Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Köpråd Saab cab

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Köpråd Saab cab

    Tänkte införskaffa en cabriolet. Gärna tips om vad man bör tänka på eller akta sig för ja och även de positiva sakerna förstås.. Var många år sedan jag ägde en SAAB så jag har lite dålig koll på ex motor/växellåda(både manuell och automat) kamrem eller kedja?.Finns ju en del Importerade också...nåt man skall akta sig för? Hade väl tänk mig årsmodell 00-06.

  2. #2
    Köp inte OG9-3 cab, alldeles för sladdriga! Satsa på en NG9-3 cab.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till STCS forum Zajt.

    Om ekonomin är "obegränsad" så satsa på en ng9-3 är mitt tips om du tänkt dig modellåren 00-06. (Annars hade jag kanske rekommenderat en og900 91-94 istället.) En og9-3 eller ng9-3 cab är ungefär samma bil med eller utan tak, så när det gäller motorer och drivlina så kan du läsa köprådstrådarna för bilar med tak och applicera detta på cabbarna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Ng9-3 är ju en bättre bil, men vilken budget har TS och ska bilen användas till mer än bara lugna turer på allmänna vägar? Om inte, så kan det ju finnas poäng i att få ned insatsen, då og9-3 står rekordlågt i pris och fortfarande lär klara sådan uppgift alldeles utmärkt.
    Varför betala mer än man behöver?

    Fast bäst att flika in att jag är den första att hålla med om att även ng9-3 cab rasat i pris. Nöjer man sig med en instegsversion så är mellanskillnaden mot en fin og9-3 cab idag närmast försumbar, samtidigt som det är en bättre bil.
    Vill man däremot ha en Aero uppstår fortfarande ett kännbart prishopp för att ta steget upp.

    Tänker man värdemässigt så håller jag med Mioh.
    Då bör en fin og900-cab vara oslagbar (och både charmigast samt roligast) med framtiden för sig.
    Men håller vi oss mellan 2000-2006, så ...

    (För övrigt, om man ska vara petig, så är väl detta köpråd?)
    Senast redigerat av Mr Dezent den 2016-06-12 klockan 11:57.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det förekommer import av vattenskadade skrotade bilar från USA som piffats i något östland och säljs som i bra skick här. Stor varning. Det finns trådar här med exempel på det.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Köp inte OG9-3 cab, alldeles för sladdriga! Satsa på en NG9-3 cab.


    ok så det är stor skillnad på chassi from 03 alltså? är det skillnad på uppbyggnad av framvagn eller bara andra fjäderben och länkarmar?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Nja obegränsad är inte budgeten förstås.Tänkte upp till max 80.000kr.Vill ju ha en så bra bil som möjligt för dom pengarna förstås.....men ändå inte köpa onödigt dyrt.Skall ju bara ha att glida runt med på sommaren i något snyggt. Hade gärna fått tag i automatlåda.Hur är automaterna 00-06? Samma låda? antalväxlar? Problem med dom lådorna?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent Visa inlägg
    Ng9-3 är ju en bättre bil, men vilken budget har TS och ska bilen användas till mer än bara lugna turer på allmänna vägar? Om inte, så kan det ju finnas poäng i att få ned insatsen, då og9-3 står rekordlågt i pris och fortfarande lär klara sådan uppgift alldeles utmärkt.
    Varför betala mer än man behöver?

    Fast bäst att flika in att jag är den första att hålla med om att även ng9-3 cab rasat i pris. Nöjer man sig med en instegsversion så är mellanskillnaden mot en fin og9-3 cab idag närmast försumbar, samtidigt som det är en bättre bil.
    Vill man däremot ha en Aero uppstår fortfarande ett kännbart prishopp för att ta steget upp.

    Tänker man värdemässigt så håller jag med Mioh.
    Då bör en fin og900-cab vara oslagbar (och både charmigast samt roligast) med framtiden för sig.
    Men håller vi oss mellan 2000-2006, så ...

    (För övrigt, om man ska vara petig, så är väl detta köpråd?)

    Nja obegränsad är inte budgeten förstås.Tänkte upp till max 80.000kr.Vill ju ha en så bra bil som möjligt för dom pengarna förstås.....men ändå inte köpa onödigt dyrt.Skall ju bara ha att glida runt med på sommaren i något snyggt. Hade gärna fått tag i automatlåda.Hur är automaterna 00-06? Samma låda? antalväxlar? Problem med dom lådorna?

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Zajt Visa inlägg
    ok så det är stor skillnad på chassi from 03 alltså? är det skillnad på uppbyggnad av framvagn eller bara andra fjäderben och länkarmar?
    Helt olika bilar. OG i detta fallet betyder Old Generation och NG New Generation. Kollar du på bilar på blocket så ser du snabbt skillnaden mellan en 00 och en 06.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Framvagnen är McPerson på båda, de ser ganska olika ut men det är samma princip. Fjäderbenen på og9-3 är en trist konstruktion som dessutom tenderar att rosta sönder. Det finns nya att köpa för måttliga pengar (om man mekar själv). Bromsarna är ganska kass på og9-3 Aero. Ng9-3 Aero har bra bromsar. Ej Aero har som standard sämre bromsar. Bakaxeln på ng är väldigt avancerad på gott och ont. Den på og är stel och simpel med få felkällor. Vägkänslan är mycket bättre i ng men ska man bara glida runt så skulle jag nog tycka att og duger bra. Bromsarna går ju att fixa om man lider. Cab och flexande kaross har jag ingen erfarenhet av, båda mina har tak.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Köp inte OG9-3 cab, alldeles för sladdriga! Satsa på en NG9-3 cab.
    Är det någon skillnad på en og9-3 cab mot en vanlig og9-3?

    Jag tycker fortfarande og9-3 Aero/Viggen är brutalt snygga
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Og cab helt okej åkbil
    fixar du styrväxelstag o några polybussningar blir den bra liksom subframestag
    ska man åka fort ska man ha takbil

    - - - Uppdaterad - - -

    Har en og cab av varje, den gamla 900 känns otroligt bra för åldern, surprise, lite mer motorljud då automaten varvar lite mera

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Klassiska OG900-cabbar var nog inte det TS frågade om, så de hoppar vi.
    OG9-3/NG900-cabbar är ruskigt "sladdriga" i karosserna och skramlar ganska rejält när man tex kör över en järnvägsövergång, eller uppför en trottoarkant. Rejält.
    De första jag körde trodde jag var nåt fel på, men de skall tydligen vara så...

    NG9-3 från m/04 är en helt annan bil, och så länge man inte stoll trimmar dem (gränsen går vid ca 300-320 hk) så är de stabila som 17.
    Orginal, med std chassi o taket uppe så har den minst samma körkomfort som en plåttaksbil. men org icke-aero med stdchassi o hjul ser den inte super kul ut.

    Ang charmfaktorn? Tja, en sänkt, välputsad aero/viggen stylad ng900/og9-3 är ju i mina ögon sjukt snygga.
    Men även NG9-3 med Aeroplast blir ju tuffa låga och med stora hjul.


    Så:
    Om prio är en entusiastbil där du kan leva med ett chassi som kräver två händer på ratten och att det skramlar friskt emellanåt, kör på en Ng900/og9-3. Helst en aero/viggen för de goa stolarna och det snygga karosskittet.

    Vill du kunna använda bilen mer som en "vanlig bil", gå på en NG9-3. Men håll dig under ca 300-320 hk/400-420Nm, sedan kräver även de tvåhandsfattning på ratten vid acceleration. :-)
    Jag märkte en markant skillnad när jag ökade från 320 hk/420Nm, till 370/480-kittet som sedermera hamnade på uppåt 390-400 hk. Kul som bara den, men då har man passerat karossens vridtålighet.



    Viktigast på cabben är ju att kolla att taket är helt, utan revor, hål, och att det fäller 110% rakt upp/ner.
    Man ser det enklast när taket fälls upp, mot vindrutebågen om det rör sig i sidled eller inte när det dockar.
    Det skall heller inte gneka o knaka, gnissla nåt speciellt mycket.
    Dåligt tak = avstå, leta vidare. Tygtak e dyrt, och det finns knappt någon som fixar att laga, justera en defekt takställning.

    Annars är de som bilar är mest, de börjar bli till åren. Rost kan finnas.
    på en Ng 9-3 hittas den tex under gummilisten mot cabb-kåpan, i de främre hörnen så att säga. Många är drabbade utan att veta om det. Lyft lite försiktigt på listen så ser man det.



    NG900/OG9-3 cab ser ut så här:>


    NG9-3 cab från m/04 ser ut så här:>

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av perr den 2016-06-12 klockan 19:43.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Klassiska OG900-cabbar var nog inte det TS frågade om, så de hoppar vi.
    OG9-3/NG900-cabbar är ruskigt "sladdriga" i karosserna och skramlar ganska rejält när man tex kör över en järnvägsövergång, eller uppför en trottoarkant. Rejält.
    De första jag körde trodde jag var nåt fel på, men de skall tydligen vara så...

    NG9-3 från m/04 är en helt annan bil, och så länge man inte stoll trimmar dem (gränsen går vid ca 300-320 hk) så är de stabila som 17.
    Orginal, med std chassi o taket uppe så har den minst samma körkomfort som en plåttaksbil. men org icke-aero med stdchassi o hjul ser den inte super kul ut.

    Ang charmfaktorn? Tja, en sänkt, välputsad aero/viggen stylad ng900/og9-3 är ju i mina ögon sjukt snygga.
    Men även NG9-3 med Aeroplast blir ju tuffa låga och med stora hjul.


    Så:
    Om prio är en entusiastbil där du kan leva med ett chassi som kräver två händer på ratten och att det skramlar friskt emellanåt, kör på en Ng900/og9-3. Helst en aero/viggen för de goa stolarna och det snygga karosskittet.

    Vill du kunna använda bilen mer som en "vanlig bil", gå på en NG9-3. Men håll dig under ca 300-320 hk/400-420Nm, sedan kräver även de tvåhandsfattning på ratten vid acceleration. :-)
    Jag märkte en markant skillnad när jag ökade från 320 hk/420Nm, till 370/480-kittet som sedermera hamnade på uppåt 390-400 hk. Kul som bara den, men då har man passerat karossens vridtålighet.



    Viktigast på cabben är ju att kolla att taket är helt, utan revor, hål, och att det fäller 110% rakt upp/ner.
    Man ser det enklast när taket fälls upp, mot vindrutebågen om det rör sig i sidled eller inte när det dockar.
    Det skall heller inte gneka o knaka, gnissla nåt speciellt mycket.
    Dåligt tak = avstå, leta vidare. Tygtak e dyrt, och det finns knappt någon som fixar att laga, justera en defekt takställning.

    Annars är de som bilar är mest, de börjar bli till åren. Rost kan finnas.
    på en Ng 9-3 hittas den tex under gummilisten mot cabb-kåpan, i de främre hörnen så att säga. Många är drabbade utan att veta om det. Lyft lite försiktigt på listen så ser man det.



    NG900/OG9-3 cab ser ut så här:>


    NG9-3 cab från m/04 ser ut så här:>


    Kommer nog hålla mig till org hk.....är ju tänkt att "glida" runt i bara.
    Har nu provkört och tittat på både og93 och ng93...och absolut det är ju två olika bilar. Men det är ju inte lätt att hitta sv-sålda.De jag provkört och tittat på har mätarställning under 15.000 mil...men har troligen gått bra mycket mer kändes det som. Dessa direktimporter utan nån som helst historik med servicebok verkar vara vanligast. Fåtal med automatlåda också. Men ng93 är en snygg variant helt klart.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Direktimporterna KAN nog ha fifflade papper, gått mera och vara krockade. Jag misstänker att USA importer via baltstaterna är krockade bilar (jag tittade på en sådan när jag handlade min cab). De KAN ju vara bra lagade och inte ha manipulerad mätarställning - på en bil som är +10år gammal så kan man nog säga att om den maskinellt och rostmässigt verkar ok så är det nog en ok bil, men som kanske inte gått så kort som man kan tro... Men det måste ju vara en rejäl prisskillnad på en sådan bil. Tyska bilar gissar jag mer sällan är krockade, men jag har fått uppfattningen de många gånger är mer snålspecade - och skruvade mätare kan de säker ha de också. Dock är det ju möjligt att kolla upp ganska lätt. Även en svensksåld bil kan ju misshandlats rejält, rostat, varit taskigt lagad osv.

    ng93 (2004->) är ju jättefina bilar. Personligen tycker jag en og9-3 aero/viggen av de sista årsmodellerna är snyggare, men de är ju som sagts tidigare mycket sämre vridstyvhet och en mycket äldre konstruktion generellt.

    Första året ng9-3 var det problem med automatlådorna, men det rättades till, nyare lådor skall vara relativt problemfria som jag förstått. Jag har fått byta min automatlåda på min 2004a, men nu sitter ju där en helt ny låda som inte ska ha de problemen första året hade. På "vanliga" ng93 så hade första årsmodellen (2003) en annan automatlåda, ser lika ut men har ett annat modellnummer, men cabben fick den uppdaterade direkt, men som sagt, några småproblem fanns kvar, bla en oring som läckte kylvatten in i lådan.

    ng9-3 tror jag har fler val på utrustning, en og93 upplever jag att cabbarna verkar nästan alltid vara välutrustade. ng93 finns riktigt snålspecade, manuell AC, tygklädsel, manuella stolar, minsta radiopaketet osv. Det är inte roligt att få en sådan snålspecad bil. Se till att kolla att du får den utrustning du vill ha! Fram till 2006 är det gamla inredningen, som många tycker är bättre, men stereon är sämre (eller snarare mer komplex och går inte så lätt att uppgradera/byta). Allt detta är samma som på de "vanliga" 9-3 modellerna. From 2008 är den exteriört faceliftad. Men jag misstänker din budget inte räcker dit.

    - - - Uppdaterad - - -

    ...justja, jag köpte min bil vid midsommar för ett par år sen, handlarna vill få iväg sina bilar innan semestern, annars riskerar de sitta med en cab hela vintern -> prutläge på bilar hos handlare innan de tar semester! Dvs på våren är cabsuget som störts och priserna höga, bilarna säljs nog rätt fort, men snart svalnar de. Jag tror inte det är fyndpris på vintern, då är det så nära till våren så då vill många vänta...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag skulle stryka import via baltikum. Många utskrotade bilar från USA kommer från de stora översvämmningarna. De bilarna har stått under vatten. Kan inte tänka mig att en sådan är ok. Rost på normalt omöjliga ställen och stora skador på elsystem är väldigt svårt och dyrt att åtgärda.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Jag tycker också att OG9-3 Aero Cab med det "feta" Kjolpaketet är snyggast.. Men efter att ha ägt en sån måste jag säga att skulle valt NG9-3 idag hur snygg OG9-3an än är.. Det handlar ju om att köra bilen också inte bara titta på den..

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Jag tycker också att OG9-3 Aero Cab med det "feta" Kjolpaketet är snyggast.. Men efter att ha ägt en sån måste jag säga att skulle valt NG9-3 idag hur snygg OG9-3an än är.. Det handlar ju om att köra bilen också inte bara titta på den..
    ...därför köpte jag en NG... trots inte lika snygg...

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag skulle stryka import via baltikum. Många utskrotade bilar från USA kommer från de stora översvämmningarna. De bilarna har stått under vatten. Kan inte tänka mig att en sådan är ok. Rost på normalt omöjliga ställen och stora skador på elsystem är väldigt svårt och dyrt att åtgärda.
    Googlar man på chassinummer så hittar man ofta bild och beskrivning vad bilen varit utsatt för. Därav så kan man ju kolla om den varit översvämmad eller milt krockad...

    En NG93 cab är idag lite för dyr för att köpa ett sådant objekt. När man är nere på priser på kring 30.000kr så tycker jag man kan skita i historiken, känns bilen ok och visuellt ser ut att ha lite rost så får man chansa på resten...

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Direktimporterna KAN nog ha fifflade papper, gått mera och vara krockade. Jag misstänker att USA importer via baltstaterna är krockade bilar (jag tittade på en sådan när jag handlade min cab). De KAN ju vara bra lagade och inte ha manipulerad mätarställning - på en bil som är +10år gammal så kan man nog säga att om den maskinellt och rostmässigt verkar ok så är det nog en ok bil, men som kanske inte gått så kort som man kan tro... Men det måste ju vara en rejäl prisskillnad på en sådan bil. Tyska bilar gissar jag mer sällan är krockade, men jag har fått uppfattningen de många gånger är mer snålspecade - och skruvade mätare kan de säker ha de också. Dock är det ju möjligt att kolla upp ganska lätt. Även en svensksåld bil kan ju misshandlats rejält, rostat, varit taskigt lagad osv.

    ng93 (2004->) är ju jättefina bilar. Personligen tycker jag en og9-3 aero/viggen av de sista årsmodellerna är snyggare, men de är ju som sagts tidigare mycket sämre vridstyvhet och en mycket äldre konstruktion generellt.

    Första året ng9-3 var det problem med automatlådorna, men det rättades till, nyare lådor skall vara relativt problemfria som jag förstått. Jag har fått byta min automatlåda på min 2004a, men nu sitter ju där en helt ny låda som inte ska ha de problemen första året hade. På "vanliga" ng93 så hade första årsmodellen (2003) en annan automatlåda, ser lika ut men har ett annat modellnummer, men cabben fick den uppdaterade direkt, men som sagt, några småproblem fanns kvar, bla en oring som läckte kylvatten in i lådan.

    ng9-3 tror jag har fler val på utrustning, en og93 upplever jag att cabbarna verkar nästan alltid vara välutrustade. ng93 finns riktigt snålspecade, manuell AC, tygklädsel, manuella stolar, minsta radiopaketet osv. Det är inte roligt att få en sådan snålspecad bil. Se till att kolla att du får den utrustning du vill ha! Fram till 2006 är det gamla inredningen, som många tycker är bättre, men stereon är sämre (eller snarare mer komplex och går inte så lätt att uppgradera/byta). Allt detta är samma som på de "vanliga" 9-3 modellerna. From 2008 är den exteriört faceliftad. Men jag misstänker din budget inte räcker dit.

    - - - Uppdaterad - - -

    ...justja, jag köpte min bil vid midsommar för ett par år sen, handlarna vill få iväg sina bilar innan semestern, annars riskerar de sitta med en cab hela vintern -> prutläge på bilar hos handlare innan de tar semester! Dvs på våren är cabsuget som störts och priserna höga, bilarna säljs nog rätt fort, men snart svalnar de. Jag tror inte det är fyndpris på vintern, då är det så nära till våren så då vill många vänta...


    borde väl egentligen vara lugnt att köpa en automatlåda idag då...de med fel är väl åtgärdade redan !?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Hej,

    og9-3 cab lämpar sig väl för att glida runt i.
    Funkar bäst om man inte behöver baksätet och kan sätta på vindskyddet, då går det snabbt...

    Som nybliven ägare av en sådan så verkar folk i allmänhet tycka bilen är snygg att titta på.

    Relativt billig att serva och mycket reservdelar samt uppgraderingsdelar om man nu vill.

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Zajt Visa inlägg
    borde väl egentligen vara lugnt att köpa en automatlåda idag då...de med fel är väl åtgärdade redan !?
    Ang 2004 9-3 - Både ja och nej, många hann nog få problemen fixade, men säkert finns exemplar som antingen har problemen kvar, eller tagit skada men inte gått sönder (än) - men de flesta bör nog funka utan problem. Fast de manuella med dubbelmassesvänghjul tror jag inte är en billigare historia, de kan väl gå sönder med dyr reparation de också. ng9-3 är ju generellt mer komplex -> mer som kan gå sönder. Sen är min känsla att kvaliten är något bättre, fast tex inredningen tycker jag har sämre kvalitetskänsla...

    På og9-3 tror jag lådan är lite enklare och något robustare, utan att veta.


    Citat Ursprungligen postat av mattias claesson Visa inlägg
    og9-3 cab lämpar sig väl för att glida runt i.

    Relativt billig att serva och mycket reservdelar samt uppgraderingsdelar om man nu vill.
    /Mattias
    Fördelen med og9-3, om man hittar en billig OCH fin, är väl att den är billig att köpa och äga. Är det "bara" en glidarbil, inte en varjedagbil, och man vill klara sig undan med kanske 35-40.000 istället för 70-80.000... Varför inte?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 ss 2.0t -03
    Av champswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 09:14
  2. Köpråd SAAB 9-3 00-02
    Av adde_xboy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 20:06
  3. Köpråd: Saab 9-5 2-3T
    Av nejo i forum Allmänt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •