Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Växelspakslås / medbringare / bottenkontakt 9-5 og

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413

    Växelspakslås / medbringare / bottenkontakt 9-5 og

    Hej,

    lite desperat... Plockade ur låscylindern till tändningslåset igår sedan det kärvat. Med cylindern ur trodde jag det skulle gå att vrida bottenkontakten med en mejsel el dylikt. Men icke. Allt är bomfast; Plockade ur cylindern i läge "kl 12". Går nu inte att vrida kontakten varken vänster eller höger. Testat att mickla med växelspaken men inget hjälper. Nu står jag alltså med ett tändningslås som inte går att rubba och en cylinder som jag dessutom inte får isär...

    Help pls...
    Senast redigerat av Henke1 den 2016-06-15 klockan 19:12.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413
    Nu så. Själv är bäste dräng. Under låscylindern sitter en medbringare, 4490728. Om man inte är försiktig så kan denna hamna i ett läge där den låser sig. Det var det som hände mig.

    Lärdom: om du under jobbets gång(med cylindern borta) vrider tillbaka medbringaren till motsvarande låst läge(medbringaren hoppar upp lite) så var väldigt noga med att göra rätt när du vrider fram den igen. Mitt tips är då att ha växelspaken i back, och sedan manuellt pilla backlåsets plåt i tändningslåset längst åt vänster(låst läge). Sätt sedan i medbringaren i läget "lock" (kan behöva justera tändningskontakten i botten). Tryck ner och vrid till läge "off". Släpp sedan.

    Om medbringaren sitter fast och inte kan vridas så är det bara att "gratulera", då får du med milt våld bryta lite fram och tillbaka tills den lilla låsklacken i botten på medbringaren går av, och du kan plocka ur medbringaren. Förhoppningsvis hittar du biten som gick av, och åker sedan till skroten och köper en ny medbringare(verkar vara samma artikel för 9-5og / 9-3 og / 900 ng). För den kan inte längre köpas som reservdel. Observera att tändningslåset inte kan monteras utan denna låsklack.

Liknande ämnen

  1. Söndersparkat växelspakslås og 900
    Av tuborg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-03, 18:54
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 16:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •