Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 120

Ämne: Tips/råd till vad man ska göra efter kolvras.....

  1. #1

    Tips/råd till vad man ska göra efter kolvras.....

    Tjena har fått ett stort problem här som jag skulle vilja lufta tankar om.
    Jag kan börja med att säga att jag inte är så haj på motorer själv och inte heller på att skruva.
    Men till saken, för några månader sen köpte jag en Saab 9-5 Aero -03 kombi som hade gått ca 16,500 mil. (Har kört ca 700 mil sen dess).
    Den hade ingen uppdaterad vevhusventilation, så det köpte jag direkt och såg till att den kom på plats.
    Bilen såg fin ut och gick riktigt bra utan några konstiga missljud. Då jag haft många 9000 innan och den sista var en 9000 Aero med steg 2 ville jag även trimma denna.
    Så jag åkte till Nordic som trimmade den, det visade sig att den redan var trimmad, men bondtrimmad och enligt Nordic stod värdena fel.
    Den gick också mycket bättre efter jag varit där.
    Ca 3 veckor efter så ser jag att det kommit lite olja på locket av oljepåfyllaren, vilket jag tyckte var skumt.
    Åkte till min polare som är bilmeck som tittade och lyssnade på motorn utan att kunna höra nått olämpligt.
    Kör sen 2 mil så börjar bilen gå dåligt, orkeslös och småhackar. Efter någon km så tänds motorllampan och jag svängar av efter 1000 meter och stänger av motorn.
    Öppnar huven och ser att det sprutat ut märkbart med olja genom påfyllaren.
    Har nu haft den på verkstad och dom har gjort komptest och sa att dom inte får nått "komp" på 4ans cylinder.
    Han trodde det var toppen men att det kunde vara kolvras. Andra bilkunniga kompisar tycker att det låter som ett klassiskt kolvras .

    Känns för jävligt några månader efter jag köpt bilen. Frågan är vad jag nu ska göra, bilen i stort är fint skick och jag har köpt bilen för att jag skulle vilja ha den i många år och inte för att säljas.
    "Bara" laga kolvarna är ju tydligen ett stort och dyrt jobb. Köpa en begagnad motor som kan vara lika slut som denna känns ju inget vidare. Köpa en annan gammal bil som kan ha samma skitproblem som denna eller andra problem, känns ju också sådär. Skrota bilen när den för övrigt är fin känns fel.
    Så det jag tänker på är att ev köpa en totalrenoverad motor och då ligger den på ca 16.000 + frakt 1200 kr, sen antar jag att man ska byta vattenpumpen som kostar ca 800 kr, helst byta spännrullar, multirem och olja/filter/glykol + att den som ska skruva ihop motorn ska ha ca 4000 kr, så är man ju uppe i hela ca 24.000 kr. Hade jag varit kunnig att mecka själv och haft garage och pengar så hade saken varit lättare.
    Nu måste jag betala andra att göra jobbet med min redan dåliga ekonomi.
    Gillar ju bilen i övrigt men det känns tungt att kanske behöva lägga ut 24.000 att köpa bil är ju rena lotteriet, men efter att ha läst hur extremt veka 9-5ans motor är blir jag nästan förbannad.
    Någon som har någon tanke om detta, något råd till vad man ska göra? Hur bör man göra för att tänka på bästa "ekonomiska långsiktighet" om man kan uttrycka sig så

    Mvh.....
    Senast redigerat av kallekula19 den 2016-06-20 klockan 21:32.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Kolvras behöver inte betyda att blocket/cylindrarna är skadade. Jag hade tagit av toppen och inspekterat loppen och utgått därifrån. Ser dom repfria ut, ta bort sumpen också, och montera Wössnerkolvar. Nya lager/wössnerkolvar och toppackning samt termostat bör du klara under 8000Kr matrial. Glöm inte att hona loppen, det räcker med en enkel du kör med borrmaskin, bara du får lite nya ytor för kolvringarna, annars kommer den dra olja som en gammal tvåtaktare.

  3. #3
    Ok men kostar det inte mer än så?
    5000 kr såg jag Maptun tog för såna kolvar, sen vet jag inte vad lager/packning och termostat kostar ja sen arbetet på det till en garagemeck.
    "Hona lopen" vet jag inte vad det är, det är överkurs för mig
    Olja har jag redan märkt att den drar, speciellt om jag jämför med mina gamla 9000 bilar som sällan drog många droppar.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av kallekula19 Visa inlägg
    Ok men kostar det inte mer än så?
    5000 kr såg jag Maptun tog för såna kolvar, sen vet jag inte vad lager/packning och termostat kostar ja sen arbetet på det till en garagemeck.
    "Hona lopen" vet jag inte vad det är, det är överkurs för mig
    Olja har jag redan märkt att den drar, speciellt om jag jämför med mina gamla 9000 bilar som sällan drog många droppar.
    Hona loppen = man slipar cylinderväggarna. (Viktigt för oljefilm att stanna).

    /Lufto

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Och man måste inte stoppa i smidda kolvar om man inte tänker passera 300hk, svarvade T5 funkar gott en bit över 300hk och du kommer mycket billigare undan.
    Och skall man ha smidda finns billigare alternativ som t.ex. JE och även i coatat utförande men man får handla utomlands.
    Att du inte kan något är inget hinder om du vara är villig att läsa på och lära dig och ev. lämna bort/ta hjälp det du känner du inte kan eller inte har verktyg till.
    Och lokal att vara i är ju lättare att hitta på sommaren då en lada får duga i värsta fall.
    Haken ligger väldigt ofta på att man är beroende av bilen som kanske är den enda.
    Och det är inte billigt att äga bil idag, speciellt inte om det strular.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Lufto- Ok tack för svaret

    HeRmAN- Tack för svaret Jo jag läser ofta här inne om diverse problem och har lärt mig rätt mycket av det men sen har jag iaf inte kunskap nog att utföra det själv eller verktyg/plats och som du säger så är jag väldigt beroende av bilen som är min enda.
    Jag tänkte inte trimma den mer än max strax över 300, om ens det. Tror nog jag kommer låta det vara som det är nu på ca 285 Hk.
    Det jag undrar är väl om jag ska tänka både ekonomiskt och långsiktigt, vad ska man göra OM det nu visar sig att det är kolvras. Går det att laga upp till en hyfsad summa så det är värt jämfört med att byta till en totalrenoverad motor där allt är bytt och förstärkt? Har inget direkt skrammel av kamkedjan så den behöver ju inte bytas nu, men om det är så att kolven gått pga oljan så kanske inte kedjan håller i längden heller och bör bytas sen.
    T5 kolvar vart hittar man sånt nytt? Har googlat men hittar inget så jag antar att jag behöver ett annat sökord än just T5 kolv eller?

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av kallekula19 Visa inlägg
    Tjena har fått ett stort problem här som jag skulle vilja lufta tankar om.
    Jag kan börja med att säga att jag inte är så haj på motorer själv och inte heller på att skruva.
    Men till saken, för några månader sen köpte jag en Saab 9-5 Aero -03 kombi som hade gått ca 16,500 mil. (Har kört ca 700 mil sen dess).
    Den hade ingen uppdaterad vevhusventilation, så det köpte jag direkt och såg till att den kom på plats.
    Bilen såg fin ut och gick riktigt bra utan några konstiga missljud. Då jag haft många 9000 innan och den sista var en 9000 Aero med steg 2 ville jag även trimma denna.
    Så jag åkte till Nordic som trimmade den, det visade sig att den redan var trimmad, men bondtrimmad och enligt Nordic stod värdena fel.
    Den gick också mycket bättre efter jag varit där.
    Ca 3 veckor efter så ser jag att det kommit lite olja på locket av oljepåfyllaren, vilket jag tyckte var skumt.
    Åkte till min polare som är bilmeck som tittade och lyssnade på motorn utan att kunna höra nått olämpligt.
    Kör sen 2 mil så börjar bilen gå dåligt, orkeslös och småhackar. Efter någon km så tänds motorllampan och jag svängar av efter 1000 meter och stänger av motorn.
    Öppnar huven och ser att det sprutat ut märkbart med olja genom påfyllaren.
    Har nu haft den på verkstad och dom har gjort komptest och sa att dom inte får nått "komp" på 4ans cylinder.
    Han trodde det var toppen men att det kunde vara kolvras. Andra bilkunniga kompisar tycker att det låter som ett klassiskt kolvras .

    Känns för jävligt några månader efter jag köpt bilen. Frågan är vad jag nu ska göra, bilen i stort är fint skick och jag har köpt bilen för att jag skulle vilja ha den i många år och inte för att säljas.
    "Bara" laga kolvarna är ju tydligen ett stort och dyrt jobb. Köpa en begagnad motor som kan vara lika slut som denna känns ju inget vidare. Köpa en annan gammal bil som kan ha samma skitproblem som denna eller andra problem, känns ju också sådär. Skrota bilen när den för övrigt är fin känns fel.
    Så det jag tänker på är att ev köpa en totalrenoverad motor och då ligger den på ca 16.000 + frakt 1200 kr, sen antar jag att man ska byta vattenpumpen som kostar ca 800 kr, helst byta spännrullar, multirem och olja/filter/glykol + att den som ska skruva ihop motorn ska ha ca 4000 kr, så är man ju uppe i hela ca 24.000 kr. Hade jag varit kunnig att mecka själv och haft garage och pengar så hade saken varit lättare.
    Nu måste jag betala andra att göra jobbet med min redan dåliga ekonomi.
    Gillar ju bilen i övrigt men det känns tungt att kanske behöva lägga ut 24.000 att köpa bil är ju rena lotteriet, men efter att ha läst hur extremt veka 9-5ans motor är blir jag nästan förbannad.
    Någon som har någon tanke om detta, något råd till vad man ska göra? Hur bör man göra för att tänka på bästa "ekonomiska långsiktighet" om man kan uttrycka sig så

    Mvh.....
    Att leasa bil går ju. Men ....det blir ju ingen SAAB då.

    /Lufto

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    I ditt läge skulle jag lyfta toppen och plocka av tråget för att få ut kolven för att kunna konstatera vad som är problemet.
    Innan dess är det ingen idé att spekulera.

    Och det förmodligen billigaste är att ploppa i en hel T7 kolv och att stanna vid den effekt du har om det visar sig att kolven spruckit.
    Och att 9-5an skulle ha en vek motor håller jag inte med om, svaga punkter - Ja! Men det är lösbart samt att man bör sköta dem väl.


    Att hitta delar kan man göra genom att lägga in en Köpes annons på Marknadsplatsen när du vet vad du behöver.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Ok ska prata med en meck imorgon och se.
    Om det blir tal om att laga ev kolv så antar jag att det är lika bra att byta alla direkt?
    Men som sagt ska börja med att surra med mecken.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Om jag öppnade motorn och hade begränsad ekonomi skulle jag byta trasiga kolvar, inte fler och hona loppen samt i med nya ringar.
    Inspektion av lagren kan vara klokt när motorn är öppen liksom rengöring av tråg, sil och byte av de 3 o-ringarna.
    Allt kan göras med motorn kvar i bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om jag öppnade motorn och hade begränsad ekonomi skulle jag byta trasiga kolvar, inte fler och hona loppen samt i med nya ringar.
    Inspektion av lagren kan vara klokt när motorn är öppen liksom rengöring av tråg, sil och byte av de 3 o-ringarna.
    Allt kan göras med motorn kvar i bil.
    Tack jättebra tips att gå efter

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Kommer ev att lämna bort den till en kille som ska totalrenovera motorn.
    Alla delarna kommer vara nya och utbytta utom kolvarna och stakarna vad jag förstod, som skulle vara svarvade och förstärkta.
    Jag som inte är så superhaj på detta, undrar ju om det är så att kolvarna är motorns svaghet, hur är det då att sätta in begagnade kolvar i en renoverad motor?
    Vad jag förstod var det inte T7 kolvar utan kanske T5 eller andra mer hållbara. Men hur pass hållbara är tex kolvarna från T5 eller andra som ska vara förstärkta?
    Om dom redan suttit i en bil som gått tex 15.000 mil, kan dom klara av att sättas i en bil med ca 300 Hk och klara av att leva 30.000 mil till?
    Eller går det att på nått sätt "förstärka" begagnade kolvar?
    Tacksam för svar

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Om det är bonn-trim är det mycket lätt att någon kolv knackar sönder.

    Här finns en tråd om en annan bil som just hade kolvras, och det låter som din motor mycket möjligt har drabbats av ganska precis samma problem. Tråden är detaljerad. Och utöver kolvarna bör man kolla att vevstakarna fortfarande är raka, för de var de inte i den motorn.

    Edit: Här är länken jag glömde: http://forum.saabturboclub.com/showt...-i-motor-turbo
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-06-24 klockan 05:11.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Ok det hade varit intressant att läsa, har du någon länk till den tråden Långmilare?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Fixat!
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fixat!
    Tack

  17. #17
    Intressant tråd var det och även andra trådar i den tråden
    Men vågar man slänga dit begagnade kolvar och stakar i en motor som annars blir helt renoverad med nya saker?
    Självklart vore ju det ultimata att även köpa nytt där med, men om man måste tänka lite på ekonomin.
    Han som ska bygga motorn verkar väldigt duktig och har byggt motorer som har betydligt mer kraft i sig än vad min har.
    Men vore intressant att höra vad ni tycker om det?

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Är de begagnade bara felfria och i gott skick finns inga problem.
    Tvätta noga så är det lättare att inspektera dem
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Är de begagnade bara felfria och i gott skick finns inga problem.
    Tvätta noga så är det lättare att inspektera dem
    Ok kanon, tack för svaret

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Tycker det är tråkigt när SAAB-motorer blir klassade som skit och veka när det i många fall förmodligen är bristande underhåll eller "bonntrim"som skadar motorn.
    Samtidigt säger jag inte att de är ofelbara.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 12:02
  2. Dags att pimpa. Letar efter fälgar till og900. Råd och tips?
    Av mps i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 16:36
  3. Tips på vad jag kan göra i motorrummet i 9-3-02
    Av lol i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 02:38
  4. Tips att göra när jag har ur motorn.
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •