Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Renovera låscylinder dörr 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Renovera låscylinder dörr 9-5

    Det går inte att vrida nyckeln i dörr låset. Tror inte att tidigare ägare bytt dörrhandtaget. Troligare är att låset kärvat ihop på något sätt. Används ju normalt väldigt sällan. Bilen är en 01:a

    Det borde gå att plocka isär cylindern och smörja upp alla interna komponenter så att nyckeln fungerar igen. Hittar dock inga instruktioner på hur cylindern kan demonteras. Jag kan ta ut den ur dörrhandtaget. Det går naturligtvis att skölja hela låset i lämplig
    vätska och därefter spruta in t.ex lithiumfett för att få det att fungera. Är det så att någon intern "ryttare" är skadad måste låset isär.

    Borde finnas någon instruktion på hur cylinder tas isär. Går ju att beställa låscylindrar från Saab för dörr, tändlås och baklucka. Saab bygger väl upp nya cylindrar från bilens nyckelkod, vid behov. Reparation efter inbrott t.ex.
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Är pilligt att demontera handtaget ur dörren, men sen ska det gå fint att plocka isär låset. Var länge sedan jag gjorde det själv.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    standard på alla bilar med centrallås och fjärr. Jag vill då påstå att ett lås som aldrig är använt och ihopbeckat sällan går att få ur så det går att få fason på igen. Finns säkert undantag men många gånger är det ju låsstift och annat som ska knackas ur och allt kan ju vara sönderärgat fullständigt så man inte ens kommer så långt. Nu pratar jag bara generellt alltså, som Hyvens är inne på kanske det går utmärkt på saab.
    En ny cylinder kostar iallafall 1087kr.
    Senast redigerat av StefanM den 2016-06-08 klockan 12:21.

  4. #4
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag smörjer och motionerar låsen vid varje tvätt oavsett om jag använder nyckel normalt eller inte. En bra rutin om man vill slippa problem.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Har tyvärr ingen manual på hur man får loss själva låset,dt kommer jag inte ihåg hur man gör tyvärr.
    Men däremot kommer jag ihåg hur jag fick "loss" blecken i låscylindern.
    Den lades ner i en kopp med syra,sådan syra man kan ha till rengöring av svårt nedsmutsade fälgar eller motordelar,däremot spädde jag inte ut den. Efter 20 minuter kinde jag ta loss blecken och slipa bort resten äv det ärgel som fanns,sedan monterades det i samma ordning som det satt och smordes med låsolja.
    Akta skinnet!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162
    Har kollat WIS och testat att ta ut ett dörrhantag på en bil på skroten. För att få ur dörrhandtagt måste man antingen ha en fungerande nyckel att sätt i låset. Handtaget går bara att ta ur i detta läge. Är låset trasigt (t.ex efter inbrotts försök eller ärgat) måste en liten skruv på handtagetsinsida lossas. Därefter kan hela cylinder vridas ca 90 grader och handtaget går att få ur. Har man rätt nyckel till låset så räcker det med att pilla bort låsringen i botten på låscylindern, ta bort medbringare och fjäder. Därefter glider låset ut och kan demonteras vidare för service. Har man inte någon nyckel som passar kan ryttarna i cylinder skjutas i rätt läge med hjälp av något lämpligt verktyg och sedan demonteras.

    Jag fick ordning på mitt lås idag. Det sitter en liten metall pinne på sidan av låset som måste kunna glida in när nyckeln sitter i. Låscylinder hade roterat 180 grader i låset. När den roterades tillbaka fungerade cylindern felfritt igen. Oklart hur den kommit i detta läge. Möjligen pga inbrottsförsök.
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

Liknande ämnen

  1. Bygga om kjolar 5D <-> 3D NG900 och OG9-3
    Av IceMan80 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2023-09-22, 22:04
  2. Ny låscylinder og9-3
    Av SAAB93TS i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-09, 13:40
  3. Lös låscylinder i dörren.
    Av Lewke i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 07:35
  4. Vända låscylinder?
    Av Rikard i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •