Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilken nogrannhet på inbyggda tryckmätare?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Vilken nogrannhet på inbyggda tryckmätare?

    I motorelektroniken på tex min og9-3 (T7) sitter flera tryckmätare som mäter tex laddtryck och atmosfärstryck.
    De värden dessa mäter kan ses i open-SID.

    Vet någon med vilken noggrannhet dessa värden presenteras i SIDen? Alternativt leverantör och beteckning på dessa tryckmätare.

    Jag brukar kalibrera mina mekaniska tryckmätare mot de värden som visas i SIDen. Tex den mätare jag använder för att ställa in GLT med.

    Per L

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Vet inte exakt vad det är för toleranser på de givarna som sitter i T7-bilarna, men generellt så har alla givare som matar motorstyrsystemet väldigt god noggrannhet eftersom de har stor inverkan på motorns bränsleförbrukning, avgasutsläpp och prestanda.

    Här finns lite toleranser för en typisk MAP-sensor:
    http://www.delphi.com/manufacturers/...soline/map-mat

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Har du en mekanisk manometer som är en klass 1,6, 1,0 eller rent av en 0,6 så räcker ju inte en MAP givare med noggrannheten 1,8% FS för att kalibrera egentligen, men man får ju ett bra hum att inte manometern har fått en kyss och är krokig/går tungt invändigt.

    Normalen behöver ju vara ett par gånger bättre än objektet. Skulle tippa på att MAP sensorn ändrar sig en del om man har motorn avstängd och bara blåser varmt på den med en hårfön.

    Jag har trycktransmitter för processindustrin med onoggrannhet 0,03% FS.

    /Fred (produktansvarig tryckgivare)
    Senast redigerat av Fral den 2016-06-03 klockan 11:20.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag har varit kvalitetschef på en verkstadsindustri ett kortare tag så jag har ett hum om vad som krävs av ett mätinstrument och mätmiljön runt detta för att man med gott samvete skall kunna påstå för tex VOLVO att ett mätvärde är riktigt.

    Men nu är det mitt garage det gäller och skulle det mot förmodan gå förbi ett mätsnille på gatan kan jag ju alltid först stänga garageportarna innan jag mäter.

    Jag gissade också att bilens tryckmätare borde vara rätt bra med tanke på avgasreningar och sådant. Det är därför jag valde att använda den för att kolla hur bra min GLT-mätare är. Och max 1,8% felvisning är ju högst troligt vida överlägset allt annat jag äger för att mäta tryck och fullt tillräckligt för mina tillämpningar (oavsett om jag har garageportarna öppna eller ej)

    Då borde jag utan vidare kunna använda samma manometer jag mäter GLT med (och som jag kalibrerat mot open-SIDs värden) när jag nu skall mäta om mitt nyinköpta kylarlocks specificerade öppningstryck på 0,23-0,30 kg/cm2 stämmer. Bilen är en VOLVO P1800 1963 och och på den tiden visste de flesta nog inte vad bar var för något.

    Per L

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Kör på du Per. Antar att du har vanliga ordinära små manometrar. Nu är det väl så att du har en noggrann tryckmätare hemma och det är vattenslangen. Nu blir det ju lite bökigt att mäta så där mycket mer än grundladdtryck och framförallt om du mäter på nedsidan atmosfären.

    Till kylarlocket går vattenslangen bra. Då är du bara på taket på garaget :-)

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Innan jag kom på att jag kunde kolla min nyinköpta glycerinfyllda tryckmätare med SIDen hängde jag faktiskt upp trädgårdsslangen i takrännan två våningar upp (skulle ju kolla mätaren vid runt 0,4-0,5 bar) men det fungerade inte alls hur jag än bar mig åt!

    Fast det gjorde det nog ändå för när jag kollade mätaren med SIDen upptäckte jag att mätaren visade åt helskotta fel. Nu ingick det inte fungerande och praktiska reklamationsrutiner hos den tyska firman jag köpte den så till slut gjorde jag helt enkelt en ny skala med tuschpenna på glaset med hjälp av SIDens visade tryck. Och då går det att använda mätaren i alla fall.

    Fast med vilken noggrannhet min nya skala visar trycket är jag inte helt säker. Systemet (bilens SID och min nya mätare) uppvisade nämligen en rätt kraftig hysteres och jag valde medelvärdet av de två visade värdena som "rätt" värde jämfört med SIDens visade tryck

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2016-06-03 klockan 19:35.

Liknande ämnen

  1. inbyggda navigatorn i 9-5 -05 även en DVD?
    Av -big kahuna- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 09:19
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 22:45
  3. Inbyggda laddtrycksmätaren på 9-5 aero...
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 17:37
  4. Inbyggda dumpen i TD04 volvos agg
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 02:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •