Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Utdömd T7 kamkedja av Saabverkstad

  1. #1

    Utdömd T7 kamkedja av Saabverkstad

    Körde till en stor Saabverkstad för något år sedan för att få diagnos på min slamrande kamkedja (eller vad det nu är som slamrar). Vi gör en objektiv bedömning sa mekaniker x 2. De kollade och lyssnade och jag fick höra att mer än 300 mil till skulle jag inte köra innan byte.

    3 500 mil (25 500 mil nu) och trim x 2 senare slamrar det varken mer eller mindre. Kan det vara att de gärna ville få in typ 16 000 kr?

    Tillägger att vid kallstart slamrar det inte alls. Det är först när saker o ting blivit varmt som det börjar att slamra o rassla.
    Kanske att jag ändå lever farligt med detta slammer? Nä jag stoppar huvudet i sanden o har inte kollat kedjesträckaren.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2016-06-07 klockan 18:07.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    jag har en 9-5 från 01 som jag fick av en på byn, den är det troligen kamkedjebrott på. Han åkte omkring med rassel i flera år och det lät ganska mycket också men han drog på bytet och rätt vad det var så gick det inte längre.........
    Har man en bil man är nöjd med så tycker jag att man ledigt kan kosta på ett kedjebyte eller ännu hellre göra själv. Så märkvärdigt är det inte. Mest tidsödande och därför dyrt på verkstad.
    Delarna är ju fortfarande prisvärda original.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Har du mätt kedjespännaren?

    Nej det hade du visst inte
    Senast redigerat av aik den 2016-06-07 klockan 20:08.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Körde till en stor Saabverkstad för något år sedan för att få diagnos på min slamrande kamkedja (eller vad det nu är som slamrar). Vi gör en objektiv bedömning sa mekaniker x 2. De kollade och lyssnade och jag fick höra att mer än 300 mil till skulle jag inte köra innan byte.
    Mätte de upp spännaren eller stod de bara lite godtyckligt och lyssnade?

    En seriös verkstad mäter spännaren innan de lämnar sin dom. Var det Wafab i Karlstad måntro....?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    om du inte byter själv så är det väl bara att köra till den rasar, 16000 för byte?? mer än bilen är värd....åk inte på utlandssemester med bilen bara...
    ..eller ut i ödemarken på vintern...
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-06-07 klockan 22:58.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Slamrande kan ju lika gärna vara övre styrskenan som sitter i ventilkåpan. Men det kan också vara något annat. Men mät sträckaren, är allt okej där så prova att byta övre styrskenan.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    3 500 mil (25 500 mil nu) och trim x 2 senare slamrar det varken mer eller mindre. Kan det vara att de gärna ville få in typ 16 000 kr?

    Tillägger att vid kallstart slamrar det inte alls. Det är först när saker o ting blivit varmt som det börjar att slamra o rassla.
    Kanske att jag ändå lever farligt med detta slammer? Nä jag stoppar huvudet i sanden o har inte kollat kedjesträckaren.
    Slamret som sådan är förstås ofarligt (om man nu inte lider av någon märklig öronsjukdom).

    Det viktiga är om kamkedjespännaren i stora drag håller kedjan i spänn eller om den studsar okontrollerat. Slutet på denna resa är när spännaren kommit ut till 18-19mm (den går inte längre, så mäter man 19mm vet man inte om man passerat gränsen, om det nu inte är uppenbart av andra skäl).

    Jokern i sammanhanget är om balansaxelkedjan är ute mer, å andra sidan så havererar ofta inte motorn om den kedjan havererar, har man tur gör den bara sorti ner i oljetråget utan att trassla in sig i kamkedjan...

    Så innan du mätt kamkedjesträckaren så är det huvudet i sanden, ja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 564
    Medlem#
    8163
    "Slamrar" är ganska svårt att placera vid felsökning :-S Rasslar eller malande ljud är mer vad jag definierar med en sliten kamkedja...
    Har du provat att släppa på spännaren till multiremmen och se om det tystnar? Just att det är tyst vid kallstart tyder i mina ögon på att det är något annat som genererar oväsendet än kedjan...
    /Johan

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Mätte de upp spännaren eller stod de bara lite godtyckligt och lyssnade?

    En seriös verkstad mäter spännaren innan de lämnar sin dom. Var det Wafab i Karlstad måntro....?
    De stod bara och lyssnade med örat mot ventilkåpan och drog i gasen lite ute på parkeringen. Bil o traktor i Hörby som sysslat med Saab sedan tidernas begynnelse.

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    "Slamrar" är ganska svårt att placera vid felsökning :-S Rasslar eller malande ljud är mer vad jag definierar med en sliten kamkedja...
    Har du provat att släppa på spännaren till multiremmen och se om det tystnar? Just att det är tyst vid kallstart tyder i mina ögon på att det är något annat som genererar oväsendet än kedjan...
    /Johan
    Trevlig kommentar! Ska släppa på multiremmen och höra om skramlet/rasslet avtar.

    Någon skrev att byta kamkedja inte är så svårt. Det är det nog inte om man har någonstans att stå med lyft och grejor och inte behöver bilen varje morgon innan tuppen vaknat.

  10. #10
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jag tycker definitivt man ska byta kamkedja om man är nöjd med sin bil. Saabar försvinner snabbare och snabbare och det gäller att bevara de man kan Jag ska precis lämna in min för kedjebyte, men det handlar definitivt inte om några 16000. Köpte själv en komplett sats för 2000kr, 6000 för arbetet. Får multirem + löparna, byte av vattenpump och ac-kompressor på köpet
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  11. #11
    Hur låter en slapp kamkedja vs. slitna hjul till multiremmen?

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    878
    löphjul som skurit. https://www.youtube.com/watch?voNd4ILdOs8

    vattenpump. Låter som en sten flyger omkring https://www.youtube.com/watch?v=uA5sUaDVFF
    eller https://www.youtube.com/watch?v=uA5sUaDVFF8

    Slammer , slapp kedja, skrammel https://www.youtube.com/watch?v=ltG8-kC3S3w

    Enklast är att lätta lite på remmen för att utesluta detta.


    När magnetkopplingen på ac:n gett upp, låter det väldigt likt vattenpumpen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2016-06-10 klockan 18:03.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Har själv haft slammer och ingen fel på kamkedjan var (konstaterad i efterhand) felet kommer från ballanskedjan som slipade bort kuggar på en av dom drev. Finns bild på den drev som blev ”tandlös” inga kuggar, detta är slammer.
    Själv klart bytes kam kedjan och kam drev drev, när jag var i farten, men b-kedjan tag jag bort. Nu är de tyst och bra.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Bilen stått några timmar efter körning. Motorn kändes lite varm när jag tog på den men tempmätaren var i botten så nästan kallstart (men ändå inte) i 20° värme. Kameran har ljudzoom så den tar upp ljudet där var man filmar.

    https://onedrive.live.com/redir?resi...nt=video%2cmp4

  15. #15
    Hej.
    Tyst kall och rassel varm brukar vara balansaxelkedjan. Automatare sliter dessutom mer på balanskedjan. När jag bytte på samma samma bil som din var kamkedja/drev kanonskick.
    Balanskedjan tokslut. Hade slipat djupa spår i bröstkåpan.

    God kväll.
    loca

  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    878
    Finns bara en sak att göra. När du lokaliserat att det inte kommer ifrån multiremmen, med tillbehören och allt annat runt om.
    Lyft ventilkåpan kontrollera kedjan och även kolla kedjesträckaren bakom. Som spänner kamkedjan.

    Kolla kedjans skick.
    Kolla hur långt ut sträckaren är.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Väcker denna tråd, för jag har en tanke på samma ämne. Pratade med en pensionerad mek idag, han hade länge drivit opelverkstad, sålunda haft mycket saab också. Han hävdade BESTÄMT att det bara är 2.3 motorn som har balanskedja på 9-5, 2.0-motorn skulle då enbart ha kamkedja, något som han återigen bestämt hävdade räckte med att byta kedja genom att koppla i en ny kedja på den gamla uppe vid kammarna och försiktigt dra runt kedjan tills den nya e på plats.

    Skulle jag börja byta, nog byter jag drev etc också. Men stämmer det första han sade, att min 2.0t motor inte har en balanskedja?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Den pensionerade meken har fel, på båda punkterna.

    Alla 2x4 och 2x5-motorer har balansaxel.

    Slitaget på komponenter i kamkedjebanan gör det till en usel ide att bara byta kamkedjan och inte dess styrskenor och drev.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Tack. Världen blev logisk igen. Nej, om kedjan är slut, varför skulle då inte skenan i PLAST vara slut. Lite konstigare var ju dock påståendet om balanskedjan...
    Hade en projektbil i sommar som nu rullar till skroten, en 9-5 som jag plockat delar från, men där fick jag erkänna mig besegrad i att knuffa hela paketet åt sidan för att komma åt kamdrivningen. Så blir det skarpt läge är det motorlyft som gäller, suck, fler saker att införskaffa.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kävlinge / Skåne
    Inlägg
    129
    Det går att flytta allt åt sidan o byta kamdrivningen på plats, jag har gjort de men säger aldrig mer, jag plockar hellre ut hela paketet o byter de nere än o byter det på plats igen.

    Och bara byta kedjan ser jag bara som en enkel undanflykt från att riva ner för att byta allt ordentligt i med att alla styrskenor är i platsmaterial och kedjan äter ju i det hela tiden så det skapar ju automatiskt mer glapp när de är slitna sen får man en bättre överblick hur allt är bakom kåpan som ett plus
    9-5 Aero -02
    Ford T-bird V8 -94 Bmw 352 e36 coupe -94 Subaru Impreza WRX - 06 Subaru Impreza WRX STI - 18

Liknande ämnen

  1. Saabverkstad i Göteborg
    Av anders.lagerstrom i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 11:48
  2. bra saabverkstad i Kalmar
    Av saabägaren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 20:31
  3. Saabverkstad i Gbg?
    Av Bowman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 12:12
  4. Bra saabverkstad i Hsd
    Av Airflow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •