Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: OG9-5 tvärdog

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Torsåker
    Inlägg
    88

    OG9-5 tvärdog

    Tjena!

    Har en Saab 9-5 biopower tillverkad 2006-09 (i vissa fall en 2006:a och i vissa fall en 2007:a tydligen...) som bara tvärdog här om dagen.. vi har inte haft några problem eller indikationer på något fel alls fören den bara helt plötsligt la av och vägrade att starta igen.. dagen till ära så körde vi en släpvagn med matjord när det hände satt den fick dock kämpa en del då detta släptåg vägde lite, men inget vi inte gjort förut me den utan problem.

    Hur som, motor och olje lampa lyser.. jag får inte ut någon felkod tyvärr. Tändkasset och stift är bytt för drygt 7 månader sedan, vevgivarn är inte bytt men nålen till varvräknaren rör sig till noll iaf när man försöker starta, soppa pumpen surrar och man känner på ledningen att den sprutar soppa när man vrider på nyckeln, dock kan det ju vara fel på den endå, och att trycket är felaktigt. Det "pyser" eller vad man kan säga vid spridarbryggan när man slår på tändningen och pumpen går igång, kan de vara felaktigt tryck och det man hör är när soppan sticker tillbaka i returen eller dyl? Visar trasig pump felkod? Bilen är tvär död, bara tuggar när man försöker starta.. befarar ju även motor ras.. Har kollat oljestickan efter metallspån men inte sett något, men ska tömma den på olja och kolla om jag ser något då.. brukar synas bra.. Limp home är den inte i heller.. luktar varken olja eller soppa och ser inga tydliga läckage då jag tittat.. igensatt soppa filter borde väl iaf gett lite hackig gång innan den dog?
    Någon som kan ha en ide på vad som kan vara problemet så vore det guld

    Mvh Tommy
    Saab 9-5 2,0t biopower

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Är Tändkassetten OEM/Original?
    Trasig bränslepump ger ingen felkod, man får mäta sig fram
    Läs t.ex. denna tråd
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Men varvräknaren lägger väl sej alltid vid noll när man vrider på tändningen? Mät motståndet på vevaxelgivaren med multimeter ställd på "ohm" 860 plus/minus 90ohm skall han vara på.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Om varvräknarnålen rör lite på sig så är det inte vevaxelgivaren.
    Startar den till på startgas?
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Torsåker
    Inlägg
    88
    Tack för svar!

    Testade med startspray men ingen effekt, pumpen låter och det sprutar soppa ur den där ventilen på fuelrailen. Brukar dom inte starta när dom blitt kall och man nollat boxen om det är vev givarn? För nu har den stått i flera dagar utan batteri men starta iaf inte. Tändkasseten bytte vi i december 2015 och det va den billigare ifrån speedparts, men då fick vi iaf felkoder, det får jag inte fram nu med min obd2 läsare till mobilen. Dock lyser både motor och olje lampan..

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Tommy F Visa inlägg
    ... och det va den billigare ifrån speedparts,
    Jag tror du är nåt på spåret
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Torsåker
    Inlägg
    88
    Ja det är väll inte helt omöjligt att det är tändkasseten iaf då, Skulle haft tag i en å testat å bytt innan man köper en ny.
    På speedparts står det att deras passa alla 9-5 mellan årsmodell 98-10, såg att jag har en svart äldre tändkasset (dvs ingen TK 3.7) från en äldre 9-5 liggandes, kan va ifrån en 99:a eller om det var en 00:a. Kan man göra ett tillfälligt testa med denna och se om det funkar innan man köper en ny, trots att det är en äldre kassset? Eller riskerar man att paja nått på bilen då? Tanken är isf bara å se om bilen startar eller inte och sedan isf köpa en TK 3.7?
    Saab 9-5 2,0t biopower

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Om det en SAAB original så funkar det att prova,det är väl mest hållbarheten som blev bätttre med nyare versioner(rätta mej om jag har fel).

  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Om det en SAAB original så funkar det att prova,det är väl mest hållbarheten som blev bätttre med nyare versioner(rätta mej om jag har fel).

    Det gjordes förvisso en del förbättringar vad gäller hållbarhet, men även en del annat. Oavsett så ska bilen hoppa igång oavsett version av TK, men man ska eftersträva att åka runt med TK 3.6 eller högre på en my06. Dock är inte 3.6 något man vill ha, utan en TK 3.7 är det som gäller

    Men som sagt, som test är det bara ta valfri svart kassett som man vet fungerar

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Men som sagt, som test är det bara ta valfri svart kassett som man vet fungerar

    /Johan

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Torsåker
    Inlägg
    88
    Tack så mycket för svar!!
    Testade och satt ditt en orginal TK 3.4D då det var det enda jag hade liggandes och då hoppa den igång! Slog av rätt fort men då vet man att det är tändkaset iaf då.. Nu blir det en Saab orginal!!

    Tusen tack för hjälpen!!

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2,0t biopower

Liknande ämnen

  1. OG9-3 T7 tvärdog på höga varv
    Av Bugman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 12:41
  2. [LÖST] Bilen tvärdog OG9-5 2,0t steg1
    Av iamjonas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-08-09, 11:37
  3. kupeFfläkten tvärdog..
    Av Kitte P i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 21:09
  4. motorn tvärdog..
    Av Flattbeat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 17:41
  5. 9-3:a tvärdog i motorvägsfart...
    Av AstorQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 17:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •