Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Treans växel slår ut ibland, NG9-3 -08

  1. #1
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056

    Treans växel slår ut ibland, NG9-3 -08

    Hejsan,

    Har lagt märke vid en sak ett flertal gånger nu att vid lite hårdare körning, fullgasrepa, när det är dags att frikoppla och växla upp från trean till fyran så nästan slås trean ur när jag frikopplar. Som om det byggts upp ett tryck i växellåda.
    Det händer även på ettans växel, men mer sällan. Så känns iaf som att det helt klart är relaterat till växelns position.
    Vad kan vara orsaken till detta? Taskig backventil någonstans i ledet?
    Det är den fempetade manuella lådan på en 9-3 SC 1,8t BP -08 utan några modifieringar alls, som rullat 10k och larvigt välservad historik.
    Kopplingen känns bra, tar i mitten, konsekvent i pedalkänsla.

    Men kan inte låta bli att undra, något är ju inte helt rätt. Bör jag lufta? Byta olja i lådan?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863

    Arrow

    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Hejsan,

    Har lagt märke vid en sak ett flertal gånger nu att vid lite hårdare körning, fullgasrepa, när det är dags att frikoppla och växla upp från trean till fyran så nästan slås trean ur när jag frikopplar. Som om det byggts upp ett tryck i växellåda.
    Det händer även på ettans växel, men mer sällan. Så känns iaf som att det helt klart är relaterat till växelns position.
    Vad kan vara orsaken till detta? Taskig backventil någonstans i ledet?
    Det är den fempetade manuella lådan på en 9-3 SC 1,8t BP -08 utan några modifieringar alls, som rullat 10k och larvigt välservad historik.
    Kopplingen känns bra, tar i mitten, konsekvent i pedalkänsla.

    Men kan inte låta bli att undra, något är ju inte helt rätt. Bör jag lufta? Byta olja i lådan?
    Tjena,

    Är det inte synkringarna i lådan som ibland brukar bli slitna på dom vanligaste växlarna och p.g.a. detta inte orkar hålla växeln i läge när man ska friväxla. Har samma problem på min 9-5 men då är det ettans växel som när jag frikopplar och bara rör på växelspaken ibland hoppar ur med lätthet. Mina växlar har dock aldrig hoppat ur utan att jag rör växelspaken. Har inte din bil gått överdrivet långt vilket den inte har så kan det ju tyda på att tidigare ägare kört hårt och kanske inte varit den/dom bästa av bilförare.

    Även om det inte skulle vara synkringarna så är det ju ett tecken på att lådan inte är helt 100.

  3. #3
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag har aldrig testat att låta bli att röra spaken i det läget. Så har alltid vart en växling. Men ska testa vad som händer om jag låter bli att röra växelspaken. Men det är inte ett konsekvent problem. Snarare intermittent. Händer ibland alltså.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

Liknande ämnen

  1. Treans och fyrans växel fungerar inte, 9000 2.3T -93
    Av Rollon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 22:50
  2. Treans växel har fastnat? Og900
    Av widde88 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 21:22
  3. 9000 som slår på helljuset automatiskt ibland
    Av og900i i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 01:12
  4. Og9-3 Aero, ibland knepigt att få ur 4:ans växel!
    Av ZyRonNR1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 00:34
  5. Två "lägen" i treans växel
    Av Fawedde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •