vecka efter vi fått tillbaka den så skulle vi iväg på semester en lite längre sträcka. Efter ca 10mil börjar bilen rycka, svarar inte på gas, varnings lampa för batteri samt varnings triangel med utropstecken tänds och den tvärdör. Ryker kraftigt från motorrum, kollar oljestickan och plasten längst ner på stickan har smält. Bilen är nu på en saab verkstad och jag väntar på domen som jag misstänker inte är så lovande. Vad tror ni kan ha hänt? Ska tillägga att jag hade koll på tempmätaren hela tiden och den visade normal temperatur.


    Tänk på att skriva en bra rubrik! "Tvärdöd!" säger inte mycket... /Moderator

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2016-06-21 klockan 08:46.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Fanns det någon olja i motorn?
    Om plasten på stickan har smält så har det gått riktigt varmt.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Fanns det någon olja i motorn?
    Om plasten på stickan har smält så har det gått riktigt varmt.
    som jag skrev så bytte dom oljan för en vecka sedan och bilen står på verkstad 15mil här ifrån så jag vet inte hur oljeskicket är i motorn just nu dessvärre. Men har inte sett att det läckt ut olja från den. Inga oljefläckar på garageuppfart iaf.

    - - - Uppdaterad - - -

    IMG_20160619_093610.jpg

    så här såg stickan ut

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    När du kollade på oljestickan och såg att den hade smält, fanns det då någon olja på denna?
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    När du kollade på oljestickan och såg att den hade smält, fanns det då någon olja på denna?
    /Johan
    Ja det droppad lite från den

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Det där ser ju helt sjukt ut, förutsatt att dom inte eldat på den medans dom jobbat med motorn så undrar man nästan om dom fyllt på bensin istället för olja eller så.
    Jag vill gärna höra utlåtandet från saab verkstaden sedan.
    Att verkstäder glömmer fylla på olja etc. har man ju hört om många gånger, låter tyvärr som du råkat ut för något sådant. tror nog mekonomen är skyldig dig en ny motor hur som helst.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Det låter som den gick helt utan vatten, det är känt att tempmätaren visar ganska normala värden om det helt saknas vatten, och det låter som en våldsam överhettning vilket brukar betyda att allt vatten var borta. Jag drar mig till minnes en äldre historia med en 9000 som finns någonstans på forumet där symtomen var likartade efter att verkstaden lämnat tillbaka bilen utan vatten i.

    Kanske någon som glömt att dra åt urtappningskranen efter kylvätskebytet? Fanns det någon vattenpöl där bilen har stått?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Precis, reklamera arbetet och kräv att bilen skall vara i det skick du förväntade dig och rapportera gärna hur det går.
    Tråkigt dock och det bekräftar tyvärr att själv är bäste dräng.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Topplockspackningen byttes av en orsak?
    Frågan är om toppen varit 100% plant efter bytet. Är den inte det kan kylarvattnet kommit in i oljekanalen, läckt ut, och motorn har gått utan kylarvatten.

    Du kommer inte 10 mil utan olja. Du kommer inte ens 1 mil utan olja.
    Så olja har ju funnits. Motorn har gått varm förmodligen och nöp till slut.

    Ska följa detta hoppas det löser sig

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Hej alla. Snackade med saab verkstaden idag och dom hade bara startat upp bilen och kunde då konstatera att motorn var körd. Dock var där både olja och vatten i den. Jag är rädd att om jag ber dom riva motorn för att hitta orsaken och det skulle visa sig att man inte kan knyta mekonomen verkstaden till felet så står jag med en räkning till saab verkstaden samt räkningen till mekonomen för topplocksfixet. Hur ska jag göra? Bilen är väl inte värd mer än kanske 15000. Dom planade toppen när dom bytte packningen. Dom på mekonomen verkstaden tycker det låter ytterst besynnerligt och vägrar ta på sig ansvaret så länge det inte bevisas att felet är deras.

  11. #11
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Multirem rätt monterad och vattenpump fungerar normalt?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Om du skall ha någon chans att få någonting från Mekonomen-verkstaden så behöver de få ta hand om bilen, få en chans att rätta till om de har gjort något fel. Om du låter någon annan verkstad börja skruva med bilen så ger du samtidigt en fribiljett till Mekonomenverkstaden oavsett detta nya fel är oberoende av det gamla eller ett följdfel av det ursprungliga felet.
    /Johan

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Som JSN säger. Se till att få bilen till mekonomen verkstaden så dom får möjlighet att skruva själva med den, annars känns det kört enligt mig. Suger när den står en bit bort
    Blir intressant att följa utvecklingen av detta. Du kan ju haft en brutal otur att något annat hänt oxå, som kanske inte är i direkt förbindelse mot va dom gjort.
    Vi håller tummarna
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Status nu är att verkstaden som bilen står på nu hittar inga synliga fel efter en ytlig inspektion. Luktar riktigt mycket bränd olja när man öppnar oljelocket + att den måste gått riktigt extremt varmt eftersom plasten på stickan smällt. Snackade med verkstaden som gjorde topplockspacknings bytet och dom väljer att makulera fakturan på det jobbet (11000). Att få hem bilen blir inte lätt eftersom jag inte vet om jag har nån i min vänskapskrets som har behörighet att köra med så tung last. Min tanke är att man kanske kan försöka sälja den billigt till nån som tycker om att skruva å kan tänka sig att lyfta in en ny motor. Bilen är i mycket fint skick i övrigt men vist det är en 00-a med 18000mil på sig, inte värd speciellt mycket. Därför väljer jag att lägga ner allt bråk och tar inte risken att ryka på onödig utgifter. Kanske fel men men, jag orkar inte med allt krabb.

  15. #15
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    I vilken stad står den i?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    I vilken stad står den i?
    Falkenberg

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Det är svårt att veta vad som egentligen har inträffat men jag tycker att du gör rätt i att lägga ner och gå vidare.

Liknande ämnen

  1. Trasig topplockspackning på efter 7000 mil???
    Av Tomas_C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •