Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Motorupphängning 9-3 -08

  1. #1

    Motorupphängning 9-3 -08

    Hej
    Jag har precis köpt mig en 9-3 sc 175hk som gått 15000mil och tycker att den känns slapp/lös i motorupphängningen.
    Känns inte helt 100 med dragläget.

    Jämför jag med min 04a som gått 23k mil så känns den mycket bättre.

    Nu testade jag med powerflex inlägg i främre undre bussning och det kändes bättre men då vibbrerade hela bilen istället.

    Är orginal motorfästen dåliga eller har dålig hållbarhet?

    Nån som vet om något visst fäste ger sig eller om man skall satsa på att köpa alla nya ?

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Inspektera fästena/upphängningarna om det är trasiga. Bryt med brytjärn så borde du märka ganska fort om de är dåliga.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Jag har kollat, det är ingen av fästena som ser dåliga ut och jag ser ju att det rör sig mycket när jag ligger under och kollar och när sambon "jobbar mot dragläget".

    Är det exakt samma motorupphängning på en 04:a? Ser ut att vara olika artikelnr på fästena.
    Som sagt så känns ju min 04:a mycket bättre trots sina 23000mil.

    Detta är ju inget superproblem och motorn slår ju inte hårt men jag är jäkligt känslig när det gäller såna här störgrejer.

    Ang. inläggen från powerflex, har någon annan testat dessa? vibrerar det mycket i eran bil med dessa?
    Satte bara dit främre och bilen vibrerade mycket vid vissa varvtal. Är dom så?

  4. #4
    Såg nu att det sitter ett motorfäste mindre på min nya pärla. Höger undre.. Varför har dom tagit bort det??

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Hej.. Jag har en 2008 ss biopower har monterat röda powerflex (är egentligen till diesel) i min fram o bakre fästen. Funkar kanon. Är det gula du använt till din ? Då vibrerar det duktigt.

  6. #6
    Bakre var gult och främre va svart. Såg att svart motsvarar typ betong i hårdhet, det va inte det jag tänkte beställa men nått gick ju fel uppenbarligen

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    vad är det för skilnad på dom röda? typiskt man precis köpt dom gula då jag med har virbrationer
    9-5 2.0t 08 biopower

  8. #8
    Fick bort problemet, bytte övre högra motorfästet och satte dit undre högra fästet som tydligen bara är monterat på 03-04. Fick svetsa dit ett fäste i subframen, blev riktigt bra.

  9. #9
    Efter att kört några mil så är det tyvärr inte hundra än... Störit glapp i drivlinan...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    säker på att det är motorfäste?

    jag har lite problem med glapp drivaxel :/
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  11. #11
    Kan en drivaxel glappa så att det känns så mycket verkligen?!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    Citat Ursprungligen postat av storlyftkran Visa inlägg
    Efter att kört några mil så är det tyvärr inte hundra än... Störit glapp i drivlinan...
    hur då? typ när man står still ska i väg o lägger i växel och släpper up koppling till dragläge typ?
    eller mellan växlingar ?
    9-5 2.0t 08 biopower

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av mange32 Visa inlägg
    hur då? typ när man står still ska i väg o lägger i växel och släpper up koppling till dragläge typ?
    eller mellan växlingar ?
    Glappet kan kännas när man kör i väg, eller typ när man lägger i backen och släpper upp. Men mest störigt är det när man växlar. Går köra fint om man är försiktig med kopplingen men oftast så "slår det till" vid uppsläpp av koppling.( svårt att förklara men det glappar på nått sätt)

    Några har ju pratat om svänghjulet men det märks inte av på annat sätt, typ skrammel eller så...
    Men kan ju vara det antar jag?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    har samma på min ocså hört det ska va svänghjulet...
    9-5 2.0t 08 biopower

  15. #15
    Hmm trist.. hur jävligt är det att plocka ner lådan på en sån här bil? Kan man montera ett massivt svänghjul?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    kikat runt lite finns massiva men dock inget dom rekomenderar att man monterar kan tänka mig man för massa vibrationer ,mm utan det
    är nog bara ett nytt dubbelmasse som gäller på en bruksbil

    hur bökigt det är o riva lådan vet jag inte kikat runt lite hittat firmor som tar runt 5000 kr för byta koppling så då borde dom kunna byta svänghjulet med
    då det inte är mkt mer jobb direkt jag ska ändå byta koppling i framtiden får ta alt i ett
    9-5 2.0t 08 biopower

  17. #17
    Okok
    Hade varit roligt att veta om det är det innan man river ner lådan.

    Det måste väl vara någon annan på forumet som haft problemet som kan förklara fler symtom?

    Någon måste väl i alla fall veta hur man tar ner lådan lättast, hänga upp motorn och släppa på subframen?

    Eller är forumet halvdött som man får känslan av!?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    tror nog dom flesta av problem börjar uppstå på dom här bilarna nu när dom börjar bli gamla och komma upp i mil.. det finns några trådar om dubbelmassesvänghjulet här på forumet
    9-5 2.0t 08 biopower

Liknande ämnen

  1. bakre motorupphängning
    Av FaeN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 18:19
  2. speedparts motorupphängning 9000
    Av saabster i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 02:03
  3. 9000 Motorupphängning
    Av Pepsi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 12:53
  4. Motorupphängning polyurethan vs original??
    Av cedete i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •