Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Besviken på SP gatbromskit, ng900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750

    Besviken på SP gatbromskit, ng900

    Köpte Speedparts sportbromskit för gatan till min ng900 förr ett tag sedan men jag tycker inte det är så stor skillnad från orginal!

    Någon mer som upplevt detta?

    Okej, det ser ju ganska gott ut med slizade skivor men jag trodde det skulle göra mer!

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Exakt vad var det du hade väntat dig? Högre värmetålighet? Minde bromsdamm? Bättre bett vid samma eller lägre pedaltryck? Kortare bromssträcka?

    Som jag ser det så märks den största skillnaden på bra eller dåliga bromsar på förmågan att stanna en bil från höga hastigheter. Åtminstånde vad gäller våra bilar. Jag var inte heller nöjd med bromsförmågan från de vanliga skiv/beläggkombinationerna som vi brukar köra med, så jag satsade på 4-kolvs ok och 330 mm skivor.
    Där snackar vi stopping power, men till ett helt annat pris.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Vad jag förstått så är de skivorna i det paketet vanliga skivor som är slitsade?? Jag skulle satsa på EBC kitet som de säljer på maptun visserligen 800 kr dyrare men det är bra material i skivonra. En kompis till mig har detta och jag tycker att det bromsar grymt för att inte vara större skivor eller ok..
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Sportbromskitten är vanliga std skivor som slitsats + greenstuff.
    Greenstuff har väl aldrig klarat någon hårdare körning .
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750
    Okej, så det är vanliga skivor som bara är slitzade? Om man kollar på Speedparts hemsida, så tycker jag iaf att man får uppfattningen av att de skulle vara green stuff belägg OCH skivor... Men det kanske bara är jag?

    Stoffe---- Jag tänkte att det skulle vara lite mer "bätt" i bromsarna. När man bromsar så ska dem ta direkt om man säger så. Men just nu känns det som orginal.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    900R> Jag kör med orginal grejor, och dom har klarat mer än vad jag förväntade mig av dom....

    Kör med 9-5 Aero -01 fram och 9-5 Aero -02 bak....

    Det kostar mindre än att köpa ett "sportbromskit" från speedparts...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Stockholm/Sweden
    Inlägg
    38
    Har tittat efter ebc bromsskivor till min 9-5 Aero-00, men det verkar inte säljas till min modell? Så kommer ev. köpa SP kitt av slitsade skivor + belägg ... Mycket intressant diskution..
    Äger/Kör: Saab 9-5 2.3T
    http://www.garaget.org/?car=109487

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av 900R
    Stoffe---- Jag tänkte att det skulle vara lite mer "bätt" i bromsarna. När man bromsar så ska dem ta direkt om man säger så. Men just nu känns det som orginal.
    Det brukar va det man förväntar sig och blir oftast besviken. Störst skillnad märker man när man återmonterar original.
    Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är som gör den där speciella känslan av bett. Om det är skivornas storlek, antalet kolvar i bromsoken, beläggens typ, huvudbromscylindern, eller en kombination av de sakerna.
    Jämför man med en ny bil, så har de initialt ett jäkla bett i sina bromsar. Men när man trampar hårdare för att verkligen få hejd på bilen så ökar inte bromsförmågan nämnvärt. Till skillnad från mina som bettar normalt vid första fotpåläggningen, men ju hårdare jag trampar desto mer bromsar det. Jag kan utan vidare låsa upp hjulen i 160 blås...

    Mitt råd, om man vill göra en prisvärd uppgradering är att köpa 9-5 Aero ok och skivor. Lämna skivorna på slitsning samt köpa typ Ferodo, PFC eller Pagidklossar. Då får du bra broms för vettiga pengar, som klara ett antal varv på en bana om du inte håller foten på pedalen hela tiden, som vissa gör. Hårda, korta inbromsningar är modellen.

    Mvh Stoffe

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av 900R
    Stoffe---- Jag tänkte att det skulle vara lite mer "bätt" i bromsarna. När man bromsar så ska dem ta direkt om man säger så. Men just nu känns det som orginal.
    Det brukar va det man förväntar sig och blir oftast besviken. Störst skillnad märker man när man återmonterar original.
    Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är som gör den där speciella känslan av bett. Om det är skivornas storlek, antalet kolvar i bromsoken, beläggens typ, huvudbromscylindern, eller en kombination av de sakerna.
    Jämför man med en ny bil, så har de initialt ett jäkla bett i sina bromsar. Men när man trampar hårdare för att verkligen få hejd på bilen så ökar inte bromsförmågan nämnvärt. Till skillnad från mina som bettar normalt vid första fotpåläggningen, men ju hårdare jag trampar desto mer bromsar det. Jag kan utan vidare låsa upp hjulen i 160 blås...

    Mitt råd, om man vill göra en prisvärd uppgradering är att köpa 9-5 Aero ok och skivor. Lämna skivorna på slitsning samt köpa typ Ferodo, PFC eller Pagidklossar. Då får du bra broms för vettiga pengar, som klara ett antal varv på en bana om du inte håller foten på pedalen hela tiden, som vissa gör. Hårda, korta inbromsningar är modellen.

    Mvh Stoffe

    Hur går det att montera dit dom? Vad behövs för att de ska funka med 9-5 aero skivor?
    Ng 900 speedparts steg3 styrbox, 3" från tubon racekat, svarta spridare.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag kan utan vidare låsa upp hjulen i 160 blås...
    Låsa hjulen lär väl gå att göra med i princip vilka bromsar som helst
    så det vet jag inte om jag ser som något mått på hur bra dom är.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag kan utan vidare låsa upp hjulen i 160 blås...
    Låsa hjulen lär väl gå att göra med i princip vilka bromsar som helst
    så det vet jag inte om jag ser som något mått på hur bra dom är.

    /Magnus
    Låsa bromsar i 160 blås är ett bra mått på hur bra bromsarna är skulle jag vilja säga. Jag har stora problem att låsa mina slitna originalgrejer i lägre hastigheter.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag kan utan vidare låsa upp hjulen i 160 blås...
    Låsa hjulen lär väl gå att göra med i princip vilka bromsar som helst
    så det vet jag inte om jag ser som något mått på hur bra dom är.

    /Magnus
    Hänger förvisso lite på vad du har för däck, dämpare, vägunderlag osv. Men låser man hjulen i 160 blås när man kör 18" R-däck på varmt, torr, bra asfalt då är det ganska bra bett.
    Att göra upprepade inbromsningar från 200-0 är inte heller några problem, om det är till hjälp för att bedömma.

    Mvh Stoffe

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Att göra upprepade inbromsningar från 200-0 är inte heller några problem, om det är till hjälp för att bedömma.
    Det säger i mitt tycke betydligt mer

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    största skillnaden borde visas vid bankörning, bromsarna mattas troligtvis inte lika lätt, men bromskraften i dem kan inte vara nån större skillnad så varken area på bromskivor, ok eller huvudcylinder ändrats..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Exakt vad var det du hade väntat dig? Högre värmetålighet? Minde bromsdamm? Bättre bett vid samma eller lägre pedaltryck? Kortare bromssträcka?

    Som jag ser det så märks den största skillnaden på bra eller dåliga bromsar på förmågan att stanna en bil från höga hastigheter. Åtminstånde vad gäller våra bilar. Jag var inte heller nöjd med bromsförmågan från de vanliga skiv/beläggkombinationerna som vi brukar köra med, så jag satsade på 4-kolvs ok och 330 mm skivor.
    Där snackar vi stopping power, men till ett helt annat pris.

    Mvh Stoffe
    vart köpte du dina bromsar samt pris ?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av 900R
    Okej, så det är vanliga skivor som bara är slitzade? Om man kollar på Speedparts hemsida, så tycker jag iaf att man får uppfattningen av att de skulle vara green stuff belägg OCH skivor... Men det kanske bara är jag?

    Stoffe---- Jag tänkte att det skulle vara lite mer "bätt" i bromsarna. När man bromsar så ska dem ta direkt om man säger så. Men just nu känns det som orginal.
    Tyvärr inte det enda som är oklart bland deras produktbeskrivningar.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Jag har satt på SP kitet på min 9-5 Aero och jag är nöjd, tyckte iaf det var bättre än orginal som mattades väl fort. tyvärr så gnisslar det lite men jag har inte försökt åtgörda det ännu. Hur som helst, som sagt, jag tyckte det var värt det och att det blev bättre.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Passade på att fota innan jag monterade mina "sportbromsskivor" (köpte enbart skivor fram).

    Av artikelnumret på kartongen i bakgrunden frangår det att det är vanliga std Bremboskivor som slitsats.

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    329
    Jag har kört med slitsade orginalskivor + Greenstuff belägg på flera 9000. Vid "vanlig" körning har jag aldrig märkt någon skillnad mot orginal, men vid bankörningar märker man att det går att köra betydligt fler varv innan bromsarna ballar ur!

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    En stor fördel med slitsade skivor är att klossarna hålls rena och ger en väldigt jämn och fin slitbana över hela skivan..

    Detta är nästan dess största fördel tycker jag..

Liknande ämnen

  1. Så besviken på min Saab
    Av Death On Wings i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 22:03
  2. Besviken på dom nya vinterdäcken :(
    Av frostyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 13:15
  3. Besviken på BSR/PPC
    Av D.J i forum Allmänt
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 12:38
  4. Besviken på ana!
    Av Robin C i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 23:05
  5. Besviken...........
    Av Rickard93 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •