Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 120

Ämne: Tips/råd till vad man ska göra efter kolvras.....

  1. #81
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Tänk vad bra det skulle vara om dessa oändliga trådar där olja diskuteras mynnade ut en rekommendation!
    TBN är väl inget man läser sig till på dunkens etikett så en rekommendation tur jag vore nyttig och då inte vilken som är bäst utan lämplig och tillräckligt bra.
    Och det kanske blir en rekommendation per bränsletyp.
    Alla seriösa oljetillverkare anger TBN i oljans produktblad. Står det inte på dunken så ska du lätt kunna hitta det på tillverkarens hemsida.
    Har tillverkaren ingen hemsida eller det inte går att hitta i produktbladet...ja, då kan man nog ganska säkert anta att det inte är en särskilt seriös tillverkare och antagligen inte en särskilt bra olja.

    Problemet med rekommendationer är att trots vad alla förstå-sig-påare tror sig veta så finns det inget svar på vilken olja som är bäst.
    Allt beror på i vilken motor den ska vara, hur den körs, var den körs, när den körs, hur ofta, hur länge, vilket bränsle som används, hur långt den gått och massor av andra variabler. Någon som helt sonika deklarerar "den här oljan är bäst!" har helt enkelt ingen aning vad han pratar om för så enkelt är det tyvärr inte.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #82
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Har försökt kolla vad Castrol edge ligger på men hittar inte på deras hemsida,inte heller shell helix ultra.

    Mobil 1 new life låg på 11.8 ,är det bra rcy ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #83
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Problemet med rekommendationer är att trots vad alla förstå-sig-påare tror sig veta så finns det inget svar på vilken olja som är bäst.
    Jag tror ändå du gav ett svar i din post som ger väldigt många en rekommendation.
    Det uppskattas
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #84
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Kör man på etanol bör man givetvis använda en olja anpassad för detta.
    Att köra på en olja som inte klarar etanol och därför tvingas byta olja oftare känns inte som en särskilt bra lösning.
    Vilken olja har klassning för etanoldrift!? Den oljan vill jag se! Att kaliumhydroxid neutraliserar syror som bildas är bra men så länge det finns ett överskott spelar det ingen roll om det är 7.6 mg KOH/g olja (Castrol) eller 11.8 mg KOH/g (Mobil 1) initialt. Har du gjort en analys på oljan vid motoroljebyte för att konstatera kvarvarande KOH eller aciditet liknande "Blackstone". Nej, då kan du inte säga att den ena oljan är bättre. Jobbar du med produktutveckling så vet du att det finns officiella specifikationer och interna. Allt kan man inte läsa sig till av ett produktblad!

  5. #85
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Att köra på etanol ger mycket mer sura föroreningar än bensin, så man bör välja en olja med ett högt TBN för att kompensera för detta.
    Många oljor idag har inte särskilt bra TBN värden och är därför direkt olämpliga för etanolbilar, men det finns riktigt bra oljor som inte har något problem alls med etanolen. Tyvärr går ju folk mer efter flashiga etiketter och vad deras coola polare påstår än fakta, så många kör runt med vad dom tror är en bra olja men som egentligen är direkt fel för deras bil och när saker till slut går sönder så skyller man på etanolen istället för på oljan.
    Det är bara att kolla i vilken oljetråd som helst här på forumet så hittar du massor av dessa "coola polare" som tror att viskositet är vad som avgör om en olja är lämplig eller inte.

    Long-life konceptet fungerar inte för vare sig bensin eller etanol, men det är en annan diskussion.
    Om inte viskositet anger ett temperaturarbetsområde så vad är rätta sanningen enligt dig förutom TBN. Jag väntar fortfarande på att bli upplyst. Skulle aldrig få för mig att hälla en XW-30 olja i min trimmade Saab när det finns XW-40 oljor.
    Senast redigerat av Marjan den 2016-08-30 klockan 19:09.

  6. #86
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Vilken olja har klassning för etanoldrift!? Den oljan vill jag se! Att kaliumhydroxid neutraliserar syror som bildas är bra men så länge det finns ett överskott spelar det ingen roll om det är 7.6 mg KOH/g olja (Castrol) eller 11.8 mg KOH/g (Mobil 1) initialt. Har du gjort en analys på oljan vid motoroljebyte för att konstatera kvarvarande KOH eller aciditet liknande "Blackstone". Nej, då kan du inte säga att den ena oljan är bättre. Jobbar du med produktutveckling så vet du att det finns officiella specifikationer och interna. Allt kan man inte läsa sig till av ett produktblad!
    Mig veterligen så är det enbart de oljor som uppfyller ILSAC GF-5 som har genomgått tester för E85 men det handlar bara om en emulsionstest och ett ytterligare ett korrosionstest. Just korrosion ska inte vara något egentligt problem som jag förstått det, medans problemet med emulsionsbildning i princip är beroende av att man gör väldigt många kallstarter utan att låta motorn gå varm.

    Kikar man på de flottprov som gjorts med etanolbilar så verkar det inte finnas något behov med större alkalinitet hos oljan. De tillsatser som används för att öka oljans alkalinitet tenderar tyvärr också ge upphov till beläggningar i motorn, vilket är en anledning till att man i nyare oljor reducerat dessa.

    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Om inte viskositet anger ett temperaturarbetsområde så vad är rätta sanningen enligt dig förutom TBN. Jag väntar fortfarande på att bli upplyst. Skulle aldrig få för mig att hälla en XW-30 olja i min trimmade Saab när det finns XW-40 oljor.
    Att en olja i en högre viskositetsklass kommer att nå en viss viskositet vid en högre temperatur än en olja i en lägre viskositetsklass är förvisso ett faktum, men oxidationshastigheten hos oljan fördubblas fortfarande när man höjer oljetemperaturen 10 grader vilket begränsar dess livslängd. Det finns inte heller något som säger att oljan med högre viskositet ger lägre motorslitage, däremot så bör man få lite bättre marginal mot bland annat för låg viskositet på grund av exempelvis bränsleutspädning, men förmodligen på bekostnad av högre friktionsförlust och högre oljetemperatur.

  7. #87
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Har försökt kolla vad Castrol edge ligger på men hittar inte på deras hemsida,inte heller shell helix ultra.

    Mobil 1 new life låg på 11.8 ,är det bra rcy ?
    TBN på 11.8 är bra om du ska köra etanol, ja.
    Jämför med exempelvis ESP som är en mycket bra olja om du *inte* kör på etanol, den har ett TBN på 7.8 om jag inte missminner mig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #88
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Vilken olja har klassning för etanoldrift!? Den oljan vill jag se! Att kaliumhydroxid neutraliserar syror som bildas är bra men så länge det finns ett överskott spelar det ingen roll om det är 7.6 mg KOH/g olja (Castrol) eller 11.8 mg KOH/g (Mobil 1) initialt. Jobbar du med produktutveckling så vet du att det finns officiella specifikationer och interna. Allt kan man inte läsa sig till av ett produktblad!
    Jag har aldrig sagt att det finns en klassning för etanoldrift, jag sa att det finns oljor som är bättre lämpade för etanoldrift.

    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Har du gjort en analys på oljan vid motoroljebyte för att konstatera kvarvarande KOH eller aciditet liknande "Blackstone". Nej, då kan du inte säga att den ena oljan är bättre.
    Lite kul att du själv svarar på huruvida jag gjort en oljeanalys eller inte. Det tråkiga är att du faktiskt svarade fel.
    Dessutom har jag varit väldigt noga med att inte säga att någon olja är bättre än någon annan, jag har enbart sagt vilken olja jag personligen anser lämplig i en viss applikation.

    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Jobbar du med produktutveckling så vet du att det finns officiella specifikationer och interna. Allt kan man inte läsa sig till av ett produktblad!
    Jag har aldrig sagt att man kan läsa sig till allt i ett produktblad, jag sa att TBN värdet bör man kunna läsa sig till i ett produktblad. Och det står jag fast vid, TBN värdet bör vara specificerat i oljans produktblad!

    Jag bygger mina påståenden på erfarenhet uppbackade med fakta. När jag ser en olja bete sig på ett visst sätt så försöker jag ta reda på varför, där är produktbladen en stor hjälp. Ser man att alla oljor som fungerar bra med etanol har ett högt TBN och alla som funkar dåligt har lågt TBN, då kan man dra slutsatsen att ett högt TBN antagligen är bra för etanoldrift. Är man dessutom lite insatt i olja och kemi så *vet* man att TBN värdet spelar roll, så den slutsatsen bör man ha dragit redan innan.

    Efter många års brinnande bilintresse kombinerat med viss kunskap angående olja samt en närmast fanatiskt längtan att förstå vad som gör en olja bra så får man viss insikt. Jag har inte bara gjort oljeanalyser, jag har faktiskt besökt oljelabb och sett med egna ögon när dom testar olika oljor och vilken enorm skillnad det är på produkter som på pappret påstås vara likvärdiga. Anser du att jag har fel i det jag säger så är du mer än välkommen att ifrågasätta eller helt enkelt ignorera mina åsikter och skaffa dig en egen uppfattning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Om inte viskositet anger ett temperaturarbetsområde så vad är rätta sanningen enligt dig förutom TBN. Jag väntar fortfarande på att bli upplyst. Skulle aldrig få för mig att hälla en XW-30 olja i min trimmade Saab när det finns XW-40 oljor.
    Viskositet anger oljans viskositet vid en viss temperatur. Den anger inte något temperaturarbetsområde.
    Två oljor med olika viskositet kan mycket väl ha samma temperaturarbetsområde, dock kommer dom att ha olika viskositet vid olika temperaturer. Då gäller det att veta vilken viskositet man *vill* ha vid en viss temperatur.

    Det jag sa var att många tror att viskositeten som anges med stora siffror på dunken visar om en olja är lämplig i en motor eller inte, vilket är helt fel!
    När någon frågor "vilken olja ska jag ha i min Saab?" så svarar ofta skrämmande många med en viskositet. Det är inte ett svar på frågan på något vis.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #89
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag har aldrig sagt att det finns en klassning för etanoldrift, jag sa att det finns oljor som är bättre lämpade för etanoldrift.



    Lite kul att du själv svarar på huruvida jag gjort en oljeanalys eller inte. Det tråkiga är att du faktiskt svarade fel.
    Dessutom har jag varit väldigt noga med att inte säga att någon olja är bättre än någon annan, jag har enbart sagt vilken olja jag personligen anser lämplig i en viss applikation.



    Jag har aldrig sagt att man kan läsa sig till allt i ett produktblad, jag sa att TBN värdet bör man kunna läsa sig till i ett produktblad. Och det står jag fast vid, TBN värdet bör vara specificerat i oljans produktblad!

    Jag bygger mina påståenden på erfarenhet uppbackade med fakta. När jag ser en olja bete sig på ett visst sätt så försöker jag ta reda på varför, där är produktbladen en stor hjälp. Ser man att alla oljor som fungerar bra med etanol har ett högt TBN och alla som funkar dåligt har lågt TBN, då kan man dra slutsatsen att ett högt TBN antagligen är bra för etanoldrift. Är man dessutom lite insatt i olja och kemi så *vet* man att TBN värdet spelar roll, så den slutsatsen bör man ha dragit redan innan.

    Efter många års brinnande bilintresse kombinerat med viss kunskap angående olja samt en närmast fanatiskt längtan att förstå vad som gör en olja bra så får man viss insikt. Jag har inte bara gjort oljeanalyser, jag har faktiskt besökt oljelabb och sett med egna ögon när dom testar olika oljor och vilken enorm skillnad det är på produkter som på pappret påstås vara likvärdiga. Anser du att jag har fel i det jag säger så är du mer än välkommen att ifrågasätta eller helt enkelt ignorera mina åsikter och skaffa dig en egen uppfattning.

    - - - Uppdaterad - - -



    Viskositet anger oljans viskositet vid en viss temperatur. Den anger inte något temperaturarbetsområde.
    Två oljor med olika viskositet kan mycket väl ha samma temperaturarbetsområde, dock kommer dom att ha olika viskositet vid olika temperaturer. Då gäller det att veta vilken viskositet man *vill* ha vid en viss temperatur.

    Det jag sa var att många tror att viskositeten som anges med stora siffror på dunken visar om en olja är lämplig i en motor eller inte, vilket är helt fel!
    När någon frågor "vilken olja ska jag ha i min Saab?" så svarar ofta skrämmande många med en viskositet. Det är inte ett svar på frågan på något vis.
    Då vill jag gärna se att du bifogar analyserna du har gjort så att vi kan se vilket institut har gjort analysen och vilka ASTM standarder som följts. Det är intressant att se vilken olja du har mätt på och om du har gjort analys innan användning och efter urtappning ur motorn.

    Enligt dig skall man undvika Castrol/Shell för att för att de inte anger TBN. Säg det till alla billtilverkare som rekommenderar Castrol/Shell. Hoppas att du får gehör..

    Har kemibakgrund ;-)
    Senast redigerat av Marjan den 2016-09-02 klockan 19:38.

  10. #90
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    TBN på 11.8 är bra om du ska köra etanol, ja.
    Jämför med exempelvis ESP som är en mycket bra olja om du *inte* kör på etanol, den har ett TBN på 7.8 om jag inte missminner mig.
    Jag kör på bensin ,har alltid använt i mina Aero Mobil 1 new life..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #91
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Då vill jag gärna se att du bifogar analyserna du har gjort så att vi kan se vilket institut har gjort analysen och vilka ASTM standarder som följts. Det är intressant att se vilken olja du har mätt på och om du har gjort analys innan användning och efter urtappning ur motorn.

    Enligt dig skall man undvika Castrol/Shell för att för att de inte anger TBN. Säg det till alla billtilverkare som rekommenderar Castrol/Shell. Hoppas att du får gehör..

    Har kemibakgrund ;-)
    Jag har inget problem med att du tycker att rcy har fel.

    Att frottera olika åsikter mot varandra leder ofta till ökade insikter.

    Jag har däremot ett problem med din attityd gentemot rcy, och dina tolkningar av vad han säger. Vi andra är fullt läskunniga själva.

    Om du har en annan uppfattning än rcy så berätta vad du grundar den på, istället för att försöka förminska de erfarenheter rcy delar med sig av.

    Jag har själv en del andra saker jag själv tittar på när det gäller olja, som hur den fungerar gentemot gummi, vilket gör att PAO-baserad olja går bort i de bilar jag har, något som också är baserat både på erfarenhet och vetenskapliga fakta.

    Som rcy säger, vilken olja som är bäst beror på vad man vill uppnå. Det faktum att jag därför inte gör samma val betyder inte att jag inte respekterar de val som rcy gjort, och jag antar att rcy ser på mina val på samma sätt.

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #92
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Då vill jag gärna se att du bifogar analyserna du har gjort så att vi kan se vilket institut har gjort analysen och vilka ASTM standarder som följts. Det är intressant att se vilken olja du har mätt på och om du har gjort analys innan användning och efter urtappning ur motorn.

    Enligt dig skall man undvika Castrol/Shell för att för att de inte anger TBN. Säg det till alla billtilverkare som rekommenderar Castrol/Shell. Hoppas att du får gehör..

    Har kemibakgrund ;-)
    Dom flesta av analyserna är gjorda på plats i labb. Sorry, jag är inte en av dom som betalar för en intetsägande pdf från Blackstone eller liknande så jag har inget att posta här.
    Metoder som används är (om jag kommer ihåg siffrorna rätt) ASTM D4052 för densitet, D93 för brännpunkt, D445 och D97 för viskositet, D2896 för TBN. Dessutom utförs givetvis rätt många test som inte är ASTM certifierade men som ändå ger goda referenstal då dom utförs i samma labb.

    Jag har aldrig sagt att man ska undvika Castrol eller Shell. Det börjar bli rätt tröttsamt att du efter varenda inlägg jag gör felciterar mig eller anklagar mig för påståenden jag aldrig gjort.
    Jag sa enbart att seriösa tillverkare borde ha faktablad där man kan läsa sig till TBN, och det står jag för. Att hemlighålla så pass vitala specifikationer på en produkt kan inte betyda annat än att man har något att dölja.

    Och nej, jag har inget att säga till någon biltillverkare. Dom får rekommendera precis vilken olja dom vill, jag kommer ändå att välja olja baserat på *min* erfarenhet och dom fakta jag kan få fram. Jag bryr mig nämligen inte alls om marknadsföring och tomma påståenden. Flashiga etiketter och stor PR-budget är totalt verkningslöst på mig, så vad mutade försäljare vevar med för flagga just för dagen är jag totalt ointresserad av.
    Jag vet inte hur jag ska få dig att förstå detta. Jag bryr mig inte om vad andra väljer för olja! Ber någon om min åsikt angående olja så får dom den, uppbackad med min erfarenhet och fakta. Vill dom lyssna, så fine. Vill dom inte lyssna, så borde dom inte ha frågat. Jag skiter heligt i vilket märke en biltillverkare rekommenderar, och jag bryr mig inte vilken olja andra tycker är bäst. Jag kommer att lyssna på deras åsikt och har dom fakta så tar jag den till mig, men jag kommer inte att välja olja enbart baserat på vad dom säger.
    Säger någon "Castrol är bäst!" så kommer jag att idiotförklara personen och sluta lyssna omedelbart. Säger dom däremot något i stil med "Edge Titanium FST är en utmärkt olja i B2x5 motorer", då kommer jag att bli intresserad och lyssna på vad personen har att säga eftersom dom uttryckt sig på ett sätt som tyder på att dom åtminstone har lite hum om vad dom pratar om. På exakt samma sätt filtrerar jag bort biltillverkarnas "Du måste använda Castrol olja" skitsnack, eftersom det är ett så sjukt generellt påstående att det blir direkt felaktigt.

    Om du har problem med några av mina åsikter, så kom gärna med fakta eller påpeka vad jag säger som är fel.
    Eller varför inte bara delge oss dina åsikter? Det enda du har gjort hittills är att attackera allt jag säger, men du har inte en enda gång sagt varför?
    Varför inte komma med lite egna åsikter och erfarenheter så kanske vi kan lära av varandra?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Jag kör på bensin ,har alltid använt i mina Aero Mobil 1 new life..

    Mvh
    Ser inga problem med det, det är en bra olja med rätt klassning.

    Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt ser jag nu. Ett högt TBN är givetvis inte någon nackdel bara för att man kör bensin, även bensinmotorer förbrukar givetvis TBN även om det inte sker i samma takt som i en etanolmotor, så givetvis kan man köra New Life även om man inte kör etanol.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #93
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    CARB gjorde ett test av oljor i ett 20-tal E85 drivna bilar ihop med Chevron, där man testade 2 oljor tillverkade av Chevron (TBN runt 8 som nya enligt databladet) samt en olja för etanolmotorer som säljs i Brasilien.

    Några utdrag från slutsatserna av dessa tester:

    The industry has long suspected that potentially the most deleterious effect of E85 from
    the engine oil perspective may be due to fuel dilution with a possibility of forming
    emulsions. The industry, therefore, has been formulating engine oils with an
    anticipation of FFV operation.
    For the E85 Demonstration Program Chevron employed several methods in detecting
    fuel dilution in addition to the normal slate of test methods for used oil analysis.
    Although, overall fuel dilution increased along with engine oil service, none of the
    methods revealed an exacerbated level of dilution. In the end no signs of emulsion
    were observed during engine inspection. Additionally, the levels of fuel dilution did not
    stress critical engine oil attributes such as desirable viscosity or retained alkalinity.
    Furthermore, Chevron did not observe deposit precursors, noticeable oxidation,
    excessive acidity, or unexpected signs of wear as detected by used oil analysis.
    Total Base Number (TBN) and Total Acid Number (TAN) are measures of oil’s
    remaining alkalinity as it wards off the increasing acidity, a natural product of dilution of
    combustion gasses in the oil. Used oil data shows while TAN is increasing normally,
    the oil’s TBN reserve is adequate to prevent corrosion of the engine components.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har själv en del andra saker jag själv tittar på när det gäller olja, som hur den fungerar gentemot gummi, vilket gör att PAO-baserad olja går bort i de bilar jag har, något som också är baserat både på erfarenhet och vetenskapliga fakta.
    Detta påstående håller jag inte med om. Att elastomerer kan krympa något i kontakt med PAO, något som man också kan se vid kontakt med grupp III mineral, jämfört med grupp I mineral där man i regel har en svällning på några procent är i princip inte något problem då det kan kompenseras med tillsatser som orsakar svällning.

    Apart from elastomers manufacturers the lubricants manufacturers can eliminate or
    compensate the impact of non-conventional base oils on the seals shrinking. Ester
    base oils cause swelling and additive manufacturers offer special additives for the
    seals swelling.

  14. #94
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Detta påstående håller jag inte med om. Att elastomerer kan krympa något i kontakt med PAO, något som man också kan se vid kontakt med grupp III mineral, jämfört med grupp I mineral där man i regel har en svällning på några procent är i princip inte något problem då det kan kompenseras med tillsatser som orsakar svällning.
    Det stora problemet med PAO-oljorna som jag ser det är högst sannolikt inte PAO-delen, utan det faktum att man just måste tillsätta PAE för att få den att svälla, eftersom man annars lätt råkar ut för att packningarna börjar läcka på grund av krympningen.

    Effekten av detta är inte kraftig på kort sikt, problemen syns efter 5-10 år. Det blir tydlig skillnad på framför allt de tunnväggiga vakuumlangarna i vevhusventilationen av detta, kör man med mineraloljebaserade oljor håller de betydligt bättre. Min teori om varför de påverkar slangarna kan dock vara fel, men nog ser påverkan i de tidiga stadierna ut som vad man kan förvänta sig av PAE (expanderar och tappar hållfasthet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #95
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det stora problemet med PAO-oljorna som jag ser det är högst sannolikt inte PAO-delen, utan det faktum att man just måste tillsätta PAE för att få den att svälla, eftersom man annars lätt råkar ut för att packningarna börjar läcka på grund av krympningen.

    Effekten av detta är inte kraftig på kort sikt, problemen syns efter 5-10 år. Det blir tydlig skillnad på framför allt de tunnväggiga vakuumlangarna i vevhusventilationen av detta, kör man med mineraloljebaserade oljor håller de betydligt bättre. Min teori om varför de påverkar slangarna kan dock vara fel, men nog ser påverkan i de tidiga stadierna ut som vad man kan förvänta sig av PAE (expanderar och tappar hållfasthet).
    Jag vet inte vad du menar med PAE, men för att öka svällningen av tätningar så använder man bland annat diestrar som dioctyl adipate och dioctyl sebacate. Oavsett om man har dessa tillsatser eller ej så påverkas elastomerer på ungefär samma sätt av olja. Man blandar förstås också en olja för att uppnå ungefär samma svällning hos tätningarna oavsett om den innehåller grupp I, grupp III eller ren PAO/ester.

    In order to study the long-term effect of the ester and swelling additives on
    properties of the elastomers, in particular elastic properties (tensile and breaking
    strength), different NBR materials were examined after 42 days (1000 hours) at 100
    °C in contact with the modified formulations of group III base oils. Thereby, the test
    materials SRE 1 NBR, 72 NBR 902, 80 NBR 878, N 3580-80 and 82 NBR 132919
    showed no deterioration of the elastic properties as compared to formulations based
    on the conventional or group III base oils without swelling additive. However, a
    significant reduction in tensile strength is evident, which in tested elastomers
    amounted between 40 % and 76 %, regardless of the base oil (Table [10].
    Det verkar dock huvudsakligen vara temperaturen som är orsak till den försämring av materialegenskaperna som man kan se med tiden. Additiv som ökar svällningen tenderar också att fungera som mjukgörare, så jag skulle snarare förvänta mig att tätningar blir mer och inte mindre elastiska av olja innehållande dessa additiv.

    Results of the experiment of storing (1000 h / 100 °C) elastomer in the air (without
    lubricant), presented in 2005, showed deterioration of tensile strength of approx. 60
    %, an order of magnitude that one encounters in the gear oils with additives [13]. In
    order to rule out the bad values to be result of the decrease of the base oils
    resistance against oxygen during the storage and air contact, the examined
    elastomers are stored not only in the standard test hydraulic oils, but also in group I
    base oil of the same viscosity (ISO VG 46). The results showed that there was no
    significant difference after the storage in the pure base oil or oil with additive.
    När det gäller vakuumslangar så är min erfarenhet att dessa tenderar att gå sönder utifrån och in, och att de utsätts för obetydliga mängder olja. Det är därför det går bra att ersätta dessa med silikonslang som inte tål olja (varken mineral eller PAO), men som däremot har mycket god temperaturstabilitet.

  16. #96
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Jag vet inte vad du menar med PAE, men för att öka svällningen av tätningar så använder man bland annat diestrar som dioctyl adipate och dioctyl sebacate. Oavsett om man har dessa tillsatser eller ej så påverkas elastomerer på ungefär samma sätt av olja. Man blandar förstås också en olja för att uppnå ungefär samma svällning hos tätningarna oavsett om den innehåller grupp I, grupp III eller ren PAO/ester.
    Sorry, blandat ihop namnen med smörjmedel för AC:n.

    Det jag menade var just estrarna. Om man tittar i säkerhetsdatabladen så saknas dessa (oftast?) i oljor grupp III (därför att behovet saknas): http://www.cnergyasiapac.com/assets/...-5W40-MSDS.pdf

    De tester du refererar skulle jag säga bekräftar estrarnas påverkan, även om jag inte kan uttyda någon information om hur snabbt det går vid normal användning.

    Angående vakuumslangar så har jag sett sådana från Orio lager som håller mycket dåligt, men jag vet inte skillnaden i material, vi har flera vakuum-slangar som är 20 år gamla original som hållit bra.

    I fallet med vakuumslangarna så är det ju naturligtvis ångor de påverkas av.

    För att se skillnaden i utfall så kan man titta under huven på ett antal Saabar på skroten, det blir då uppenbart vissa bilar klarat sig utan problem med originalslangarna medan många verkar ha drabbats av hur mycket problem som helst (spår efter många fixar). Mer hårda data kommer från min mek (mycket hög andel stamkunder) som ser resultatet av olika oljor i bilarna och dess påverkan på slangarna.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-09-04 klockan 14:34.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #97
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det finns inget bra svar. Du måste ställa en mycket exaktare fråga för att det ska gå att svara bara ja eller nej.

    Först och främst måste man definiera vad man menar med sliter och vad man menar med motor.
    Att segdra en bil ger enorma påfrestningar på själva drivlinan, alltså vevaxel, koppling, växellåda, drivaxlar mm mm.
    Att varva en bil ger istället påfrestningar på turbo, kolvar, avgas och ventiler.

    Men egentligen så påfrestar du alla komponenter i en bil oavsett hur du kör, så om din fråga är hur man ska köra för att undvika ras så finns det inget generellt svar. Ett ras kan hända när du segdrar likaväl som när du varvar ut fullt.
    Jag skulle nog undvika att pressa motorn på för höga växlar av den anledningen att oljan fungerar mycket bättre vid lite varvtal. Ligger man på lite för lågt varv och dessutom försöker kompensera detta genom att gasa mer så är det inte säkert att oljan får chansen att plana och då lär man ganska snart rasa något.

  18. #98
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har inget problem med att du tycker att rcy har fel.

    Att frottera olika åsikter mot varandra leder ofta till ökade insikter.

    Jag har däremot ett problem med din attityd gentemot rcy, och dina tolkningar av vad han säger. Vi andra är fullt läskunniga själva.

    Om du har en annan uppfattning än rcy så berätta vad du grundar den på, istället för att försöka förminska de erfarenheter rcy delar med sig av.

    Jag har själv en del andra saker jag själv tittar på när det gäller olja, som hur den fungerar gentemot gummi, vilket gör att PAO-baserad olja går bort i de bilar jag har, något som också är baserat både på erfarenhet och vetenskapliga fakta.

    Som rcy säger, vilken olja som är bäst beror på vad man vill uppnå. Det faktum att jag därför inte gör samma val betyder inte att jag inte respekterar de val som rcy gjort, och jag antar att rcy ser på mina val på samma sätt.
    Förstår inte varför du har ett problem med min attityd när det inte rör dig? Jag beter mig på samma sätt som andra beter sig mot mig. Du var själv delaktig i föregående tråd
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-rusta/?page=1
    Då borde du ha anmärka på någon annan som satte nivån från första början..

    Om nu nu har erfarenheter så vill jag att man delar med sig av dessa på ett korrekt sätt. Jag är öppen för allas åsikter och erfarenheter. Har man gjort analyser så vill jag se dessa för att förstå och bearbeta informationen. Hitintills har jag inte sett något som pekar på att någon olja är mer lämplig än någon annan som är dexos2 klassade. Att påstå att en olja är mer lämplig enbart sett från TBN i våra bilar utifrån ett värde från ett produktblad är ett djärvt uttalande då en olja är mer komplex än så. Vart går gränsen och hur sätter man den med avseende på TBN.

    Har använt Mobil 1/Shell/Castrol genom årens lopp och är inte trogen något märke.

  19. #99
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Förstår inte varför du har ett problem med min attityd när det inte rör dig? .
    Han menar kort sagt att försök följa tonen som i övrigt hålls på forumet. (Som tyvärr just i oljetrådar ofta hamnar lite i oklang)

    Att skrika "KÄLLA PÅ DET!" när nån annan försöker bidra med något var jobbigt redan i högstadiet.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  20. #100
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Förstår inte varför du har ett problem med min attityd när det inte rör dig? Jag beter mig på samma sätt som andra beter sig mot mig.
    "inte rör dig"?
    Diskuterar man mellan 2 parter gör man det via PM. All övrig diskussion /inlägg berör "alla" oavsett om man är adresserad eller inte, det är liksom idén med forumformatet.
    Och om någon inte uppför sig så är det bättre att rapportera inlägget istället för att ""ge igen" då sänker man bara sig själv och sandlådan närmar sig.
    Ta inte detta som kritik mot att diskutera utan tvärtom, se till att vara vassare i retoriken så får vi intressantare diskussioner.
    Det är många som intresserat läser utan att själv delta, tänk på det.

    5 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 12:02
  2. Dags att pimpa. Letar efter fälgar till og900. Råd och tips?
    Av mps i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 16:36
  3. Tips på vad jag kan göra i motorrummet i 9-3-02
    Av lol i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 02:38
  4. Tips att göra när jag har ur motorn.
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •