Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tveksamheter kring ny bränslepump och läckage vid bränslefilter OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Tveksamheter kring ny bränslepump och läckage vid bränslefilter OG9-5

    Hej!

    Det är så att min 95 aero från 2001 inte gick att starta. Hade ett bränslefilter liggande som jag prövade byta till (behövdes ändå) men det gjorde ingen skillnad. Förstod att bränslepumpen gett upp och hade brottom med att få den klar innan helgen, dvs ingen tid att vänta på leverans från nätet, och prövade därför sätta in en pump från biltema som enligt deras koll med mitt reg.nummer ska passa och efter lite googling om att deras pumpar inte ska vara helt värdelösa. Bilen startade men jag kände att den gick lite ryckigt och blev genast förbannad över att jag köpt en för dålig pump. Sedan märkte jag i spegeln att den läckte bensin och vid närmare koll så var det vid bränslefiltret. Tyvärr så satte jag tillbaka filtret med de gamla kopparbrickorna och bultarna pga glömska vilket jag trodde var problemet, men sen såg jag att "till"slangen inte sitter fast riktigt bra heller och jag tror det kanske är den som orsakar läckaget. Utan att förvänta mig att det skulle lösa problemet och mer för att se om det gjorde någon skillnad så drog jag åt en kattstrypa så hårt som möjligt på slangen och det blev lite bättre. Så mina frågor är:

    Tror ni ryckigheten berodde just på att den läckte bensin och att denna pump ska fungera bra med min bil? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...UR-2000034077/

    Har någon erfarenhet av problemet med filtret och slangen och kan tipsa om en lösning, eller Är det smartast att ta den till björkmans (saabs auktoriserade) i västerås och be de byta kopplingarna och se till så att filtret håller tätt? Det borde ju inte ta de mer än en kvart om det har sakerna hemma, vilket de borde.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tätt vid filtret bör du ja ha av flera anledningar så det bör du åtgärda oavsett.
    En kattstrypare lär inte hjälpa. Har varit med om att vissa filer droppat efter byte och fått efterdra.
    I Västerås finns även Aros Albilsservice på Bäckby som har gott rykte.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Kopparbrickor fungerar inget bra på saab. Varför vet jag inte. Med original stål/gummi bricka läcker det aldrig. Har monterat massor med filter av alla de slag på saab och ibland är det precis som att nånting är snett och att kopparbrickor inte klarar att kompensera detta. Man har dragit ibland så det smakar skit i munnen men lika f...n läcker det.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det stämmer ju , var ett tag sedan jag bytte ett filter. Tredoringar/Gummistålringar finns på Swedol, i Västerås knallar man längst ner i butiken till slangkillen så får du det du frågar efter men du måste själv veta dimensionerna.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack för era tips och svar! Läckaget har jag nu fixat och kan bekräfta för de som undrar i framtiden att Biltemapumpen hänger med bra. Nu får man hoppas att den håller bara..

Liknande ämnen

  1. ng9-3SC tid bes 2:a läckage bränslefilter
    Av millzor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-16, 16:52
  2. Läckage bränslefilter
    Av Bobhunden i forum Region Syd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 23:16
  3. Tveksamheter vid montering av gula Konis?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •