Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Har jag Sveriges lägst utrustade 9-3:a?

  1. #1
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36

    Question Har jag Sveriges lägst utrustade 9-3:a?

    Hej!


    Jag har börjat fundera: Har jag den lägst utrustade 9-3:an? När jag tittar närmre på andras 9-3:or känner jag att jag saknar en del av den annars rätt vanliga utrustningen.

    Vad jag vet om bilens förflutna är att den först användes som företagsbil. Den utrustning som finns är:

    • Kassettbandsspelare
    • Manuellt värmereglage (Den som inte fungerar.)
    • ARN (Alla-Rutor-Nere-systemet), alltså varmt och mysigt på sommaren utan AC. Elfönster! Autoned för framfönstren.
    • 2.0i-motor med 130 hästar någonstans.
    • Tygsäten med vintage känsla. (Hela och rena!)
    • Gummimattor, men inget lastskydd.
    • Elspeglar. (Standard)
    • Uppvärmda framsäten. (Standard)
    • C-lås utan fjärrfunktion.
    • SID-1:a.
    • En interiör helt utan mugghållare. Inte ens mellan SID 1:an och kassettbandsspelaren.
    • Doft av gammal man.
    • Vagnmärke från Kungliga Automobilklubben.
    • Uppochnervänt S-märke.
    • Oblekt skattemärke. (Fint skick!)
    • Högtalare. Antagligen papperskon.
    • 15-tums LM-fälgar med M+S-däck.
    • Trasig nyckelspärr.
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Kassett?


    Ja!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850
    Nån ska ju ha äran att äga en sån unik bil
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #4
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kassett?


    Ja!
    Jag vet! Fantastisk teknik det där!

    Nej, men ärligt talat så funkar det fantastiskt med kassettbandsadaptern. Smidigaste AUX-lösningen! Använder adapter från NetOnNet. Bättre ljud än radio!

    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Nån ska ju ha äran att äga en sån unik bil
    Ett sätt att se det, haha! Den har sin spartanska charm.

    1 användare gillar detta inlägg


    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 114
    Även om det inte gick i Sverige, så kunde man ha varit utan sitsvärme. Og9-3 hade bara en "mugghållare" som standard och det är den lilla fördjupningen i undersidan på mittenfackets lock. Den mellan sid och radio var extra, liksom de man kunde sätta i facken på dörrarna.
    Jag tror också att man kunde få dem utan radio, högtalare och antenn, men det var nog ovanligt.
    MCC (kassett) är inte dumt, jag har bytt till det på min cab för smidig aux. Dessutom har jag en extra enhet i garaget med kassett, skulle denna ge upp
    Dock har jag växlaren i bagaget så man kan spela styrenplastskivor när andan faller på.

  6. #6
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Även om det inte gick i Sverige, så kunde man ha varit utan sitsvärme. Og9-3 hade bara en "mugghållare" som standard och det är den lilla fördjupningen i undersidan på mittenfackets lock. Den mellan sid och radio var extra, liksom de man kunde sätta i facken på dörrarna.
    Jag tror också att man kunde få dem utan radio, högtalare och antenn, men det var nog ovanligt.
    MCC (kassett) är inte dumt, jag har bytt till det på min cab för smidig aux. Dessutom har jag en extra enhet i garaget med kassett, skulle denna ge upp
    Dock har jag växlaren i bagaget så man kan spela styrenplastskivor när andan faller på.
    Mugghållaren under mittenfacket är inte ens att tala om, haha! Får man inte plats med en burk Cola så är det inte en mugghållare. Likaså med de två utgjutningarna innanför handskfacket!

    Måste vara riktigt tråkigt utan radio, och jobbigt utan stolsvärmen. Det är skönt kalla morgonar när värmereglaget inte går längre än ljummet på rutan.

    Jag har förresten några konstiga knappar på stereon som jag inte har någon aning om deras funktion. Tydligen ska det funka med växlare? Finns knappen där utifallatt man hade en växlare? Går det isf sätta in en själv på nåt sätt?
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  7. #7
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Även om det inte gick i Sverige, så kunde man ha varit utan sitsvärme. Og9-3 hade bara en "mugghållare" som standard och det är den lilla fördjupningen i undersidan på mittenfackets lock. Den mellan sid och radio var extra, liksom de man kunde sätta i facken på dörrarna.
    Jag tror också att man kunde få dem utan radio, högtalare och antenn, men det var nog ovanligt.
    MCC (kassett) är inte dumt, jag har bytt till det på min cab för smidig aux. Dessutom har jag en extra enhet i garaget med kassett, skulle denna ge upp
    Dock har jag växlaren i bagaget så man kan spela styrenplastskivor när andan faller på.
    Läste din guide förresten. Sitter och skrattar gott! Det låter som om min bil är rätt ovanligt utrustad. Det är en 98:a, och om sätena känns riktigt vintage, typ Golf 2, är det 900-sätena?
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  8. #8
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Det skulle kunna ha varit en fd. IKEA tjänstebil....

    Ikea hade i alla fall VW Golf en bit i början av 90-talet.
    Dessa bilar var befriade från varje form av möjlig lyxkänsla
    då dom köpts i princip så rena/enkla som möjligt.

    Den enda extrautrustning som fanns var en klisterdekal på
    instrumentbrädan som genom sina instruktioner att exvis
    fälla ut vindrutetorkarna vintertid idiotförklarade
    varje brukare av fordonet.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #9
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Det skulle kunna ha varit en fd. IKEA tjänstebil....

    Ikea hade i alla fall VW Golf en bit i början av 90-talet.
    Dessa bilar var befriade från varje form av möjlig lyxkänsla
    då dom köpts i princip så rena/enkla som möjligt.

    Den enda extrautrustning som fanns var en klisterdekal på
    instrumentbrädan som genom sina instruktioner att exvis
    fälla ut vindrutetorkarna vintertid idiotförklarade
    varje brukare av fordonet.
    En elfirma hade den som tjänstebil i ca. 3 månader innan en anställd hamnade som ägare. Typiskt IKEA dock.

    Antagligen har bilen inte använts mycket i tjänst. När jag köpte den hade den inte passerat 20000 mil, trots 2 år hos 35-åring.
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Finkladd Visa inlägg
    Hej!


    Jag har börjat fundera: Har jag den lägst utrustade 9-3:an? När jag tittar närmre på andras 9-3:or känner jag att jag saknar en del av den annars rätt vanliga utrustningen.

    Vad jag vet om bilens förflutna är att den först användes som företagsbil. Den utrustning som finns är:

    • Kassettbandsspelare
    • Manuellt värmereglage (Den som inte fungerar.)
    • ARN (Alla-Rutor-Nere-systemet), alltså varmt och mysigt på sommaren utan AC. Elfönster! Autoned för framfönstren.
    • 2.0i-motor med 130 hästar någonstans.
    • Tygsäten med vintage känsla. (Hela och rena!)
    • Gummimattor, men inget lastskydd.
    • Elspeglar. (Standard)
    • Uppvärmda framsäten. (Standard)
    • C-lås utan fjärrfunktion.
    • SID-1:a.
    • En interiör helt utan mugghållare. Inte ens mellan SID 1:an och kassettbandsspelaren.
    • Doft av gammal man.
    • Vagnmärke från Kungliga Automobilklubben.
    • Uppochnervänt S-märke.
    • Oblekt skattemärke. (Fint skick!)
    • Högtalare. Antagligen papperskon.
    • 15-tums LM-fälgar med M+S-däck.
    • Trasig nyckelspärr.
    Inte illa faktiskt. Det där är verkligen snik.

    Har en polare med en mörkblå (skitkul färg) 900 dock. (NG900)
    Den "slår" nog ditt fattigmans vindskydd på ett par punkter.

    Förutom allt ovan har den:

    * Ingen SID
    * Ingen varvräknare
    * Trasigt tändlås (nyckel alltid i och döljs av en ICA-påse eller liknande vid icke-användande
    * Sunk-dödslukten från ett liv utan någon som helst intern skötsel dolt med 10 Wunderbaums
    * Inget centrallås

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-06-06 klockan 08:11.

  11. #11
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Inte illa faktiskt. Det där är verkligen snik.

    Har en polare med en mörkblå (skitkul färg) 900 dock. (NG900)
    Den "slår" nog ditt fattigmans vindskydd på ett par punkter.

    Förutom allt ovan har den:

    * Ingen SID
    * Ingen varvräknare
    * Trasigt tändlås (nyckel alltid i och döljs av en ICA-påse eller liknande vid icke-användande
    * Sunk-dödslukten från ett liv utan någon som helst intern skötsel dolt med 10 Wunderbaums
    * Inget centrallås

    /Lufto
    Har också den mörkblåa färgen, men personligen tycker jag att den passar 9-3:ans formgivning. Har svårt att se SAAB 900 med den färgen dock. Jag tror det är mycket mer synd om honom! Familjen hade skrattat ut mig om jag rullade förbi utan C-lås. Varvräknare är ju dock överflödigt, men ser lite B ut utan det. Måste ju kunna bevisa att bilen faktiskt klarar att varva över 6000! (Enl. instruktionsboken klarar 2.0i upp till 6600 rpm, mycket högre än övriga motorer.)

    Brukar benämna SAAB 9-3 som fattigmans Porsche p.g.a. de sportiga linjerna, haha!
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Trodde att bruksbilen, 9-5 -00 SE var så basic det kunde bli, men tji fick jag då jag köpte reservdelsbil. 9-5 -00 den också, men ratt och växelspaksknopp av plast, samt uppenbart billigare tyg än den vanliga plyschen.

    Såklart fått till följd att våran 9-5 SE numera känns som en Merca S-klass i jämförelse.

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 554
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Finkladd Visa inlägg
    En elfirma hade den som tjänstebil i ca. 3 månader innan en anställd hamnade som ägare. Typiskt IKEA dock.
    Jag hade ju gissat på att den gått som hyrbil... Dessa brukar kunna vara snikutrustade bortom all rim och reson
    /Johan

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Trodde att bruksbilen, 9-5 -00 SE var så basic det kunde bli, men tji fick jag då jag köpte reservdelsbil. 9-5 -00 den också, men ratt och växelspaksknopp av plast, samt uppenbart billigare tyg än den vanliga plyschen.

    Såklart fått till följd att våran 9-5 SE numera känns som en Merca S-klass i jämförelse.
    Finns 9-5or utan acc och rattknappar. Det är riktigt snik
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  15. #15
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Finns 9-5or utan acc och rattknappar. Det är riktigt snik
    Jag är glad att mina rattknappar automatiskt hittar nästa låt på kassettbandet! Smarta funktioner anno 1998.
    Körkort sedan den 17 april 2016.
    Körde av vägen den 17 oktober 2016, exakt 6 månader efter körkortet.
    Silvergrå SAAB 9-3 2.0T Aero 2004 m. finfin utrustning sedan den 25 augusti 2016.
    Metallicblå SAAB 9-3 2.0i 1998 m. kassettradio 24 april 2016 till 21 augusti 2016.

  16. #16
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    SE är ju lite extra smetad. S är däremot snikmodell ordentligt.
    http://9-5.se/modellar/m98-m99/
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

Liknande ämnen

  1. Sveriges dyraste 9000!?
    Av turbosug i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 23:01
  2. Sveriges värsta bilförare på TV4
    Av Manick i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 10:08
  3. Sveriges sydligaste frusna sjö, var?
    Av hampe4pet i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 12:29
  4. Vilken 9-5 årsmodell har lägst luftmotstånd?
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 00:28
  5. Instrumentpanel ta lös lägst mot framrutan?
    Av Mr_Andersson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •