Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fjärröppning borta. Var börja leta? 9-5 2004 2.3T

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Fjärröppning borta. Var börja leta? 9-5 2004 2.3T

    Brorsan köpte bättre begagnad 9-5a för ett tag sedan. Den har aldrig svarat på fjärröppning via nån utav de nycklar/fjärrkontrollerna sedan han fick den. Nybytta batterier i båda nycklarna/fjärrkontrollerna och båda funkar o starta bilen med.

    Funderade på transpondern i mittkonsollen. Hört att den kan vara möjlig felkälla och att ny behöver giftas in. Kan man ta en bättre begagnad o gifta in eller måste den giftas ur donatorbilen först?

    Lite tråkigt då larmet inte aktiveras utan fjärren vad jag förstått och larm vill man ju ha.

    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Har broderen sjekket om noen​ nøkler er innprogrammert for bilen: Sett tenningsnøkkel til posisjon "ON" og trykk knappen for baggasjeluka på fjernkontrollen. Antall programmerte nøkler skal da i SID vises i ca. fem sekunder.

    Jeg går ut ifra at nøklene er forsøkt synkronisert etter batteribytte.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Yes allt det där är gjort. Bara de två nycklarna inprogramerade enligt SID:en.

    Kan det vara så jävligt att det faktiskt är två st trasiga fjärrkontroller vi har o göra med?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Sorry men jag har rört ihop begreppen en del här märker jag! Transponder är ju chippet i nyckeln som sköter immobiliser-delen. Den jag undrar över är ju den som SAAB själva kallar "mottagarenhet", en svart liten dosa under mittkonsolens förvaringsfack. Den behöver INTE giftas in/ur. Lusläste lite granna i diverse WIS:ar och monteringsanvisningar och kan nu svara på egna frågan!
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det står sikring montert i posisjon #10 i elsentralen i instrumentpanelet - og du måler spenning på begge punktene på den?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Vet ej! Min bror och jag bor i olika städer. Skall be honom kolla. Vad täcker säkring 10?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Elektrisk oppvarming av baksete, soltak - og antenneenheten til fjernkontrollen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Ploppar tändningslåset upp som det ska?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Yes allt det där är gjort. Bara de två nycklarna inprogramerade enligt SID:en.

    Kan det vara så jävligt att det faktiskt är två st trasiga fjärrkontroller vi har o göra med?
    Om det är så att du får upp att det är två nycklar i SID:en när du trycker på bagageknappen med tändningen på så fungerar hela kedjan från fjärr till DICE, och du bör leta fel någon annanstans.

    En sak som jag har sett är att systemet på vissa platser kan bli så utstört att man måste hålla nyckeln mot rutan för att bilen ska se nyckeln, kan detta vara fallet. I så fall bör det fungera om man sitter i bilen och använder fjärren (bilen fungerar som en dålig Faradays bur).

    En annan sak är om om tändningslåset inte ploppar upp eller dörrswitchen för förardörren inte fungerar, då vägrar den att låsa via fjärren.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-06-19 klockan 03:41.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Yes allt det där är gjort. Bara de två nycklarna inprogramerade enligt SID:en.
    Hvilken tekstinformasjon viser SID når testen utføres?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Tror problemet är att tändningslås inte vill "hoppa upp" helt. Detta observerade man idag. Återkommer...
    Senast redigerat av daspunner den 2016-06-22 klockan 00:34.

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om det är så att du får upp att det är två nycklar i SID:en när du trycker på bagageknappen med tändningen på så fungerar hela kedjan från fjärr till DICE, och du bör leta fel någon annanstans.

    En sak som jag har sett är att systemet på vissa platser kan bli så utstört att man måste hålla nyckeln mot rutan för att bilen ska se nyckeln, kan detta vara fallet. I så fall bör det fungera om man sitter i bilen och använder fjärren (bilen fungerar som en dålig Faradays bur).

    En annan sak är om om tändningslåset inte ploppar upp eller dörrswitchen för förardörren inte fungerar, då vägrar den att låsa via fjärren.
    Är det bara dörrswitch vid förardörren? Borde inte det gälla alla dörrarna?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Och vad gör man lämpligast med ett tändningslås som inte vill hoppa upp förresten, förutom byter till nytt? Ur med det och blåsa rent det med tryckluft var mitt förslag och vara jäkligt försiktig med vad man smörjde det med. En del gucka som folk hällt i lås har ju bara gjort saken värre.

    Tittade även i WIS:en på hur man demonterar låset. "Svetspinne i hål, vrida nyckeln i rätt läge osv." stod det där. Lagom lätt kan man ju tycka men går det fortfarande så lätt då låset inte "hoppat upp" helt?! Får man ut det ändå på det sättet som WIS:en beskriver?
    Senast redigerat av daspunner den 2016-06-22 klockan 03:05.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  14. #14
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag använde Carlofon låsgrafitspray. Låset glider mycket lättare nu (inklusive den inledande upp/ner) men man måste tyvärr torka rent nyckeln ett tag efteråt om man vill slippa grafitficksjukan.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    - Får man ut det ändå på det sättet som WIS:en beskriver?
    "Ignition Switch Cylinder removal instructions - Saab 9-5": http://saabworld.net/showthread.php?t=26395
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Leta beggad bil
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 10:26
  2. Leta efter NG 900
    Av Glader9991 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 23:56
  3. Hjälp mig leta bil!
    Av RonnyO i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-11, 03:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •