Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bas spelar inte över viss volym OG9-5 AS2

  1. #1
    Sugmotor djiviaks avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11

    Bas spelar inte över viss volym OG9-5 AS2

    Tjenare, har lite problem med mitt billjud och hoppas kunna få svar här!
    Så till problemet: Min bas spelar inte över en viss volym, så t.ex inte över 10, men under 10 funkar det bra (dock hörs det knappt för ljudet är väldigt lågt). Grejen är att det funkat felfritt i snart 2 månader men igår började detta... Har läst att en del säger dålig jord, klena kablar osv. Men jag har 21 kvadrat mm tjocka kablar och jordat i karossen på en jod punkt (höger hjulhus). Inga andra högtalare lägger av heller. Någon som har en idé på vad det är för fel? Kan lite om bilar men ingen expert på el XD.
    Bilen i fråga är en saab 9-5og med AS2 system.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    slutsteget har möjligtvis problem men det kan bero på flera faktorer.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har du gjort några förändringar i ljudsystemet?
    Var kommer 21mm2 in i bilden?

    Årsmodell på bilen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor djiviaks avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Förändringar? hur menar du? Jo strömkablarna är 21mm2 tjocka, har även mätt volt mellan plus o minus på steg och batteri och det visar samma. Det är en -00

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Känns som om vi inte pratar original-stereon. Vad har du för huvudenhet o slutsteg?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  6. #6
    Sugmotor djiviaks avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Känns som om vi inte pratar original-stereon. Vad har du för huvudenhet o slutsteg?
    Jag sa ju AS2 system? Alltså ORGINGAL XD. Sedan har jag ett Pioneer på 760W och ett reserv på 800W

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jo, du sa ju AS2 men det har inte 21mm2
    Så en stor del av felet är en diffus felbeskrivning och avsaknad av viktig information och då blir svaren därefter.

    Skall vi anta att det är högtalare anslutna till slutstegen som inte spelar bas?
    Börja med att berätta hur du kopplat in allt så klarnar nog bilden.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor djiviaks avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jo, du sa ju AS2 men det har inte 21mm2
    Så en stor del av felet är en diffus felbeskrivning och avsaknad av viktig information och då blir svaren därefter.

    Skall vi anta att det är högtalare anslutna till slutstegen som inte spelar bas?
    Börja med att berätta hur du kopplat in allt så klarnar nog bilden.
    Okej ursäkta mig för det. Radio är orginal (dock lödat in AUX på Telephone). Utöver det har jag dragit 21mm2 + kabel till BASENS slutsteg, 21mm2 jordkabel från BASENS slutsteg till karossen i bakre hjulhus, sedan en remote från ciggarett uttaget bak till BASENS slutsteg. För att få ljud i basen har jag skarvat på en hög-låg nivå omvandlare på höger/vänster dörrhögtalare EFTER ORGINAL slutsteget (det som sitter på passagerar sidan) och från omvandlaren RCA-kablar (höger/vänster) till BASENS slutsteg.

    Hoppas detta klarnar upp din bild.

    EDIT: Har nu kollat med 25mm2 jordkabel istället, gjorde ingen skillnad. Bytte huvudsäkring som är kopplad 15cm från batteriet från 80a till 50a, gjorde ingen skillnad. Har inte testat att byta RCA kablar eller hög till låg nivå omvandlare.. Finns det något jag missat att kolla? Kan det vara så att slutsteget är bränt?

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Du blir det lite tydligare.
    Arean 21 eller 25 ingen so helst roll eller att byta säkring.

    De misstänkta sakerna som blir kvar i mina ögon är då utan inbördes ordning.
    Hög/Låg nivå omvandlaren
    Inkopplingen av AUX

    Om du kopplar ur slutstegen (lossa remote start) helt för att höra hur dörrhögtalarna låter, har du samma fenomen då när du ökar volymen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor djiviaks avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Du blir det lite tydligare.
    Arean 21 eller 25 ingen so helst roll eller att byta säkring.

    De misstänkta sakerna som blir kvar i mina ögon är då utan inbördes ordning.
    Hög/Låg nivå omvandlaren
    Inkopplingen av AUX

    Om du kopplar ur slutstegen (lossa remote start) helt för att höra hur dörrhögtalarna låter, har du samma fenomen då när du ökar volymen?
    Nej det gör jag inte. Hör ingen skillnad alls.. Det verkar ju konstigt då inkopplingen av AUX har varit där lika länge som Basen och Slutsteget. Och nu stänger slutsteget av sig när basen får för mycket ljud.

    Omvandlaren, likaså RCA kablarna är ju från Biltema, kanske ligger nåt i de?

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Så om basen inte försvinner när du kör utan slutsteg så skulle jag prova med annan omvandlare, helst av annat fabrikat för att inte få samma fenomen igen.
    Och omvandlaren borde ju gå att prova genom att mata från annan signalkälla än bilen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor djiviaks avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Så om basen inte försvinner när du kör utan slutsteg så skulle jag prova med annan omvandlare, helst av annat fabrikat för att inte få samma fenomen igen.
    Och omvandlaren borde ju gå att prova genom att mata från annan signalkälla än bilen.
    För att förtyliga, dörrhögtalarna är INTE förstärkte genom slutsteget, utan jag har tagit signalen från dem och kopplat till slutsteget. Så om jag kopplar ut slutsteget borde jag inte höra någon skillnad ändå ju?

    Ja det borde gå, men hur matar jag signal då? Med multimeter?

    EDIT: AS2 har ju eget slutsteg till dörrhögtalarna, förväxla inte detta med MITT slutsteg som går till BASEN


    Kan det vara så att båda dem två slutstegen jag har provat med är brända? Fan blir galen på dehär XD
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-21 klockan 18:50. Anledning: §3.7 Postbumpning är ej tillåten.Sammanfogat inläggen

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    DET HJÄLPER INTE ATT SKRIKA, utan det är bättre att berätta mer detaljerat hur du kopplat.
    Hoppas du vet vad du gör och att du känner till hur systemet fungerar, det underlättar.
    Att bara berätta lite åt gången gör bara att det tar längre tid och det är du som vill ha hjälp av forumet.

    Vi vet ju t.ex. inte från vilka dörrar du tar signalen?

    Och var "reserv på 800W" kommer in i bilden behöver vi nog inte gå in på.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    För att du ska komma någonstans så tycker jag att du skall försöka utesluta saker.
    Har ditt system fungerat bra från början och sedan börjat bråka eller är det en nyinstallation?
    Har din bas 1 eller 2 talspolar?
    hur är spolen/spolarna kopplade till slutsteget?
    Är slutsteget ett digitalt mono eller konventionellt stereosteg som är bryggkopplat eller inte?
    Blir det någon skillnad om bilen är igång och generatorn laddar eller slår slutsteget fortfarande av?
    Slutsteg samt bas kan du testa med annan signalkälla kopplad direkt till slutsteget, kan t.om fungera med en kabel från mobilen(om den har tillräckligt kraftig utgång).
    3.5mm - 2xrca.
    Har du haft problem med att starta bilen?,trött startbatteri

  15. #15
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Liten fundering jag har bara... Kan man ta signalen hur som helst ifrån högtalarna på en 9-5a? Är inte det en balanserad signal? Är inte ljudet lite annorlunda upplagt med balanserad signal osv? Det är ju inte upplagt som man är van vid andra bilar. Så har jag förstått det. Men det kanske inte spelar roll om man bara skall sno signalen för input till ett 3e parts slutsteg?!

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Till högtalarna är det inte balanserad om du tänker på att ta signal till en Hög/Låg-nivå omvandlare
    Och ljudet blir inte annorlunda med balanserad signal, däremot mer tåligt mot störningar
    Följ länken i mitt inlägg ovan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Originalstereo som inte spelar CD
    Av Samvera i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 12:21
  2. AS3 spelar inte cd-skivor
    Av frazze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 03:45
  3. Varför spelar inte min aktiva bas??
    Av Gixxerandy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •