Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 81

Ämne: AC ger ingen kyla NG9-3

  1. #21
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Tack för all hjälp hitintills. Tyvärr har tid varit en bristvara. Fick hjälp med en fyllning. Tyvärr fanns inte tillräckligt med köldmedia i tuben. Men efter denna icke kompletta fyllning så hörs ett metalliskt flödesljud i kupén när AC är på, detta ljud försvinner direkt när jag stänger av AC. Dock ingen kyla, så nivån är väl fortfarande för låg. Men det tyder väl på att kompressorn ivf aktiveras, om jag tolkar det rätt.
    Så lenge kompressoren lar seg starte bør det genereres i alle fall litt kulde. I WIS er det en prosedyre for test av ytelse (prestanda), for kontroll av om den er som den skal være. Testen er som følger:

    - Dører ov vinduer skal være lukket;
    - Alle panelutslipp skal være åpne;
    - Motorturtall mellom 1500-2000 rpm;
    - Omgivelsestemperatur på 20-25oC.

    Med maksimum viftehastighet på kupévifta og minimum temperatur satt på ACC, skal temperaturen målt 5 cm inne i det midterste luftuttaket være < 7oC etter fem minutter. Den blir i vår 9-3 ca. 5oC.

    Og: Vi hører også en metallisk lyd i A/C-systemet, når kompressoren går. Jeg er ikke sikker, men mener at denne var borte når systemet var fyllt med kjølemiddel som det skal, men kom (igjen) før systemet var tappet (lekket ut) så mye at det fallt for trykksensoren.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    När ACn fungerade & systemet var fullt så var det inget metalliskt flödesljud, så ej heller innan fyllningen som inte räckte till då fyllarens R134a tub tog slut. Så man kan väl anta att då detta flödesljud finns kvar efter ca en månad, så är det ju ingen stor läcka, för då hade ju den befintliga fyllningen försvunnit ut i det blå.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248
    Det är vanligt att det blir oljud när den inte har full fyllmängd.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  4. #24
    Då återstår att (helst) söka efter läckaget och fylla igen?

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Varför är vissa tillverkares "kylares" ytskikt i obehandlad "rå" aluminium (silverfärgat), medan vissa tillverkares är lackerade svarta?

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Läste mig till att mörk färg emitterar värme bättre än ljus. Om så är fallet får jag anta att en svartlackerad kondensor är mer påkostad & "effektivare" än en icke lackerad?

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Ang. färgen stämmer det.
    Vi har gjort mycket prover av färg och ytbehandlingar för att bl.a leda bort värme och just svart är effektivast men även strukturen påverkar. Sedan kommer korrosionsskydd och utseende in för vissa produkter, kostnaden för färg/lackering är ju också viktig vid stora volymer.

    Med hur kommer det sig att kylare oftast är olackerade? Både för kylväskan och IC
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Med hur kommer det sig att kylare oftast är olackerade? Både för kylväskan och IC
    Troligen en kostnadsfråga. Då de räknar på ören per detalj för att få ner kostnader i stora volymer.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Gjorde en test idag som vi får se hur den faller ut. Gjorde en fyllning av R134A bara för att se om AC-systemet fungerar.

    Det fylldes på ca 345g enligt vågen.

    AC-på, fullfläkt, low-temp, ingen recirkulation, ca 10grader blev det i centrumutblåset, ca 20grader ute. (Tyvärr hade jag ingen som kunde hålla lite varv på motorn för att se vad det blir på 1500-2000rpm)

    Lågtryck=2,2bar (+2,5 på R134A skalan)
    Högtryck=15bar (+58 på R134A skalan)

    (Tacksam för en bedömning av värdena)


    Ja kyla blev det, således verkar ju de ingående komponenterna fungera. Vilket är skönt att veta. Återstår dock att se om det håller sig, eller om det är läckage.

  10. #30
    AC-systemet i din bil håller 650 g, så läckage föreligger. Fyllde ni på med spårmedel?

  11. #31
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jodå, jag är helt på det klara över att det är läckage någonstans, annars hade inte mediat försvunnit. Men då jag har tillgång till ren R134A, så valde jag att fylla upp engång för att se om det fungerar rent systemmässigt, som en del i felsökning. Vilket det verkar göra. Spårmedel finns i systemet sedan innan & när man "blippar" schradern så sprutar det ut neongul vätska. Ska försöka finna en UV-lampa för att se om det går att lokalisera var läckan är.

    Sen så har ju alla AC system en naturlig diffusion genom slangar & kopplingar. Har läst att det kan diffundera ut uppåt 100g per år i ett helt AC-system, vilket tydligen kan anses vara normalt.

    Vid ungefär vilken fyllningsmängd slutar en 9-3 AC fungera?

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Den här tabellen kanske kan va bra att ha som referens med R134a. Inte från SAAB, men rent generellt.
    http://www.duracool.info/upload/temp%20trycktabell.pdf

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Hur gick det med AC:n?

    Jag har en ng9-3 TTiD -2011 med liknande problem som AKVADRAT:

    Citat Ursprungligen postat av akvadrat Visa inlägg
    Hur gick det med det här?
    Jag har eventuellt ett liknande problem med min: http://forum.saabturboclub.com/showt...3-1-8t-Biopowa
    AC:n kyler bra men kompressorn ger ifrån sig ett svagt mårrande / brölande, (ibland skramlande) ljud när magneten är dragen. Det tystnar när man slår av AC.

    Det finns visst lagerglapp i magnetlagringen men om lagret hade varit kass så tycker jag missljudet borde komma när man har slått av AC:n.

    Kompressorn heter Sanden SD7V16 - 1298 .

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag fyllde mitt AC system i september & efter det så fungerade kylan säsongen ut. Nu ger den dock ingen kyla längre, så ett mindre läckage föreligger. Tog ifjol hem en ny kondensor med torkfilter & packningar. Så det blir att byta & kondensorn, i hopp om att det är den som gett med sig.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Ska jag chansa på att kompressorn är hel och bara byta magnetkopplingen? Hur vanligt är det att den här kompressortypen skär?

    Eller ska jag byta kompressor på en gång? Då även kondensor och torkfilter eftersom bilen rullat 22 000 mil.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag tror nog mer på att det är kompressorn i sig som låter, och jag hade bytt hela. Kondensor och torkfilter är förbrukningsvaror på 9-3 så ta dessa på samma gång.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Absolut, bytar jag kompressorn så bytar jag det andra med.

    Det står i en servicebulletin i WIS att oljud i kompressorn ofta kommer pga för lågt tryck i systemet. Det kan ju vara rimligt för då borde kompressorn få vinkla på hårdare i onödan. Kompressorn är av typ med variabelt deplacement. Till skillnad från VAG så har SAAB valt att även montera en magnetkoppling.

    Här finns magnetkopplingen till fyndpris:
    https://www.maptunparts.se/original/93184285

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Ska jag chansa på att kompressorn är hel och bara byta magnetkopplingen? Hur vanligt är det att den här kompressortypen skär?

    Eller ska jag byta kompressor på en gång? Då även kondensor och torkfilter eftersom bilen rullat 22 000 mil.
    Spårsök läckaget (dvs töm systemet och återfyll det tillsammans med spårbar gas). Kompressorn låter vinande om trycket är för lågt.

  19. #39
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    prov tryck systemet med kvävgas
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Enligt WIS ska kompressorolja (16) 47 59 106 användas. Detta är troligtvis en PAG 46.

    Kollar man på Sandens hemsida angående kompressor SD7V16 så rekommenderades tidigare: SP-10 (PAG 46)
    Numera ersatt av: SP-15 (PAG 100)

    http://www.sanden.com/refrigerantoil.html

    Avantia och Waeco rekommenderar fortfarande PAG 46.

    Vilken ska man välja?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen ac kyla alls OG9-5
    Av Ice. i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •