Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ferodobelägg, vad finns det för alternativ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Ferodobelägg, vad finns det för alternativ?

    Tjena!

    Hjälpte en kompis byta belägg på hans 9-5a f.d polisbil i helgen. Belägg har inte blivit bytta sedan den gick av tjänst i fjol, så beläggen som satt där har polisen fått dit. Blev lite förvånad när jag såg att det satt ferodobelägg där då jag trodde det var ATE som gällde. Tyvärr var beläggen i så dåligt skick så man såg inte mer än att det stod ferodo men inte vilka belägg.

    Vilka belägg ifrån ferodo finns det samt vart får man tag på dessa? Vet att DS2500 är rätt populära men det ryktas om att dessa låter väldigt mycket? För de beläggen som kompisen hade lät ingenting men däremot dammade dom till förbannelse, kolsvarta fälgar var standard nästan.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    FCP1068H funkar utmärkt och skriker inte, och de dammar inte mer än original heller, har det fram på 2 av mina 9-5or.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    http://www.ferodoracing.com/

    Sellholms säljer dom sen finns de att köpa lite varstans bara söka google.

    Vad ja kunde se så finns det 2 olika till 9-5, DS2500 som du själv nämnde och ett par som går under car tuning skulle gissa att dessa är likvärdiga med original.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    vad är det som säger att det är nå special med dom bara för att det står ferodo på dem? De gör helt vanliga standardbelägg också. De gör ju ändå bra belägg likvärdigt med original och ATE iallafall.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    vad är det som säger att det är nå special med dom bara för att det står ferodo på dem? De gör helt vanliga standardbelägg också. De gör ju ändå bra belägg likvärdigt med original och ATE iallafall.
    Jo fast jag misstänker att det har med värmetålighet att göra. Att köra utryckning kan ju nästan jämföras som bankörning. Sen är jag väldigt skeptiskt till att en statlig myndighet skulle lägga de extrapengarna som t.ex de belägg Herman länkar till bara för att slösa. Jag tror detta kan ha att göra med en händelse under en biljakt i början på 00-talet. Bromsarna blev så varma på en av myndighetens Volvo-fordon så de fick inte stopp och gled rakt in i ett buskage. Detta ledde till att alla polisbilar fick större bromsar. Säkerligen därför polisens fordon utrustades med större bromsar än medelsvenssons bil.

    Ta t.ex priset nu på belägg ifrån ATE, de kostar väl drygt 800kr i Sverige. De beläggen Herman länkar till kostar nästan 2000kr. Varför skulle en statlig myndighet lägga 1200kr extra på ett par bromsbelägg? Det måste ju finnas en orsak. Oavsett orsak så är jag nöjd med de svar jag fått. Nu vet jag vart jag hittar Ferodo-belägg. Tack till kIM0h och HeRmAN!

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518
    Finns ett Ferodo-belägg som heter DS Performance som ligger under DS2500, kan ju ha varit den, dock har jag själv bara kört DS2500.
    Personligen tyckte jag inte DS2500 lät jättefarligt, i alla fall inte i jämförelse med det jag åker med nu, Carbotech XP8 som dammar en hel del och ger rätt mycket gnissel vid inbromsningar.
    Vid lite närmare forskning verkar som koden för DS2500 i fram är FCP1068H, alltså de som Herman länkat ovan. Absolut att rekommendera om du frågar mig!
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

Liknande ämnen

  1. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 13:23
  2. Motorkuddar (de hydrauliska) till 9K, finns det alternativ?
    Av jonTe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 13:08
  3. Bättre bromsar på og900, vilka alternativ finns?
    Av beepbeep i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 18:21
  4. Sänkning av 9-5 (kombi), vilka alternativ finns runt 20mm ?
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 11:03
  5. brembo skivor o ferodobelägg
    Av Saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-21, 07:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •