Man ser inte förångaren om man inte river ner en massa saker (som syns i Youtube-länken).
Alltså fungerar inte UV-lampa.
Sniffer vid utblåset i instrumentbrädan är troligtvis det bästa sättet.
Efter noggrann läcksökning konstaterade jag läckage på kondensorn: litet stenskott + otät tredo i nedre PAD.
Förångaren var tät. Detta orsakade ett varvtalsrelaterat missljud i form av vinande lagerliknande ljud.
Jag bytade till lika dan kondensor som Fredrik / 1941: NRF 35741, levereras inklusive torkfilter, exklusive tätningar.
Jag är inte riktigt imponerad av anslutningarna. Torkfiltret var monterad med en fläkt stjärnskruv och pinbultarna saknade stoppkant likt orginal. Orginal pinbultar var i gott skick så jag flyttade över dessa.
Bifogad fil 13140
Tätningar finns på KGK / Autoexperten.
8x16mm
11x19mm
http://www.autokatalogen.se/afw/pers...deIdNo=1782539
http://www.autokatalogen.se/afw/pers...deIdNo=1782539
Vid fyllningen var höger strålkastare demonterad. Detta resulterade i att kompressorn ej ville starta.
Enligt WIS bör det ha med något som kallas I-Bus att göra. När strålkastaren blev monterad hoppade kompressorn igång.
Nu är systemet tätt och i full funktion. Nu hör man ingen skillnad med kompressorn i drift eller ej.
Jag köpte hem en till NRF 35741 i fjol, till en annan bil, men den var inte alls lika "fin" i finishen som den första. Men förhoppningsvis gör den jobbet.
Min var även aningen skev, typ flygplansproppeller.
OEM verkar vara Valeo. Deras eftermarknadskondensor är kanske av bättre kvalitét...
Man får nog i vanlig ordning vad man betalar för. Valeon är ju 2-3ggr så dyr.
Original 12775542 hos Orio, Listpris 4306,49kr +moms
https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
Om allt stämmer så är det Valeo 817853 som är TTiD kondensorn.
https://www.mister-auto.se/ac-kondensor/valeo/817853/
https://www.trodo.se/kondensor-klima...g-valeo-817853
Av någon anledning så knyter Valeo inte den till SAAB.
https://www.valeoservice.com/en-com/...nce&country=GB
Men söker jag på OPEL-nummret så kommer våra NRF upp, så du verkar ha rätt!
http://www.autokatalogen.se/afw/pers...eetext=1850084
Behöver lite tänka hjälp.
Jag bytte kondensor 2017 då den hade läck på mitten. Stenskott? Ny kondensor, vakumsugning, påfyllning & det fungerade. För någon vecka sedan när det var så varmt så fungerade inte AC. Jag fyllde då på & den kickade igång. Nu är det "tomt" igen... 2bar säger Tech2 & 12PSI säger manometerstället.
Ser inget oljeklegg runt PAD-kopplingarna.
Har jag otur med läck i kondensorn igen? Eller kan något annat läcka utan att t.ex. olja trycks ut?
Kolla förångaren.
12 PSI (0,83 bar) har jag för mig är strax ovanför lägsta tillåtna tryck för kompressorstart.
Varför skiljer trycken du angivit?
Förångaren är väl den inne i kupén? Den är väl krånligt värre att inspektera?
Hur gör man det "enklast"?
Jag vet inte varför trycken skiljer. Förvisso ett billighets manometerställ från Verktygsboden jag använde. Men så fel borde det inte visa på båda klockorna.
Jag försökte tvinga ac relät on/off med Tech2, dock hände inget.
Trycken kanske kan bli annorlunda om kompressorn har varit igång en kort stund?
Mät igen när motorn varit avstängd över natten, så har trycken jämnat ut sig?
Läcksöka förrångare görs gisningsvis med sniffer i utblåset och/eller tittar efter spårmedel i avrinningen under bilen
Det ska ju dra i relät, och därmed även klicka i magnetkopplingen på kompressorn när man aktiverar med Tech2. Mät med multimeter om du är osäker. Jag hade litat mer på trycksensorn än ett made-in-china manometerställ.
Jag har sett magnetkoppingar som har varit trasiga. På B207 visserligen, men ändå.
Eftersom det är motorstyr som är ansvarigt för att dra AC-relät så bör man ju kunna kolla om det kommer en begäran och om det resulterar i att relät dras. Minns inte vad man kan se på EDC16 men det är iaf tydligt på Trionic.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Var sitter relät?
Bilen har ju stått stilla mycket senaste året. ca92mil. Kan sådant påverka? Att något kärvar?
Var nyss ute med manometerstället. Bilen har stått stilla hela dagen. Klockorna visar 12PSI på Blå/Låg & knappa 10PSI på Röd/Hög.
" - Det är från Gasverket... Ja, vi har en liten läcka."
Jo så e det nog. Gäller bara att lista ut var.
Kondensor, torkfilter, kompressor, förångare, expansionsventil, PAD-kopplingar, rör & slangar. Vad mer finns? Vad är troligast?
Ja det var en "liten" läcka. Kondensorn hade läck igen. En snygg neon-gul/grön trekant av spårmedel från mitten & neråt. Nu sitter en ny kondensor på plats, vakumsugning pågår. Har även monterat ett mer finmaskigt nät bakom gallret på det undre luftintaget, vilket jag hoppas kan stoppa inkommande stenskott.