Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 81

Ämne: AC ger ingen kyla NG9-3

  1. #41
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har inte haft tid & byta min kondensor än, som jag förmodar gett upp, men ska ge mig på det nu under sommarsemestern. Köpte ju en ny med torkfilter i fjol samt o-ringar.

    Såg den här videon där killen säger att evaporatorn / förångaren också ger upp ganska ofta på ng9-3. De korroderar tydligen sönder i botten. Den är dock lite "trixig" att byta.
    https://youtu.be/qAymfxMcg5I

  2. #42
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    "Lite" trixigt Undrar vad en sådan verkstadsräkning skulle gå på med allt fastärgat.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  3. #43
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Absolut, bytar jag kompressorn så bytar jag det andra med.

    Det står i en servicebulletin i WIS att oljud i kompressorn ofta kommer pga för lågt tryck i systemet. Det kan ju vara rimligt för då borde kompressorn få vinkla på hårdare i onödan. Kompressorn är av typ med variabelt deplacement. Till skillnad från VAG så har SAAB valt att även montera en magnetkoppling.
    Det tackar man för, VAG-bilarna utan koppling är ju ökända för att när köldmediet läckt ut så kan inte ACC'n stoppa kompressorn (eftersom magnetkoppling saknas), varvid den dras runt hela tiden, tillslut utan smörjmedel och skär, varvid remmen går av också.. Då får man i BÄSTA fall byta kompressor+rem+den ursprungliga felkällan, men kanske även annat som remmen piskade av.. Med magnetkoppling så lagar man enbart det ursprungliga felet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #44
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av axelsson Visa inlägg
    "Lite" trixigt Undrar vad en sådan verkstadsräkning skulle gå på med allt fastärgat.
    Ja det är nog några timmars jobb & inte ca23min som i videon... Videon är ju ganska bra beskrivande & det är hyggligt rätt fram skruvande, men har det kärvat ihop vid expansionsventilen, så kan det nog bli svettigt på många sätt... Vårt svenska fuktiga salta klimat hjälper säkert inte till.

    Någon som fått byta förångaren? Tycker det mest pratas om kondensorn & stenskottsläckage.

  5. #45
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Innan jag beställer en ny kompressor var jag ute och testade lite ikväll....
    (sorry Fredrik om jag kapar din tråd men förhoppningsvis kommer jag, du och kanske fler ha nytta kommande svar)


    9-3 1.8t 2008.
    -Upptäckte vid första värmen i maj att AC:n ej kyler.
    -Ny kondensor och torkfilter sedan i helgen.
    -Nyfyllt köldmedium hos AC-firma igår tisdag.
    -Fläkten i fronten går.
    -Kompressorn slår till och stänger av när jag använder AC-off knappen

    Nu till det som är mindre bra.
    Det kyler på ner till 10-12grader i mittersta utsläppet då bilen står på tomgång eller strax över tomgång.
    Ökas varvtalet försvinner kylan.
    Kompressorn liksom "släpper" och det slutar komma kyla. Fläkten i fronten går fortfarande och kompressorn snurrar.
    När kompressorn slår till via AC-off knappen klickar den inte till utan det kommer ett lite murrigt ansträngt ljud.
    Bilen köptes i december 2016 och jag har ingen aning om hur länge AC-n stått still. Men sannolikt längre än december.

    Ingen skugga på AC-firman, de hörde av sig när de jobbade med bilen och sa att den betedde sig underligt och rekommenderade mig att avbryta det hela och återkomma när kompressorn blivit bytt. Fick en bra deal på nästa tömning och fyllning.

    Byt kompressor enligt http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1358638
    Tyvärr det här med trasig AC-kompressor på NG9-3 börjar bli allt vanligare, jag råkar ut för det titt som tätt, man byter en läckande del vanligtvis kondensor eller expansionsventil, fyller AC, funktionstestar samt läckagetestar, fungerar utmärkt dom 5minutrarna som den står igång, reglerar trycket bra. Man kör ut bilen och parkerar och då fungerar det också som det skall. Men när kunden hämtar bilen så fungerar kylan allt ifrån inte alls när dom hämtar bilen till 5min efter dom kört ifrån parkeringen, då hänger sig tryckregleringen/variabla styrningen i kompressorn, för en del börjar den fungera helt plötsligt igen, men oftast så får man byta kompressorn. Det samband jag har sett är att dom som råkar ut för detta har kört med lite gas eller ingen gas i systemet länge innan AC'n lagas.
    Trots det redan glasklara, kan det vara något annat än en trött kompressor som gör att min AC beter sig såhär?
    Gärna en annan enkel liten billig lösning Typ, fila, slipa, shimsa rengöra
    Senast redigerat av axelsson den 2017-07-13 klockan 08:50.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Såg den här videon där killen säger att evaporatorn / förångaren också ger upp ganska ofta på ng9-3. De korroderar tydligen sönder i botten. Den är dock lite "trixig" att byta.
    https://youtu.be/qAymfxMcg5I
    Bra video! Undrar hur vanligt det är? Ingen höjdare om man får pyspunka på förångaren! Man vill ju inte att familjen ska inhallera varken tetrafluoretan, PAG-olja eller spårämne

  7. #47
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Idag har jag bytt kondensor & torkfilter. Lite pyssel, men det svåraste var att finna tätningar till PAD kopplingarna. 2st 24436644 (16mm) samt 1st 24436646 (19,1mm). Jag hade köpt, men de har "försvunnit" på något mystiskt sätt, de kommer väl fram med tiden. Så jag försökte få tag i nya, så där innan lunch en fredag.

    Det är inga vanliga o-ringar, utan en stålbricka med gummitätning i mitten. Lokala SAAB-Opel handlaren hade inga hemma. Var runt hos ett gäng bildels & däck-firmor, som bl.a. gör AC-service. Men de hade bara vanliga o-ringar. Stannade till vid en Parker hydralikfirma, å ta mig f*n, de hade sådana. Så nu sitter kondensor & torkfilter på plats, vakuumsugning pågår. Hoppas hoppas.... Såg att den gamla kondensorn är rätt oljig i mitten nu när jag tog ur den.

    Man kan också notera en sak. Den NRF 35741 kondensorn jag köpte hade torkfilter färdigmonterat (PAD skruvad koppling). Men det går inte att få in i bilen som ett kitt, utan man måste ta torkfilter för sig (vilket är ganska pilligt att både lirka in & ur) samt kondensorn för sig, vilken är mycket enkel att få både i & ur.

  8. #48
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det är inga vanliga o-ringar, utan en stålbricka med gummitätning i mitten.
    Är det Tredoringar som sitter där? http://www.swedol.se/tredoringar-metriska.html

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #49
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Japp, så hette dem. Så Swedol har sådna. Bra att veta.

  10. #50
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Inbillar mig att gummit blir en aning snorigt/sväller så det tätar lite till med hjälp av hydraulolja tex.

    Blir planpackning i metall och O-ring i ett. Som ett Kinderägg men bara med två önskningar :-)

    Hade man bara haft O-ring i hydraulsammanhang hade den säkert kunnat skjuta ringen. Nu håller metallen emot.

    /F
    Senast redigerat av Fral den 2017-07-28 klockan 14:58.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det är rätt stor gummiläpp på tätningsbrickorna original, jämfört med standard tredoringar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #52
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är rätt stor gummiläpp på tätningsbrickorna original, jämfört med standard tredoringar.
    Är det någon "GM-special Tredo". Eller special för AC-applikationer?

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Jag trodde inte man använde standard tredo i AC-system pga den kemiska påfrestningen. Efter lite googlande så antar jag att det är lugnt om tredon är gjord av nitril.

    Orginal GM tredo är lite "fläskigare" som Hyvens säger.

    http://www.autocoolingsolutions.com/...eal-Assortment

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Är det möjligt att byta magnetkopplingen med kompressorn kvar i bilen?
    Om inte, räcker slangarna till att vinkla ner kompressorn?

  15. #55

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Idag har jag bytt kondensor & torkfilter
    Vilken kondensor och torkfilter kan du rekommendera så här i efterhand? Det såg relativt lätt ut att byta i WIS. Bättre än att byta turbo...

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Jag har monterat Valeo, Nissens, NRF och Speedparts kondensor. Ingen skillnad egentligen. Alla har hållt lika bra hittills. Har inte märkt någon skillnad på torkfilter heller.

    Fick du bytt magnetkopplingen på plats? På en TTiD?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Ja, det är en TTiD MY11. Har köpt hem magneten men inte hunnit byta den. Det kan eventuellt gå att byta den på plats. Men man får nog släppa kompressorn lite och vinkla ner den.

    Fyllde dom spårvätska på min bil i Trollhättan?

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Fyllde på 100g och spårvätska.
    Det skramlande ljudet försvann men när kompressorn går hörs ett högt vinande ljud / tjut. Framförallt på högre varv.

    Kan man utesluta magneten eftersom det är knäpptyst när man stänger av AC:n?

    Är det kompressorn som är sliten invändigt?

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg

    Såg den här videon där killen säger att evaporatorn / förångaren också ger upp ganska ofta på ng9-3. De korroderar tydligen sönder i botten. Den är dock lite "trixig" att byta.
    https://youtu.be/qAymfxMcg5I

    Hur felsöker man läckage i förångaren utan att plocka sönder hela bilen?

    Angående det vinande/morrande ljudet verkar det vara vanligt att kärvande expansionsventil är orsak på många andra bilar.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen ac kyla alls OG9-5
    Av Ice. i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •