Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta olja i automadlåda ng9-3 2003

  1. #1

    Byta olja i automadlåda ng9-3 2003

    Tjena, Tillbaka igen med mer frågor och undringar xD! bilen är en saab vector 2.0t med automat från 2003 5 växlar.

    saaben har nyss passerat 24000 mil och senaste växellådsoljebytet gjordes vd 12000 med stämpel i boken. Hur gör man det smidigaste bytet? har bytt på manuella förut men aldrig på en automat. Läst på lite om 3309-oljan som dessa lådor ska ha. Jag antar att det är saabs ursprungliga olja jag fått? är det samma som t.ex https://www.oljemagasinet.se/index.p...roduct_id=510? Vågar man chansa på att tappa ur och fylla på eller måste man hålla på med slangar och grejer som jag hittat en guide här på forumet om? Alltså skölja? Mycket frågor jag vet.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Tömmer du enbart oljan i tråget så får du bara ut drygt fyra liter, dvs nästan hälften finns kvar i lådan.

    Jag rekommenderar att du åker till en butik som säljer slangar och kopplingar och köper en banjokoppling och en bit genomskinlig slang och gör ett riktigt byte.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Tömmer du enbart oljan i tråget så får du bara ut drygt fyra liter, dvs nästan hälften finns kvar i lådan.

    Jag rekommenderar att du åker till en butik som säljer slangar och kopplingar och köper en banjokoppling och en bit genomskinlig slang och gör ett riktigt byte.
    Vad säger de bättre vetande om 3st snabba byten enbart igenom oljepluggen...låt säga inom 10mil! och ytterligare ett efter 25-50mil
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  4. #4
    Blir väl ändå en viss del gammal olja kvar? Frågan är ju hur mycket det gör. Förstod inte rikgötigt vad man skulle göra med alla slangar osv. Lättare att hålla reda på urtapp och påfyllning!

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Vad säger de bättre vetande om 3st snabba byten enbart igenom oljepluggen...låt säga inom 10mil! och ytterligare ett efter 25-50mil
    Du kommer få ut det mesta, men du kommer göra åt ungefär dubbelt så mycket olja som om du spolar lådan på korrekt sätt. Det är lite meckigt och går åt två personer för att skölja en låda men det är inte särskilt avancerat.
    /Johan

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    är oljan ganska ren från start så måste man ju inte skölja lådan. Allt beror ju på hur länge den har gått och hur det ser ut. Det bästa är ju egentligen att byta regelbundet från start och då bara tappa ur genom pluggen och fylla på motsvarande. Gör man det en gång per år typ så har man en låda som håller hur länge som helst och det hinner aldrig bli nån kontaminerad olja.
    Det finns en liten risk med att spola växellådor också och det är att det kan frigöras smuts som suttit fast nånstans och som fastnar i ventilpaketet med tråkiga följder som resultat. Väldigt sällsynt såklart men det har hänt.

Liknande ämnen

  1. 9-3 2003 automat, vilken olja?
    Av lonnman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 12:11
  2. Läcker olja under inte mycket men lite saab 9-5 2003 2,0
    Av barse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 08:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •