Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Går på 3 cylindrar ( kall motor )

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113

    Går på 3 cylindrar ( kall motor )

    Hej!

    Behöver lite hjälp. Har en Saab 9-3 Aero årsmodell 2001.
    När bilen har stått över natten o jag ska starta den så låter de som att den går på 3 cylindrar, nästan så att den håller på att dö o man hör att den inte går som den ska.
    Jag låter den forsätta gå på tomgång i ca 10min, så hör man helt plötsligt hur bilen ändrar tonläge o börjar gå fint igen ( misstänker att de börjar gå på alla 4:a ).
    Jag testade att byta tändstift o då kickar bilen igång perfekt med kall motor, men redan dagen efter så var problemet tillbaka.

    När bilen är varm så är de inga problem att köra, allting går som det ska inga felkoder alls.
    Bilen är gjort för att gå på bana o körs extremt hårt, jag kör fortfarande på bana och jag upplever inga problem när den väl börjar gå på 4:a cylindrar.

    Detta problem uppstod förra året när säsongen började gå mot sitt slut och finns fortfarande kvar tills idag.

    Länkar in garaget länk: http://www.garaget.org/?car=303916

    Finns det någon som kan tro sig veta problemet?

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av Fireztorm den 2016-06-07 klockan 23:32.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Jag hade nåt liknande, fast då bara ca 10 s. Det var soppapumpen som var på väg att ge sig vilket i slutändan gav att motorn fick alldeles för mycket sås vid kallstart.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...rt-(L%C3%B6st)
    Men om pumpen skulle vara dålig så hade du väl märkt det vid hårdkörning.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    Jag hade nåt liknande, fast då bara ca 10 s. Det var soppapumpen som var på väg att ge sig vilket i slutändan gav att motorn fick alldeles för mycket sås vid kallstart.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...rt-(L%C3%B6st)
    Men om pumpen skulle vara dålig så hade du väl märkt det vid hårdkörning.
    Aa precis, soppan verkar inte vara problemet, har AFR mätare och det ser bra ut på den.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Hur mår dina spridare?
    Har du andra att testa med?
    Nabil

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av B-motor Visa inlägg
    Hur mår dina spridare?
    Har du andra att testa med?
    Vet inte riktigt hur dom mår. Har tyvärr inga andra att testa med, varför tror du att det är dom som kan orsaka problem? Jag vet att E85 kan täppa till etc, men märker man inte då av det när jag är ute o kör?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Om jag tar bort fuelrail o kollar på alla spridare, kan man se direkt om dom är kläggiga eller är det något man inte ser, utan behöver flödestesta dom?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Tror inte att du ser något klägg om du tar bort fuelrailen, tror mer att du har spridare som inte har rätt spridarbild.
    Någon kan läcka igenom och göra att motorn inte vill gå på alla 4 när den är kall.

    Har du en lös soppapump och regulator så kan du testa dina spridare själv för att se om alla har lika spridarbild eller om någon avviker.
    Annars får du lämna in dom till någon som kan göra det.
    Nabil

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Har du gjort kompprov? Hur ser tändstiften ut? Lika? Om du tittar ner i cylindrarna hur ser dessa ut? Provat annan tändkassett?
    /Johan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Har du gjort kompprov? Hur ser tändstiften ut? Lika? Om du tittar ner i cylindrarna hur ser dessa ut? Provat annan tändkassett?
    /Johan
    Jag har inte gjort komptest, tändstiften såg helt normala ut, jag har dock inte kollat ner i cylindrarna, kanske ska ta o göra de för o se hur det ser ut där inne. Jag har inte provat någon annan tändkassett. Jag känner ingen här i trakterna som har en som ja kan låna heller :/.

    Men jag ska börja med o göra komptest, o titta ner i cylindrarna för det kan ja göra senare idag eller imorgon.

    Tack för tipset

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av B-motor Visa inlägg
    Tror inte att du ser något klägg om du tar bort fuelrailen, tror mer att du har spridare som inte har rätt spridarbild.
    Någon kan läcka igenom och göra att motorn inte vill gå på alla 4 när den är kall.

    Har du en lös soppapump och regulator så kan du testa dina spridare själv för att se om alla har lika spridarbild eller om någon avviker.
    Annars får du lämna in dom till någon som kan göra det.
    Jag ska kolla på de också, funderar om det är värt o skicka in dom för test o eventuellt service, jag ska ändå införskaffa nya spridare snart till större då ja ska gå på mer effekt, så jag kanske kan köpa dom tidigare istället :P,
    måste bara be Maptun om en ny mapp också om ja ska byta spridare.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Nu har jag kollat ner i kolvarna genom tändstiftshålet. 1:a och 3:an är fuktiga. Medans 2:an och 4:an är helt torra. Antar att det är topplockspackningen som har gett upp. Någon som kan bekräfta?

    // Christian

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    kan det vara läckande spridare på 1 & 3?
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fireztorm Visa inlägg
    Nu har jag kollat ner i kolvarna genom tändstiftshålet. 1:a och 3:an är fuktiga. Medans 2:an och 4:an är helt torra. Antar att det är topplockspackningen som har gett upp. Någon som kan bekräfta?

    // Christian
    Det finns ett ovanligt problem med vevaxelgivare som gör att den kan tro att den hela tiden är på ena cylinderparet, dock så sker det i så fall enbart under start (när motorn går långsamt), och löser sig normalt när man kommer upp till tomgångsvarv. Så, om det är efter ett misslyckat startförsök kan stiften se ut så, om motorn gick normalt innan avstängning är detta inte vad du ser.

    Innan du vidtar någon mer åtgärd, dock, testa med en annan tändkassett. Den är uppenbart kapabel att ge den felbild du ser, och mycket lätt att provbyta. Även om det inte är den mest uppenbara orsaken så har man blivit förvånad förr på hur tändkassettsfel kan yttra sig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Jag ska kolla spridarna med. Tänkte plocka av fuelrail o se ifall jag kan se något som inte stämmer.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag ska kolla ifall jag kan få tag i ett TK.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Vill bara skriva att jag har hittat problemet. Det var tändkassett som gav upp. Helt nytt original är inhandlat och monterad och bilen går bra nu Tack alla för tips.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. motor går inte på alla cylindrar
    Av kick96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:20
  2. Motor/tändproblem 9000 2.0t går på 3 cylindrar
    Av cepehjulet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 13:18
  3. startar på 2-3 cylindrar!!900 t-16 84\87 motor.
    Av masterstreet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 22:40
  4. går på 3-cylindrar när den är kall.
    Av 9-3 aero-01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 05:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •