Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Generatorladdning 9-3 -11

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131

    Generatorladdning 9-3 -11

    Bilen: SAAB 9-3 -11 BioPower

    Jag behöver en signal när motorn går.
    På tidigare bilar har jag använt mig av (D+)-anslutningen på generatorn. Det var ju ett ganska enkelt system, (D+) - (Laddlampa) - (Tändningslås) - (Batteri +).
    Det enda som hände om man belastade för mycket var att laddningen inte startade, antar att magnetiseringen i generatorn uteblir. Men då hade jag hängt på ett jättestort relä som drog för mycket ström helt enkelt.

    Men nu till 9-3:an.
    Den har ju i princip samma funktion, men (D+) eller (L) som den verkar heta nu kommer ju från ECM istället. Finns det någon risk med att koppla in sig på denna ledning? Jag vill ju inte elda upp ECM i onödan. Jag skall inte belasta mer än motsvarande vad ett slutsteg drar på remoteingången.
    WIS beskriver också att (L) används som diagnosledning till ECM, kan detta störas om jag kopplar på något?

    Eller finns det något annat ställe där man kan få signal när motorn går? Det funkar inte med tändning på, motorn måste ha startat.

    /Robin

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Litet "standardrelä" drar väl bara 30mA över spolen om jag inte minns helt fel. Och måste du ha ett bauta-relä kan väl litet relä styra stort? Inte snyggaste kopplingen men det funkar. Tror inte nåt hade tagit stryk av att du snodde 30mA. Får man fråga vad du tänkt styra?


    /Dave

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    Jag ska ha startsignal till en växelriktare som ska driva en frys. Startströmmen på fryskompressorn är så pass hög att motorn och generatorn måste vara igång när den startar, annars orkar inte växelriktaren med. Men remoteingången på växelriktaren drar inte mycket.
    Angående bauta-relät så var det ett tidigare projekt, då jag upptäckte att man kunde belasta D+ signalen för mycket.
    Så du tror inte att det blir något knas med varken generator eller motorstyrdon om man snor lite ström från (L) anslutningen?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av 4924 Visa inlägg
    Jag ska ha startsignal till en växelriktare som ska driva en frys. Startströmmen på fryskompressorn är så pass hög att motorn och generatorn måste vara igång när den startar, annars orkar inte växelriktaren med. Men remoteingången på växelriktaren drar inte mycket.
    Angående bauta-relät så var det ett tidigare projekt, då jag upptäckte att man kunde belasta D+ signalen för mycket.
    Så du tror inte att det blir något knas med varken generator eller motorstyrdon om man snor lite ström från (L) anslutningen?
    Vad är egentligen problemet?

    Ta ut last när motor/generator är igång. Varför ska du ha en pörskans signal ?

    Signal kan ju endast komma om att generatorn laddar...just då den genererar laddning. Det är ju faktiskt inte så att generatorn i en bil säger: -"Ja men du fan....snart så kommer jag nog att börja ladda på här serru".

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-06-05 klockan 20:10.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    Nu missförstod du nog mig Lufto. Vad jag menar är att när jag startar min växelriktare så måste jag ha tillgång till mesta möjliga ström som bilen kan leverera, växelriktaren drar i startögonblicket ca 125 A. Om inte generatorn laddar vid det ögonblicket så kommer spänningsfallet över batteriet bli för stort och då stänger växelriktaren ner och larmar för underspänning.
    Därför måste jag veta att generatorn levererar ström innan växelriktaren startas.

    Men nu kom jag på en annan lösning som egentligen blir ännu bättre. Jag tar signal från bränslepumpens matning, fördröjer den ca 10-15 sekunder, och skickar den till min växelriktare. Då har ju generatorn till och med fått gott om tid på sig att stabilisera spänningen.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av 4924 Visa inlägg
    Nu missförstod du nog mig Lufto. Vad jag menar är att när jag startar min växelriktare så måste jag ha tillgång till mesta möjliga ström som bilen kan leverera, växelriktaren drar i startögonblicket ca 125 A. Om inte generatorn laddar vid det ögonblicket så kommer spänningsfallet över batteriet bli för stort och då stänger växelriktaren ner och larmar för underspänning.
    Därför måste jag veta att generatorn levererar ström innan växelriktaren startas.

    Men nu kom jag på en annan lösning som egentligen blir ännu bättre. Jag tar signal från bränslepumpens matning, fördröjer den ca 10-15 sekunder, och skickar den till min växelriktare. Då har ju generatorn till och med fått gott om tid på sig att stabilisera spänningen.
    Då föreslår jag att du går till ca 1500-2000 varv innan du klipper på last. Redan där bör du ha god generatoreffekt.

    Att varva upp maskineriet EFTER du vill ta ut last går inte. Även du måste nog komma till insikt i denna fysikaliska insikt.

    Du måste ha kraften "klar" innan du börjar nyttja den. Så funkar EL. Elkraft är svår att lagra, men du kan ju bygga enorma kondensatorbatterier om du vill. Då skulle du teoretiskt kunna leverera kräm innan din normala kraftkälla levererar.

    /Lufto

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Att ta från bränslepumpen kan vara lite lurigt eftersom pumpen körs ca 1 sekund efter tändningstillslag. Är du säker på att du alltid vill starta bilen direkt när du slår på tändningen?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Att ta från bränslepumpen kan vara lite lurigt eftersom pumpen körs ca 1 sekund efter tändningstillslag. Är du säker på att du alltid vill starta bilen direkt när du slår på tändningen?
    Är du 100 på att allt blev rätt nu?

    /Lufto

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Nja, det gick nog väl fort där. Jag fick för mig att man endast var ute efter en positiv flank. Men 10-15s debounce lär man ju vara hemma.

    Just MY11 har batterisensor och intelligent(are) batteristyrning.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    man ska nog passa sig noga för att belasta generatorkretsen i onödan. Gamla bosch från 80 talet kan man göra så på men nyare skulle jag passa mig för. Då skulle jag hellre kika på nå halvjusrelä från mixon. De styrs av spänningen och slår till vid tex 13 volt.
    http://www.mixonelektronik.se/

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131
    Ja nu hann det bli några inlägg.
    Jag kan väl sammanfatta det hela ungefär såhär:
    - Den ström generatorn ger med motorn på tomgång räcker gott till för att spänningsfallet inte skall bli för stort, så det enda jag behöver veta är att motorn går.
    - Helt rätt med bränslepumpen. Den går även nån sekund vid tändning till, men det löser min fördröjning.
    - Just allt lull med batterisensor osv. gjorde att jag inte bara vågade göra som "vanligt". Är det bara -11:orna som har sådant?
    - Relä som slår till vid viss spänning funderade jag också på, men det slår antagligen ifrån när belastningen kopplas på pga. just spänningsfall.

    Jag kör på med bränslepump och en fördröjning. Tack för hjälp och idéer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •