Igår eftermiddag påväg hem från jobbet så noterade jag att det inte längre kom någon kyla från ACn i min ng9-3 SS TTiD -2011.


Jag har förstått att det verkar vara vanligt att kondensorn ger sig, men även någon packning samt torkfilter. Har även läst om något relä & kompressor.


Jag ser inget kladd någonstans när jag kollar den front yta på kondensorn som är synlig från grillarna, ej heller i de kopplingar som är direkt synliga ifrån ovan in i motorrummet på högersidan, (i bilens normala färdriktning).




Hur felsöker man det enklast utan att lämna in till verkstad, för att föröska få fram den felande komponenten? (Har svårt att lämna iväg bilen då jag jobbar lite ute på "vischan" & inte inne i en stad med närhet till verkstad.) Kan man få ut någon felkod för AC? Ser att det t.ex. sitter en tryckgivare på ett av rören. Men även ACC styrsystemet borde ju kunna göra någon form av diagnostik.


Om man kan avläsa denna tryckgivare (med t.ex. Tech2), vad ska den lämna för värde?




Jag har förstått det som att TTiD & V6 ska ha en gemensam kondensor, samt att torkfiltret sitter sammanbyggt:


Verkar vara dessa art.nr. ?


SAAB/GM Original 12775542 (tillverkad av Valeo)
Valeo 817853
Nissens 94805


Vad är det för packningar som brukar ge sig? Någon som har art.nr.?




Tacksam för lite felsökningstips då jag inte tidigare varit ut för något AC trubbel.