Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9-5 2,3t - 04 Startar inte.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2,3t - 04 Startar inte.

    Tjena!
    Har lite strul med bilen som började för ett tag sedan, började krångla vid gaspådrag, den hackade liksom emellanåt rätt så kraftigt ( Nästan så den dog). Bilen var även väldigt begränsad i hastighet, turbon laddade inte som den skulle, endast till det vita steg 1. Verkstad konstaterade att det var katalysatorn som var igensatt, så den bytte jag.
    Fick tillbaka min bil häromdagen och den gick riktigt bra igen...men efter cirka 5 timmar började den hacka igen när jag gasade på, så fick hålla jämn låg gas. Idag startar den inte alls, startmotorn roterar och bilen går igång i 1 millisekund innan den dör igen. Så jag bytade tändstift men ingen skillnad.

    Jag misstänker något av detta: Tändkassett, Vevaxelgivare, LMM, Bränslefilter, Bränslepump.

    Har någon haft liknande fel? Börjar bli trött på detta nu.

    MVH Andreas

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 146
    Välkommen till STCS
    Har du läst felkoder nu?
    Bränslefilter är ju bra och lätt att byta förebyggande
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS
    Har du läst felkoder nu?
    Bränslefilter är ju bra och lätt att byta förebyggande
    Tack för varmt välkomnande!
    Jag har läst felkoder och det var endast P1105, vilket är bypassventil om jag förstår det rätt. Vill även tillägga att bilen inte startar med kablar.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 171
    Medlem#
    8758
    Om du har en piratkassett skulle det kunna förklara både katalysatorraset (ovanlig med originalkassett om katalysatorn inte utsatts för mekanisk chock) och störningarna. Har du det? I så fall skulle jag sätta pengarna på att det är den (och oavsett bör en piratkassett bytas: http://forum.saabturboclub.com/showt...95#post1385295)

    LMM testar man enklast genom att koppla ur den, är det den ska motorn gå bättre. (Dock kan det vara annat än LMM om den går bättre.)

    Typiskt beteende på döende vevaxelgivare på en B235 är att motorn är omöjlig att starta om när den stått 5-10 minuter efter blivit genomvarm (vilket beror på att magnetismen i det här fallet avtar med ökande temperaturer). Har det sett ett sådant beroende är vevaxelgivaren höggradigt misstänkt, men av din beskrivning låter det inte så.

    Bränslepump/bränsleförsörjning låter det mera som likt, det är inte så att du fått in något skit eller vatten i tanken? Vatten i bränslefiltret kan täppa till det rätt ordentligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    170
    Medlem#
    9755
    p1105 ligger kvar från innan du bytta katalysator kanske? den kan sättas vid rasad katt nämligen. den indikerar på orimligt värde från temp/tryckgivaren i tryckröret, vilket kan bero på divere läckor, turbo som inte bygger tryck osv... men borde inte ge startproblem , såvida inte spjällhuset satts i limphome då...

    om bilen gått snålt pga sopparelaterade problem kan katten också överhetta och paja, så kika på det, startar den med startgas så är det sopparelaterat
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-06-04 klockan 17:50.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du har en piratkassett skulle det kunna förklara både katalysatorraset (ovanlig med originalkassett om katalysatorn inte utsatts för mekanisk chock) och störningarna. Har du det? I så fall skulle jag sätta pengarna på att det är den (och oavsett bör en piratkassett bytas: http://forum.saabturboclub.com/showt...95#post1385295)

    LMM testar man enklast genom att koppla ur den, är det den ska motorn gå bättre. (Dock kan det vara annat än LMM om den går bättre.)

    Typiskt beteende på döende vevaxelgivare på en B235 är att motorn är omöjlig att starta om när den stått 5-10 minuter efter blivit genomvarm (vilket beror på att magnetismen i det här fallet avtar med ökande temperaturer). Har det sett ett sådant beroende är vevaxelgivaren höggradigt misstänkt, men av din beskrivning låter det inte så.

    Bränslepump/bränsleförsörjning låter det mera som likt, det är inte så att du fått in något skit eller vatten i tanken? Vatten i bränslefiltret kan täppa till det rätt ordentligt.
    Jag har inte bytt någon tändkassett, men på undersidan finns markering om att det är Saab original. Vevaxelgivaren kan jag nästan utesluta då, eftersom den aldrig haft de symtomen.

    däremot ska jag testa kolla bränslefilter om det står vatten. Tack för tipset

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack, jag ska testa med Startgas, fungerar det vet jag det kanske är filter, för pumpen surrar när jag vrider om tändningen.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej! Tänkte uppdatera lite om hur det går med bilen.

    Har fortfarande inte fått igång den. Har testat spruta startgas men ingen skillnad. Har varit på verkstad och hört med dem, de sa troligtvis vevaxelgivare till 90%. Men har nu bytat den och ingen skillnad.

    Vad återstår nu? Tändkassett?

    /Andreas

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 171
    Medlem#
    8758
    Om du inte provbytt med en känt fungerande tändkassett så bör man absolut göra det. Det finns ingen ände på hur märkliga fel en tändkassett kan ge, och speciellt om de två andra huvudkandidaterna (vevaxelgivare och bensinpump) är kontrollerade.

    Det som talar lite emot detta är att det är lite märkligt om inte din första verkstad redan kontrollerat om tändkassetten var frisk (eftersom man borde kollat om katalysatorraset hade samband med tändkassetten), och så snabbt rasar trots allt inte tändkassetter.

    På en 9-5:a med B2x5-motor kan man grundkontrollera vevaxelgivaren genom att, med ett välladdat batteri, köra startmotorn ett antal sekunder, varvmätaren ska då lite sakta segla upp till 200-300 rpm.

    Bensinpumpen kollas enklast antingen med strömmätning eller genom schraderventilen på fuel-railen: http://forum.saabturboclub.com/showt...5-startar-inte
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •