Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Permanent laddtrycksprobblem 9-5 aero 2002 manuell

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Permanent laddtrycksprobblem 9-5 aero 2002 manuell

    Men i varierande karaktär - antingen så vägrar den ladda eller så har jag ingen laddtrycksstop, utan den slutar ladda när motorn börjar hacka då turbomätaren visar en liten bit in i röda markeringen, och då slutar man gasa.

    Problemet började för ett tag sen då den hade svårt för att hålla laddtrycket uppe vid full gaspådrag, den gick in i röda markeringen men föll sakta tillbaka.

    Dom två blåa backventilerna är utbytta då den ena var helt slut. Efter bytet kändes det som om problemet var åtgärdat då den höll laddtrycket uppe väldigt bra. Men efter en dags körning visar det sig att problemet med laddtrycket kvarstår.

    Bilen funkar hur bra som helst vid vardagskörning.

    Någon som har en aning om vad det är som spökar?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Börja med att lösa problemet med trasige slangen och se över så du inte har fler skador på vakuumslangar eller slangar till EVAP eller vevhusventilationen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Har nu bytt den trasiga slangen och kollat efter andra skador och lössittande slangar. Men jag hittar inget som sticker ut. Kan vara att jag inte vet var jag ska titta på, men jag bad mekanikern som bytande slangen (passade på byta olja oljefilter också) kontrollera om han kunde se något. Han kunde heller inte se något fel. Problemet med laddtrycket kvarstår. Uppskattar andra tips och råd som kan vara till hjälp.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag hade liknande laddproblem på min og9-3Aero. Det var luftmassemätaren vars små givare var skitiga. Efter att ha skruvat isär LMMen och gjort rent de tre givarna (i mitt fall med bensin) gick bilen som den skulle. Det går inte att komma åt givarnas "baksida" utan att plocka isär LMMen för gallret sitter i vägen.

    Per L

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Tack för tipset Per. Ska prova göra detsamma med min.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Har nu även rengjort de tre givarna med elektronikspray - fortfarande samma problem. Andra tips som kan vara till hjälp?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Med hjälp av nya tändstift (NGK Bcpr7es) verkar problemet nu vara löst. Bilen laddar ut som den ska och håller laddtrycket uppe tills det är dags att växla. Jämförde gamla stiften (2000mil) med dem nya med ögonmått så kunde man se skillnad på mellanrummet. Även dem gamla var Bcpr7es.

    En kombination av nya backventiler (dem silvriga) (dem svarta stryper min bil) nya tändstift, nya slang, 98 oktan går bilen precis som jag vill att den skall gå. Är super nöjd :-)

Liknande ämnen

  1. Stänga av antisladd permanent?
    Av prinken i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 20:37
  2. Inaktivera backsensor permanent
    Av Linus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 07:59
  3. Permanent ström i 12-voltsuttag?
    Av d1jussi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 00:53
  4. Hur stänger jag av TCS i og9-3 Aero permanent?
    Av frostman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 11:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •