Frugan har en gammal iPhone 4 som ska pensioneras. Jag ska hjälpa till att backa upp SMS men det är stört omöjligt. Hittade ett program som kan från en iPhone backup extrahera ut SMS.

Problemet verkar vara att vi har en jättegammal version av iTunes så formatet stöddes inte i det programmet. Nu har jag uppdaterat iTunes (på windows 10) och nu hittar inte iTunes den förbannade fån-telefonen.

För en icke apple användare är apples grejjor helt obegripliga. Frugan kan tyvärr inte bidra med något utan snarare har hon glömt alla koder och lösenord (som jag tror jag lyckats recover:a ändå).

Apples grejjor funkar ju utan att trassla om man gör EXAKT som de tänkt och inte är otrogen med någon annan produkt än apple, men ska man göra nåt annat är det stört omöjligt. Vet att jag skulle hjälpa till med nåt annat som på windows eller android går på 1 minut men på en iPhone så får man krångla så in i helvete...

Är det bara att en en gång ominstallera iTunes och hoppas på tur? Eller ska jag be henne ta fram penna och papper och skriva av de SMS som hon vill spara?

Telefonen kommer upp som en enhet i windows, så det är inte nåt problem med det...

Fick iallafall ut bilderna innan iTunes packade ihop. Det lustiga var att det iTunes ville föreslå som default var att kopiera bilder från datorn till telefonen eller radera bilder (vilka förstod jag inte). 99.9% av alla borde ju vilja kopiera bilderna man tagit med telefonen FRÅN telefonen. Någon promille kanske vill ladda upp alla bilder på datorn till iCloud, men eftersom vi (hon) aldrig uppdaterat mjukvaran i iTunes eller telefon så har hon inte det, så det känns helt irrelevant. Och OM man skulle vilja göra det så vore det väl vettigare att iTunes laddade det direkt upp i molnet, inte via telefonen.

Suck, är det någon som kan komma med råd vad man kan göra.

Turligt nog har hon nu bytt till en Android, så i framtiden kommer jag kunna hjälpa till. Hon har en till iFåne som jobbtelefon, men den får hennes jobb sköta supporten på...