Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Läcker mycket kylarvätska OG9-5

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Då är det dags ätt vi säger välkommen till debuten på forumet SAABniofem
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Värmeventilen kan utan vidare läcka flera liter. Jag tappade ungefär en liter per mil när det var som värst.

    Se till att skaffa en slangklämmetång med vajerförlängning, Biltemas är helt ok för strax under 300. Det är riktigt trångt att lossa slangklämmorna som inte är av skruvmodell. Liten svetstång går men då fick jag montera bort insuget.

    Edit: Glöm inte att kolla kylvätskans fryspunkt om du inte hela tiden fyllt på med 50/50-vatten/glykol, annars kan det sluta illa i vinter.
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-06-01 klockan 05:22. Anledning: Tillägg
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863

    Jag fixade min spjällmotor för någon dag sedan och fick nu bort felkoderna 08 och 21 som uppstod för att spjällmotorn på förarsidan hade gått sönder så nu kunde jag testa att köra motorn med HI och LOW och märkte då att det inte läckte alls på LOW men en del på HI så det borde ju vara ett tydligt tecken på att det är värmeventilen som är kass. Har fått min nya ventil igår så ska bara införskaffa kylarvätska och slangklämmor som man skruvar på och så ska jag ta och byta värmeventilen om några timmar.

    Återkommer med resultat.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-21 klockan 19:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Tjena.

    Har bytt ventilen nu och tog en vattenkanna och hällde över motorn för att skölja bort ev glykol och har även luftat systemet nu men efter att jag kört en halv mil och stannat så luktar det glykol som fan men enligt behållaren så har inte kylarvätskan minskat.

    Kan det vara glykol kvar på avgassystemet som nu luktar bränt för jag ser då inget läckage?.

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Klart det kan finnas glykol kvar men lukten bör då avta med tiden och nivån i burken stabil så håll ett öga på burken regelbundet.
    Och generator och startmotor som sitter på baksidan av motorn bör man kanske inte vattna som om du sköljer mer gör det med omsorg på rätt ställen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Man kan skönja glykollukt 2-3 dagar med bra luktsinne, kanske längre om det bränt fast länge på byxröret. Sjunker inte nivån längre = ta det lugnt och passa på att byta kupéfiltret med aktivt kol (köp alltså inte billigast möjliga pirat som saknar kolet), det kanske är dags.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863

    Luktade satan till en början men efter någon timmes körning så avtog det snabbt och var ytterst lite innan jag stängde av bilen igår. Bytte kupéfilter för 3 veckor sedan och fick läckaget för en vecka sedan.

    Såg inget droppande så misstänker att det var gammal glykol då det rann ut en hel del när det läckte och när jag repade bilen..

    Nu får man väl köra bilen och fylla på lite under veckan men om inte lukten helt avtar efter några dagar så får jag nog kika vidare lite. Köpte i vilket fall slangklämmor med skruv på macken och det var ju 10 gånger enklare att arbeta med än dessa förlegade klämslangklämmor..

    Tack för hjälpen iaf. Återkommer om det skulle vara något annat så att det finns dokumenterat om andra får liknande problem.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-21 klockan 19:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    De är inte så förlegade om man har rätt verktyg för demontering/montering, då känns helt plötsligt slangklämmor väldigt mycket 1900-tal

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518
    Känner igen det där med värmekranen på torpedväggen, för mig har den gått 2 gånger. Ena gången var på väg hem från en av Sviestadträffarna 2014, mellan Jönköping och Vänersborg fick jag stanna 1 gång per 10 km (totalt ca 13 gånger där) och hinka på då det var ungefär så långt tid det tog för systemet att gå från max till att trigga SID-meddelandet "Fyll på kylvätska". Så den är ju en klassiker.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har ju gått över ett år nu och har haft ett marginellt bortfall av kylarvätska sedan bytet (med undantag från självavluftningen i början) men som för ca 2 veckor sedan helt verkar ha avtagit.

    Har kikat efter läckage till och från fast utan resultat men nu verkar nivån vara stabil.

    Var påväg att hälla i Bar's kylartätning men nu verkar det som jag slipper det.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av Wall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 21:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •