Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tips: Få en kassettadapter att funka bra i Saab 9-5

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    Tips: Få en kassettadapter att funka bra i Saab 9-5

    Kassettadapter är ett förvånansvärt bra sätt att få till Aux-ingång i en Saab 9-5. Här visar jag lite trix för att få det att fungera riktigt bra.

    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Kom ihåg att stänga av torkarna, jag tror någon har regnsensor
    Den som vill hade extra lyxigt kan göra som jag: öppna enheten och dra ut sladden på baksidan istället, lämna bara tillräckligt med sladd ut genom hålet på framsidan i en böj så kassettadaptern kan åka ut, för det kommer den göra ibland när stereon tycker att inte adaptern snurrar som ett band bör.
    Jag låter sen sladden komma ut under prylfacket på min cab. Osynligt när man inte använder den, inga sladdar som hänger, något som annars är denna lösnings största nackdel.
    Värt att kanske veta är ju att även 2006-2010 saknar AUX om man har navigation, då är CDConnect enda möjligheten.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Två saker till: rengöringen har nog inte så stor betydelse för detta är ju till för att rengöra tonhuvudet från bandpartiklar något som inte adaptern avger döden inte rör sig över huvudet som ett band.
    Och, kom ihåg att se till att Dolby brusreducering är av, annars kan det bli märkligt ljud!

  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Japp, regnsensor <3

    Jag har också funderat på att dra kabeln bakom stereon, men ibland (på vintern) måste jag köra fram och tillbaka med adaptern några gånger och värma den lite för att den ska börja funka.

    Rengöringen gör stor skillnad. Jag kör många timmar i veckan, och på två år blir det en del smuts. Det blir ett sprakande ljud, nästan som en gammal vinylskiva. Allt det försvinner med rengöringskassetten.

    Måste kolla upp Dolby-reduceringen, tack för tipset!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag skrotade min andra adapter idag, efter 10 år med bilen. Har kört rengöring en gång och märkte ingen skillnad. Rengör adaptern istället, men jag brukar inte bry mig. Mekaniken i adaptern ger upp innan det blir smutsigt det finns ju inte så mycket som kan smutsa ner när det är metall mot metall som inte rör på sig.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -03 skyltbelysningen vill inte funka
    Av marcus429 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 14:01
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 22:46
  3. 5/112 funka på saab 9-5?
    Av Jonas_latt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 08:42
  4. Få rattknappar att funka 9-3ss
    Av fastcars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •