Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bromsok bak... ng9-3, vad byta till eller reparera?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Bromsok bak... ng9-3, vad byta till eller reparera?

    Bytte klossar på min 9-3 i höstas, ena oket bak hade ett trasigt dammskydd. Bilen har stått avställd under vintern så har inte kört så mycket, men det är nu dags att åka lite och jag skulle vilja åtgärda detta på nåt sätt... Jag antar att det inte bara är att byta damskydd då det verkar kärva lite...

    Repsats 140, speedparts original nya (men gamla ska returneras) 1500 och biltemas 900. Det känns spontant fel med biltema, men på min gamla og9-3 så bytte jag till biltemas och det funkade så länge jag hade bilen.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ts/183893.html

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._93172183.html

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...OK-2000032725/

    Frågan är om man får sned bromsverkan om man bara byter ett ok? Det andra känns vara helt ok...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Hej!
    Jag renoverade oket i bak idag på min bil. Köpte kit på speedparts för 180 kr eller liknande. Fungerade bra och oket glider lätt och fint nu. Något du bör tänka på om du renoverar är att ta loss gummi hylsorna för glidbultarna från fästet och fila och rengör hålen noga! I min hade det samlas aluminiumoxid som tryckte inåt på gummit och fick glidbultarna att kärva!

    Jag klämde bromsslangen lätt med en svetstång så det inte skulle läcka mycket. Tog sedan loss oket från fästet och pumpade på handbromsspaken tills kolven va fullt ute. Sedan var det bara att dra loss det. Dammskyddet sitter inte jättehårt men du kan få dra i den lite. Sedan bara att ta ut gummiringen inuti och rengöra hålet den sitter i noga. Rengör även runt där dammskyddet sitter. Sedan hade jag ett bromskolvsverktyg och skruvade in kolven högergängad och satte på dammskyddet som jag trädde över och fäste sedan på oket. Skruvade sedan in hela. smörjde upp alla gummi delar med silikon och satte i hylsoran för glidbultarna och rengjorde även de. Putsade upp de fina med 2000 kornigt sandpapper och smörjde med silikon och monterade allt med nya belägg och skvor.
    Det viktiga är att allt är rent och fritt från repor eller hål på kolven. Den ska va tät mot gummiringen inuti. Är det repor eller hål så läcker den bromsvätska runt kolven.

    Har renoverat ok tidigare och det har alltid fungerat bra. Är noga att kontrollera allt och rengöra och ta bort oxid eller rost. Kan va flera saker som är dåliga på äldre bilar. Min gamla fiat hade problem där handbromsvajern tog dåligt. fick ta i med tång i början och arbeta armen tills den gick fritt igen. Orkade inte ta isär allt men det fungerade felfritt sen i 2 år tills jag sålde bilen.
    Senast redigerat av Esaus den 2016-05-29 klockan 00:13.

Liknande ämnen

  1. Byta bromsok bak på Saab 9-5 ifrån -98 till -01?
    Av Mumsebell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 13:18
  2. Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?
    Av horizon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 13:06
  3. Sportbromskit eller byta till 9-5:ans bromsok bak?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 02:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •