Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kina turbo. Stum wastegate?!

  1. #1
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350

    Kina turbo. Stum wastegate?!

    Hej

    Fick hem en gt1752-kopia igår och skulle montera den på bruksbilen (saab 9-5 2,3t -08 Speedparts steg 1). Men jag märkte att wastegatearmen var mer eller mindre helt stum. Klippet nedan visar jämförelse mot den gamla som gått 11k mil innan den rasade. Jag hade inte så mycket annat val än att montera turbon då jag behövde få igång bilen. Efter många svordomar så lyckades jag montera turbon igår. Men bilen går inte som den ska och vid testkörning så upplevdes laddtrycket lite svajjigt eller begränsat vid fullgasrepa precis innan check engine lampan började lysa. Jag kan ju så klart ha missat att få tätt vi kobran eller liknande. Men det känns som att wastegaten inte ska vara så här?!



    (Slangen som sitter på turbon i filmen är så klart borttagen och magnetventilen korrekt installerad. Filmen är direkt ifrån när turbon togs ur förpackning.)
    Senast redigerat av JörgenGranberg den 2016-06-18 klockan 17:50.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Sådär kan man inte ha det. Flytta över WG-dosan från den gamla turbon bara. Den nya är alldeles för stum.

    Du behöver inte vara orolig för livslängden på dosan. De kan rosta lite i justeringsgängan, annars verkar de hålla väldigt länge.

    Har för övrigt sett samma fenomen själv på en kina-GT17. Den bilen laddade knappt grundladd för främre katalysatorn var tät, men när den blivit utbytt så skenladdade den duktigt. En begagnad original WG-dosa senare så har bilen funkat fint sedan dess.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Sådär kan man inte ha det. Flytta över WG-dosan från den gamla turbon bara. Den nya är alldeles för stum.

    Du behöver inte vara orolig för livslängden på dosan. De kan rosta lite i justeringsgängan, annars verkar de hålla väldigt länge.

    Har för övrigt sett samma fenomen själv på en kina-GT17. Den bilen laddade knappt grundladd för främre katalysatorn var tät, men när den blivit utbytt så skenladdade den duktigt. En begagnad original WG-dosa senare så har bilen funkat fint sedan dess.
    Tack för svaret! Blev klar så himla sent igår. Testkörde kl 23 så det fanns ingen tid att prova byta WG. Jag får försöka se om det går att flytta över den gamla. Tänkte på att göra det redan innan jag monterade men när jag satte de båda turbo bredvid varandra så var det 1cm skillnad i längd på armarna så jag flyttade inte eftersom jag antog att jag då garanterat hade behövt justera armen en hel del för att få rätt glt?!
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Bytte wastegateklockan och armen rakt av mot den gamla från originalaggregatet. Längden på armarna var lite olika så jag såg till att justera till samma längd som satt på kina-aggregatet. Nu laddar turbon som den ska och bilen fungerar som den gjorde innan bytet. I efterhand så borde jag gått upp några hundringar i pris och valt ett kina-aggregat från en butik som säljer delar till saab (ex. maptun eller speedparts.). Eftersom de vet hur saabars motorstyrning fungerar så förväntar jag mig att de inte skulle sälja ett aggregat med stum wastegate som jag fick från den här säljaren som enbart säljer kina-turbos till flertalet märken med låga priser.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

Liknande ämnen

  1. Ny T28 Turbo (Kina)
    Av Kim i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 23:04
  2. Kina turbo, är det någon kvalité?
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •