Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Diverse problem med 9-5 2001

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Diverse problem med 9-5 2001

    Hej jag har precis köpt min första Saab, har haft många andra bilar men fick den till bra pris, det är en 9-5 2,3t se 2001,, tjejen jag köpte av spelade dum när jag frågade om ac, sa att den funkat tidigare men hon sa att det nog bara är att fylla på,, men min fråga är !! Hur kollar jag lättast om den funkar? Hört att det finns knep men vet inte hur jag ska göra, sedan var det värmen,, första timmen kom det bara kalluft, även fast jag hade på 27grader, blev värme när jag höjde till high, o försvann igen när jag sänkte ett hack?,, senare under dagen funkade det bra, vad kan det vara? Sedan var det dämparna eller fjädringen,, tycker dom känns svampiga jämfört med andra bilar jag haft, är Saabs fjädringar svampiga? Undrar också om jag ska byta växellådsolja då säljaren inte hade en aning om när den senast var bytt, står inget i serviceboken heller, tyckte ibland att den växlade lite konstigt o blev seg, många frågor och skulle bli tacksam om någon/några tar sig tid o kan ge mej goda råd//

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Okej, här var det mycket på en gång.
    Först, AC. På 9-5 finns flera saker som kan strula. Börja med det enklaste, kalibrera ACC:
    Starta bilen, tryck samtidigt på AUTO och OFF på ACC-panelen. Systemet gör då en självtest (dock inte av AC-pumpen). Får du något annat än "0" i displayen har du troligen strulande spjäll vilket gör att den inte kan ställa temperatur och/eller vart den skall blåsa. Inte jättesvårt att fixa om man är någorlunda händig, sök lite här på forumet så hittar du guider.
    Får du inga felkoder men den ändå inte blåser kallt kan det som säljaren sa, vara lite dåligt med gas i systemet, då brukar det komma kyla lite sporadiskt eftersom tryckvakten slår till och från.
    Det finns också en annan "klassiker" och det är att sladden som sköter till/från på kompressorn går sönder så kompressorn aldrig får start-signal.

    Vad gäller dämparna så är det rätt vanligt att de bakre ger upp, titta på dem, ser det ut som det runnit något ur dem är de troligen kassa, testa att gunga på baken, det skall kännas fast och inte gunga. Det kan också vara bussningarna till bakvagnen, när de är dåliga så känns bilen konstig i väghållningen. Titta på bakhjulen, lutar de märkbart inåt i framkant (plogar) eller i överkant så är något dåligt och bör bytas.

    Växlade konstigt tolkar jag som att det är en automat vi talar om och det kan ju vara saker som dåliga tändstift, dålig tändkassett, eller luftläckage som gör att motorn tappar kraft vid växling.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen till forumet!

    1. Angående klimatanläggningen: Vad visa yttertempmätaren? En trasig yttertempmätare (eller kablage till den) ger de symptom du beskriver.
    2. Svampighet: Det är ju en subjektiv bedömning, men jag skulle inte kalla og9-5 för svampig. Däremot är ett vanligt fel sliten bakvagnsupphängning (framförallt dåliga stötdämpare och bussningar, ibland även dåliga fjädrar) - i synnerhet på kombibilar som lastats tungt. Det kan vara det du känner.
    3. Växellådsolja: Pratar vi manuell eller automat? Automatare ska ha oljebyten regelbundet enligt serviceplan och är även första åtgärd om automaten strular. Manuell byts inte olja på enligt serviceplan, men skadar inte att byta någon gång under bilens livstid.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till STCS forum Boboo10.

    Många frågor på en gång. Bilar är bilar och kan vara väldigt olika. Känns den svampig så kan det hända att bilen har gått långt och helt enkelt behöver nya dämpare och bussningar. Sedan är ju frågan vad du kört tidigare. Skillnad på svampighet mellan olika bilmodeller.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Diverse problem, SAAB 9-5 biopower -05
    Av andreas.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-02-20, 15:50
  2. Diverse el problem 9000 cse
    Av kseh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •