Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Navigatoralternativet försvinner Saab 9-3 SC NG 2.0T 210h 2006

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Navigatoralternativet försvinner Saab 9-3 SC NG 2.0T 210h 2006

    Hej allihopa!
    Har en Saab 9-3 av årsmodell 2006, optiksystemet med navigator.
    Nu är det så att navigatoralternativet framme på stereon försvinner, alltså det går inte att välja den medans den ibland finns där och då det går att köra en stund med den.
    Efter en stund kommer där sedan upp att den inte kan läsa skivan eller att där inte är någon skiva. Efter jag stängt bilen och startat den igen så har navigatoralternativet försvunnet för att efter dyka upp igen när den själv känner för det.

    Har läst på forumet men kunde inte hitta något om detta och jepp vet att kartorna är ganska gamla men det är mest att det hade varit kul om det fungera. Jag själv tänker att det kan ju inte vara något jätteproblem om den fungerar litet då och då, men sen kan jag heller inget om bilar.

    Söker alltså tips på åtgärd som inte kostar något direkt, för mig är det inte intressant att köpa någon ny navigatorenhet då det är ganska förlegat.

    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Låter som du skulle prova en annan DVD-läsare i bagagen till att börja med..

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Det finns också lite nyare kartor till den, 2010 tror jag är senaste som finns. Fungerar bra. Helt ärligt är ICM3-systemet fasen så mycket bättre än det senare. Bättre integration med bilen, SID osv. Förbaskat synd att det inte finns nyare kartor.
    Det absolut mest korkade är att SAAB valde den öppna standarden SDAL för navigationssystemet. Dock valde de flesta tillverkare bort SDAL så systemet mer eller mindre självdog. Tillverkarna ville väl inte att man skulle kunna använda vilka kartor som helst utan bara sälja sina egna till hutlösa priser...

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Som Henrikg skriver så är det nog DVD-spelaren som krånglar. Kolla för säkerhets skull alla fiberkopplingar till/från DVD-spelaren innan du byter till en annan. Fiberbussen kan vara lite skakig.
    Inte för att jag tror det hjälper i det här fallet men prova ändå att göra bilen strömlös en stund så systemet får starta om ordentligt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för responsen, har provat koppla ur den och låta den stå strömlös ett tag men det är med skiftande resultat. Alltså ibland kommer den fram på menyn igen och ibland är den fortfarande borta.
    Om jag byter dvd-spelaren, måste den nya då giftas in eller det är bara till att tuta och köra? har förstått att vissa saker måste fixas med tech2 på en verkstad :P

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Nja, det var faktiskt en rätt bra fråga. "Giftemål" gör man inte på ng9-3, men jag kan tänka mig att man först måste ta bort enheten och sen lägga till den med TECH2 och säkerhetsaccess. Dock är det rätt många här på forumet som har tillgång till detta så det skall nog gå att hitta någon i din närhet som kan göra det åt dig.
    Dock skall jag säga att jag har provat att byta ICM3 en gång utan att använda en TECH2 och det gick finfint, så jag misstänker att eftersom det inte är någon konfigurationsförändring som skall göras så kan du bara byta enheten, men jag vågar inte ta gift på det

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Då ska jag försöka hitta någon begagnad dvd-spelare, tackar för hjälpen

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Begagande brukar ligga lite för högt i pris och man vet aldrig hur länge de håller men det finns nya hos SaabParts för 1995kr. http://webshop.saabparts.com/9-3-gen...-navigation494
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2016-06-14 klockan 10:45.

Liknande ämnen

  1. Drivaxel till NG9-3 B284
    Av mrpg99 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 17:41
  2. Saab turbo försvinner vatten!!!!
    Av rigde79 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 10:24
  3. Min Saab 9-5 2.0t 99, vattnet försvinner??
    Av frogeye60 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-17, 12:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •