Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skruv för främre krängningshämmarbussning av OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    8

    Skruv för främre krängningshämmarbussning av OG9-5

    Hej alla,

    Fick lite problem igår när jag skulle göra den till synes "enkla" manövern att byta kränhningshämmarbussningar i framvagnen. Höger fram drog jag av skallen på den främre M8 bulten. =( Bulten sticker ju fram ca 1,5cm under fästpunkten, men fick inte grepp med tängorna. Så nu vänder jag mig till er med lite mer know-how, och kanske tips på hur man kan få till detta?! De vägar jag ser är:
    *Ta ner subframe och borra upp hålet. Urk...
    *Kapa bort bulten som sticker fram under fästpunkten och sedan borra igenom!! subframe underifrån för att få bort det som sitter kvar i hålet. Känns inte jättekul.
    *Värma och se om man kan rucka på bulten. Har det funkat för er? I så fall blir det till att inhandla flambart!

    Uppifrån tycker jag det verkar svårt att komma åt att borra. Några rör/slangar i vägen. Hur har ni gjort?

    Nu sitter som sagt höger bussning bara med en bult baktill, och min föreställning är att det inte blir så stora belastningar vid normal körning och att man därav kan köra med bilen tills jag (förhoppningsvis) fixar det senare i veckan... Någon där emot?!

    Tips mottages gladeligen.
    MVH
    //Martin
    SAAB 9-5 2,0t Vector Kombi, -02, 150 hk.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    För att göra det så enkelt som möjligt och att det blir bra så är nog det ända att ta ner hela subramen.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    297
    Ta en huggmejsel och slå bort den svetsade muttern.
    Enklast och går fortast, sen tar du en vanlig m8 bult och en mutter på undersidan.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    8
    Halloj. Tack för tipsen såhär långt. Som sagt rätt är nog att ta ner ramen, men tar som emot.
    Huggmejsel låter intressant men tveksam om jag kan komma åt och slå uppifrån med den kraft som behövs, eller du kanske har gjort det Ahjerne?

    Ni tror inte på blåslampa och papegojtång för att lossa stumpen som sitter kvar?

    Som sagt tack föt tipsen!

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    SAAB 9-5 2,0t Vector Kombi, -02, 150 hk.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    kommer du åt skruvsnutten och har värme så går ju det lika bra såklart. Med huggmejsel så menas det nog att man ska sticka in mejseln i balken och så bort den sidledes.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    8

    Hur gick det då...

    Hej alla,

    Lite återkoppling på hur det gick. Jo nu är bussningen bytt på högersidan efter mång om och men. Lyckades även dra av den bakre M8 bulten efter att ha haft på induktionsvärmare , snacka om bakslag! :/ Gav ganska snabbt upp med att försöka greppa med tång runt bultsnutten. Fick låna en vinkelborrmakskin eller vad det nu heter och påbörjade det mödosamma arbetet med att försöka borra ut bulten, först med en 4mm och sedan en 8mm. Det var stenhårt och trångt som stryk trots att jag lossat på subframe på högersidan, som gav kanske 4-5cm extra handlingsutrymme. Den främre bulten tog jag uppifrån och den blev ganska rak och fin. Den bakre satt så taskigt till så jag fick borra snett nerifrån bakifrån. Nu sitter där en M6 med mutter på den främre då jag inte fick i en M8 med mutter. Bakre som borrades snett gick det på en M8 mutter som ligger dikt an mot godset.

    Det blev bara högersidan som byttes. Vänster (som ej glappade) lät jag vara efter dessa motgångar. Men hade jag inte fått hjälp med verktyg och lokal så hade vart än tuffare. Tack Nicke å Danne!

    Försökte ladda upp en bild på resultatet men den ville inte acceptera den.
    Senast redigerat av Hauta den 2016-06-12 klockan 22:01.
    SAAB 9-5 2,0t Vector Kombi, -02, 150 hk.

Liknande ämnen

  1. Värt att kosta på Powerflex till krängningshämmarbussning OG9-5
    Av Magnusb84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 10:10
  2. Knarrande framvagn OG9-3
    Av DSOTM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 16:20
  3. Byte krängningshämmarbussning 9000
    Av niklas hammargren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 00:09
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 13:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •