Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Spjällmotor luftfördelning 9-5 adjöss?? [Löst!!]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    10

    Spjällmotor luftfördelning 9-5 adjöss?? [Löst!!]

    Jag har en 9-5 Aero kombi - 01. Vad jag än gör kommer bara luft upp vid framrutan. Det spelar ingen roll hur jag ställer ventilationen. Vid felkodskoll på ACC är antalet fel 0. Jag misstänker att spjällmotorn av någon anledning har slutat utföra sin funktion.

    Vet någon var jag kan hitta ritnings-/schemaunderlag eller annan teknisk dokumentation som stöd vid felsökning? Jag har inte tummen mitt i handen och sparar gärna en slant genom att rota själv (har sett riktiga skrämselexempel på forumet på vad ventilationsrelaterade fel kan kosta på verkstad).

    Edit: Ändrade rubrik, lade till [Löst!!].

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Ska kolla hur man gör på jobbet på måndag.
    Heavy metal is the law.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av ravenlord
    Ska kolla hur man gör på jobbet på måndag.
    Om du har "en massa tid över" kan du kanske oxå kolla vilken stegmotor (ellerdyligt) som reglerar om kylan kommer från ACC eller utifrån så att säga. Jag har heller inga felkoder(efter att ha "uppdaterat" stegmotorn på förar sidan) men kylan funkar på passagerar sidan medans på förarsidan blir "kylan" aldrig mer än yttertemperead luft. medans det reglerar fint mellan varm och "utifrån luft".


    MVH Daniel Saxlid

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

    Re: Spjällmotor luftfördelning 9-5 adjöss??

    Citat Ursprungligen postat av Dartanjang
    Jag har en 9-5 Aero kombi - 01. Vad jag än gör kommer bara luft upp vid framrutan. Det spelar ingen roll hur jag ställer ventilationen. Vid felkodskoll på ACC är antalet fel 0. Jag misstänker att spjällmotorn av någon anledning har slutat utföra sin funktion.

    Vet någon var jag kan hitta ritnings-/schemaunderlag eller annan teknisk dokumentation som stöd vid felsökning? Jag har inte tummen mitt i handen och sparar gärna en slant genom att rota själv (har sett riktiga skrämselexempel på forumet på vad ventilationsrelaterade fel kan kosta på verkstad).
    Jag har fixat samma problem på en og9-3
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ht=#518926
    Här har jag fixat en bild på din bil.
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/14111airdist.JPG

    Hoppas det löser sig.
    /Rob

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    GBG-Trakten
    Inlägg
    12
    Tjena.

    9k user, jag har exakt samma fel som du men tyvärr ingen lösning. Idag har jag haft loss båda spjällmotorerna förar och pass.sidan och kört spjällen för hand. På passagerarsidan, där kylan funkar bra, blir det varmt och ac-kallt beroende på hur jag ställer spjället, men på förarsidan blir det varmt eller bara lite svalt beroende på hur jag ställer spjället. Tror nog att det är lite kallare än uteluften. Jag lurar på om det kan va spjället som vridigt sig på axeln eller nåt liknande så att det inte står i rätt position fast axeln gör det. Hoppas du löser det, och skriv sen hur! Annars får vi väl posta en egen tråd... Tack för lånet, Dartanjang!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Så här är det.
    Det sitter en axel inne i värmepaketet som brukar släppa (gå av) och denna går inte att byta utan att plocka ur hela värmepaketer och skruva isär det.
    För att få ur det måste man alltså plocka ur hela panelen.

    Alt. plocka ur panelen och göra hål i värmepaketet och sedan plasta ihop det igen.

    Man kan se axel om man skruvar ner ljudskärmen vid fötterna på förarsidan och sedan lyser upp i hålet där luften kommer ut ur värmepaketet.

    Att skruva ur värmepaketet är ju inte svårt för mig som jobbar med panelen på saab men det tar ju tid (ca 1 dag ur och sen 1 dag i) och då måste man ha tömt på ac-media och vatten.
    Ac-media måste ju sen läcksökas och fyllas igen.

    Frågor ?

    Har en bild men vet é fan hur man lägger upp den här

    Mvh Peter.
    Heavy metal is the law.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    10
    <Whine on> Jaha, det kunde man ge sig fan på. Stegmotorn funkar som en klocka och den av ravenlord beskrivna axeln är stilla som en skogstjärn i oktober. Mitt vanliga flyt, en reparation som ledigt passerar 20000 kronors blecket. </Whine off>

    ravenlord, du nämnde att "den brukar gå av". Vet du om det är ett erkänt konstruktionsfel och om det ligger någon service-bulletin om detta så man har en mikroskopisk chans att få en billigare reparation? Det känns något syrligt att behöva genomgå en dylik på en bil som är fyra år gammal.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Vad jag har hört så håller dom på och tar fram någon lösning så att detta ska gå att fixa betydligt lättare och billigare. Men när det är klart det vet jag inte. Har även hört "lösa" ryckten att dom tar in eftermarknads bilar här på jobbet för att "pröva" olika lösningar och då får man bilen lagad gratis.

    Men har inte kollat om detta stämmer.
    Du bor ju även en bit här ifrån OM nu detta stämmer.

    Mvh Peter.
    Heavy metal is the law.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    10
    Tja, en gratis lagning kan ju göra det värt att vara utan bilen en vecka. Jag ska faktiskt ner till Trollhättan den 30:e för provkörning av 9-3 kombin så ibland så har man vägarna förbi. Försöker även tajma in så många bankörningar med hojen på Kinnekulle som jag kan, roligare bana får man leta efter.

    Jag ska ta mig en ordentligare titt senare, när semestern tar vid. Efter att ha sett hur det ser ut så har jag börjat fundera på att tillverka en demonterbar inspektionslucka på värmepaketet på plats. Eftersom jag inte exakt har lokaliserat brottet så kanske jag kan ha tur i oturen och kunna laga det med värmepaketet kvar i panelen.

    Jag ska åka förbi SAAB-verkstaden under veckan och se om jag kan få ut ritningar över ventilationssystemet och sätta mig ner och klura lite. Så lätt tänker jag inte ge upp.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Ja skam den som ger sig.

    Har du frågor är det bara att maila.
    ravenlord@bredband.net
    Heavy metal is the law.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    en bild som kanske hjälper lite.
    http://spaces.msn.com/members/petera...&_c=PhotoAlbum
    Heavy metal is the law.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Visserligen avser dokumentet jag länkar till problem med temperaturinställning, inte luftdistributionen, men bilderna på värmepaketet kanske ändå kan vara till någon hjälp.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    10
    LM, ruskigt bra dokument, tack och bock. Kommer ytterst väl till pass.

    Jag var förbi den lokale SAAB-handlaren i morse och frågade om ritningar. Det hade han inte men däremot ett löst stående värmepaket. Han tog fram det och vi dividerade om vilka potentiella problem som kunde finnas. Där fick jag en del bra uppslag. Medan vi står och snackar så nämner han att spjällaxeln på förarsidan har en ändpropp som brukar kunna ramla loss, vilket tillåter axeln att krypa successivt och till slut kan den kärva fast och till och med gå så långt åt vänster att stegmotorn tappar drivningen. När jag tittar på denna ändpropp så ser den otrevligt bekant ut, för flera år sedan efter en service så låg just en sådan på golvet och skräpade. Då antog jag att det var något som meken hade tappat, men nu insåg jag var det egentligen var. Tittade alldeles nyss och mycket riktigt, inte har jag någon ändpropp inte.

    Den optimistiska kontentan av detta är att axeln förhoppningsvis inte är av utan har hoppat ur drev. Ny ändpropp och förskjutning av axeln åt höger kan vara en lösning. Jag vidtar operationen i helgen.

    Håll tummarna!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Tummarna är hållna

    Finns det lösa proppar att köpa?
    Om inte så ska jag se om jag kan fixa en på jobbet åt dig.

    På dagens 95 så sitter det en plasthake framför proppen så den ska inte kunna ploppa ur. Vet inte hur det var på din års,mod.

    Om du kollar på min bild jag skicka förut så är ploppen inringad.

    Mvh Peter.
    Heavy metal is the law.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    10
    Tack för tumhållningen, kan behövas.

    Jodå, de finns numer att köpa. Till det facila priset av 66 kr. Om man tycker det var dyrt så köpte jag också det korta plaströret som sitter som genomföring i ventilkåpan för vevhusventilationen. Den lille rackaren kostade 266 kr. Med de tillbehörspriserna så går SAAB-verkstäderna en ljus framtid till mötes.

    Tack ändå för erbjudandet om att titta efter en på jobbet.

    Jag tror inte att jag har någon plasthake. Jag ska titta igen framåt helgen, men på rak arm så kommer jag inte ihåg nån. Jag ska fundera ut någon bra säkring av proppen när jag väl satt dit den.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    10

    Spjällmotor luftfördelning 9-5 adjöss?? [Löst!!]

    Tur-Ture slår till igen . Det var ändproppen på spjällaxeln som hade lossnat och tillåtit axeln att förskjutas åt vänster så att den hade hoppat ur drev. Att sätta dit ny propp och få in axeln i stegmotorns växellåda var superenkelt. Hela operationen var över på 40 minuter.

    Tack alla som har bidragit med input och då i synnerhet LM och ravenlord. Har ni vägarna förbi Kolbäck en varm dag så kan ni räkna med kall bira i min trädgård .

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Spjällmotor luftfördelning 9-5 adjöss?? [Löst!!]

    Citat Ursprungligen postat av Dartanjang
    Tack alla som har bidragit med input och då i synnerhet LM och ravenlord. Har ni vägarna förbi Kolbäck en varm dag så kan ni räkna med kall bira i min trädgård .
    Låter så lockande att jag fick en anledning att ta reda på var Kolbäck ligger, trots att jag nästan slutat dricka pilsner. Tyvärr är nog chansen/risken liten att jag passerar, särskilt om det dessutom ska tajmas med en varm dag.

    Huvudsaken att det löste sig för dig, Dartanjang.

    Hm, kanske Loranga & Mazarin kan dricka upp pilsnern istället?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ACC, knepig luftfördelning och felkoder OG9-5
    Av Ken-1 i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 18:02
  2. FIXAT - Luftfördelning trasig - AC
    Av AcidSleeper i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 19:08
  3. Luftfördelning Baktill saab 9-5 -01
    Av xbasta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 02:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •