Min bror har nyligen skaffat en bil med denna originalmonterade Kenwood-navigation.
Då inget uppdaterats i den sen den var ny (det är en 04 men kartan är från 02 ) så tänkte jag hjälpa honom att bli lite modernare.

Vad jag har kunnat läsa mig till är att det går utmärkt att byta navigations-enheten från original KNA-DV2200 till en KNA-DV3200, det passar rakt av och då kan man använda betydligt nyare skivor, enligt uppgift exakt samma skivor som i Denso-navigatorn som satt i 9-5 från 2005. Dessutom får navigationsdelen ett lite modernare GUI.

Till denna KNA-DV3200 kan man då skaffa en KNA-TM320 för att få TMC till navigationen. Det finns också ingång för mikrofon för röststyrning samt IR-öga för fjärrkontroll (ingen aning hur man aktiverar röststyrningen).

Denna förändring hjälper ju inte det rätt läskiga GUIet för radion som ser ut som något hemmahack med en RaspberryPi.

Radio/skärm-delen heter STC-700, men vad jag kan läsa mig till verkar den vara helt specifik för SAAB, men har å andra sidan samma kontakter som andra Kenwood-enheter från samma tid. Eventuellt är skillnaden att STC-700 har balanserade utgångar för att harmonisera med AS2/3-förstärkaren i 9-5.

Är det någon som har en produktkatalog eller liknande från tiden när det begav sig? Eventuellt satt ju DV2200/3200 i andra bilar några år före SAAB så jag gissar att systemet är från sekelskiftet.

Det hade ju varit väldigt smutt om man kunde byta ut STC-700 mot någon lyxigare enhet med t.ex. DVD/backkamera/DAB-ingång, sådana verkar det ha funnits gott om. Någon som vet något?

Enligt den här Holländska tråden:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.ph...08263&start=30
Fungerar det att sätta en Kenwood Music Keg (hårddiskbaserad MP3-spelare som ersättning för CD-växlare) i SAAB med DV2200-navigationen.

I en annan tråd på samma forum:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.ph...26088&start=30
Har en användare lyckats montera en KNA-G530 (SD-baserad Garmin-GPS) istället för DV2200 vilket kanske är ett ännu bättre alternativ! Någonstans har jag läst att det kan bli problem med navigtaionsrösten om man byter ut DV2200 då tydligen den i vanliga fall kommer via separat högtalare? Hur har det gått för er med DV3200-uppgraderingen?