Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Knakande/Klonkande efter större operationer OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Knakande/Klonkande efter större operationer OG9-3

    Jag har problem med min Saab 9-3 Aero Coupe 2001 med 2.3L motor från en Saab 9-5 (vet inte årsmodell på motorn).
    Jag har 19" hjul på sommaren och 17" original på vintern, problemet finns på båda uppsättningar hjul, dock värre på sommarhjulen.

    Jag har bytt hela fjädringen fram till lite styvare fjädring. Fjäderbena är blästrade men inte bytta.
    Framvagnen är bytt till förstärkt med polyuretan bussningar
    Skivor och belägg är bytta till prestanda bromsar original storlek, inte bytt oken, men vid bytet av bromsarna var dem bra
    Motorfästena är bytta med original kvalité från mekonomen, jag har inte det motorfästet som sitter ovanför motorn.
    Bilen är trimmad med en större Saab original turbo, chip, öppet luftfilter och 3" avgasrör från katalysatorn och bak.
    Estimerad kraft: ca 310hk

    Vi valde att sätta in styvare/starkare delar då den gamla framvagnen var 2 år gammal när spindellederna gett sig helt.
    Jag har inte bytt eller köpt delarna själv, men jag kan ta reda på vad för fabrikat som sitter på bilen nu, till helgen.
    Problemet fanns innan vi började byta delar.

    När jag kör bilen har jag problem med ett klonkande från, vad som låter vara höger fram. Det är värst vid inbromsning och hårdare start, även känt av det när jag backar in på parkeringen med högt rattutslag, växelspaken rör sig, och när det är riktigt illa så rycker karossen (motorhuven, speglar). Man känner av klonkandet i bromspedalen men aldrig känt något i ratten.

    Jag har frågat alla jag känner, och även bett verkstad undersöka problemet. Verkstan hade känt efter på varenda bult så att inget var löst, och även rykt i de olika delarna men kan inte hitta någon orsak (verkstan upptäckte felet på motorfästet h fram, jag valde att byta båda fästena. verkstan bytte och testade bilen men problemet kvarstår)

    Uppskattar all hjälp jag kan få

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Tror vi sitter i samma båt. Det tipset jag har fått är att efterdra subframebultarna till angivet moment (Dem skall sitta hårt!).
    Plus du kan alltid känna på bakre motorfäste med en kofot.
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Min gissning är att det är i infästningen till "bakre hjälparmen" som ljudet kommer ifrån. (Bussning 3 i speedparts bild över powerflex bussningar)
    Har haft samma fenomen på min, trots att dessa var rejält åtdragna. Men det gick att dra lite till och då försvann ljudet.

    Mvh / Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Problemet är löst, glömt av å komma in å skriva.
    Det var metallplattan till skruven som håller gummi bussningen till länkarmen.
    Skruven hade käkat sig igenom plattan och senare rätt igenom gummit.
    Löste det genom att köpa nya bussningar och satte på en större metallplatta med en skruv som var svarvad med en metallplatta för att öka ytan för trycket.

    Kan vara bra å tänka på när man byter framvagn å köper sina grejer från mekonomen.

Liknande ämnen

  1. Klonkande/knakande ljud höger fram og9-3
    Av Raven i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-31, 13:24
  2. Knirrande/klonkande vänster bak efter luftfärd.
    Av Euronymous i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 18:21
  3. Större rör efter turbon??
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 18:44
  4. Knakande/klonkande ljud från vänster fram ng900.
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 22:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •