Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Abs-krångel på 9000 -97a

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Abs-krångel på 9000 -97a

    Ibland tänder sej ABS-lampan för mej. Ibland under färd och ibland direkt vid start. Under färd har jag stängt av bilen o vridit igång direkt i farten för o avhjälpa detta och när den tänder sej vid stillastående fart hjälper det o stänga av o starta på nytt. Numera har jag en Tech2 o kan läste häromdan ur följande felkod:


    (Klickbar bild)

    Fattar vad intermittent innebär och att det är vänster bak. Men en felkod ger ju bara en fingervisning om var man skall börja leta. Vad jag egentligen undrar är om det finns någon specifik punkt/koppling/kabel eller dylikt som tenderar till o vara vanligare felkälla än andra. Det är ju oftast där som alla andra som fått samma problem som det lönar sej o leta.

    (Inte alls lat o vill ha alla svar med en gång!)



    /Dave

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Det normala är att det beror på glapp i sladden till sensorn, sladden tar helt enkelt slut. Om man lyfter luckan under vänstra baksätesdynan så finns kontaktdonet där, och om man preparerar en multimeter som har bra ring-funktion (dvs som piper i realtid och inte med försdröjning) med testsladdar och ett lagom stort motstånd (så att den inte piper oansluten, men parallelt med sensorns c:a 500 ohm börjar den att pipa) så kan man prova att peta på kabeln för att se om det glappar i kabeln då.

    Den mera pragmatiska metoden är att byta sensorn med kabel, eftersom det så gott som garanterat är ett avbrott i kabeln (eller möjligen sensorn), detta avslöjas på att självtesten ser felet redan vid stillastående, fel relaterade till själva signalkvalitén syns inte förrän bilen rör sig. Det är normalt att behöva byta 1-2 ABS-sensorer under bilens livslängd, av allt att döma närmast slumpmässigt vilka som råkar gå sönder.

    Sensorn som passar där heter Saab 4647053, och orignaltillverkaren är ATE (som säljer den som 360051, märkning 10.0751-1176.1 eller 24.0751-1176.1). Det går att använda sensorn från fel sida också, men kabeln kommer i en mindre bra vinkel och det finns en betydande risk för snabbare förslitning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Tusen tack för utförligt svar. Är av åsikten att sådana här fall när kablarna mekaniskt "tröttats ut" av tidens är att det är bättre o byta ut dem. Finns inga genvägar eller quickfixes till detta. Nästa gång det strular eller rent av slutar o funka helt kan du ge dej fan på att man är många mil hemifrån med vinter o slask på vägen. ABS:en är viktig för mej o ser gärna att den fungerar.


    /Dave

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag hade en 96a där ABS-lampan lyste då och då.
    Jag lossade respektive sensors sladd i boxen (satt i motorrummet framför vindrutan på vänster sida) och mätte motståndet till varje hjulsensor. Höger bakhjuls motstånd var högre än de andras motstånd. Jag drog isär kontakten under baksätet och tryckte ihop den igen. Sedan krånglade ABS aldrig igen så länge jag hade bilen.

    Felet var alltså att det blivit oxid i kontakten som försvann när jag lossade kontakten och tryckte ihop den igen.


    Per L

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Skadar inte att kolla kontaktonet först, vid närmare eftertanke har jag faktiskt hört om felfallet oxid i kontakterna. Å andra sidan så ska det egentligen inte kunna ske om kontakterna är helt friska, fukten ska inte kunna komma åt och oxidera stiften.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Jo fast vatten är fantastiskt på o ta sej in överallt. I mitt förra jobb som elektriker såg jag fall där vatten verkade trotsa all logik.

Liknande ämnen

  1. Lite krångel med min 9000 2.3T -92
    Av Najjklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 15:18
  2. AC-krångel på 9000 2,3T
    Av SUPRA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 15:23
  3. Ac krångel på 9000 cse
    Av Pinnen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •