Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Irriterande" hicka "vid acceleration Saab 9-5 2,3t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Irriterande" hicka "vid acceleration Saab 9-5 2,3t

    Hej!
    Har Saab 9-5 Combi 2.3t 04 (210000 km).
    Motorn är enligt uppgift nyligen överhalts (201000 km) från cylindertoppen och ner.
    Genom att accelerera förekommer "ryckningar" utan motor lampa har visat fel, turbotrycket synes okej dock nålen stannar alltid vid början av "röd fältet"hovudsaklig när bilen är i riktig arbets temperatur.
    Må då gasa sakta /jämt vid accelerasjon för att bilen inte ska "rycka/ arbeta mot, känns som fältänding(tännkassetten ny org)
    Turbo nåla har aldrig i min ägo gått över gul fälten

    Har kollat felkoder med OBD ingen felkoder föreligger.

    Byten:
    Olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, tändstift, försökte växelvis byta NGK BCPR6ES II och BCPR7ES II pluggar (ingen förändring) Nya 4mm silikonslang från avlastnigsventil och bakom till magnetventil på skottet har också bytt resterande tre som körs på grundval av solenoidventilen till> intag och bensinregulatorn, inlopp, spjellhus, Ny främre magnetventil, Ny fabriksrenoverad original turbo, testade avlastningsventil OK! testad bakre magneventil ventil / regulator, OK, andades och blåstes rör med envägsventiler som uppenbarligen fungerar som de ska, demonterad Luftflödesmätaren / rengjord, kontrollerad klämma runt turbo, OK, rengjord spjällhus, Ny packning Cobra > AV rör

    Det hör till historien att turbon ödelagts av 206 tusen km och därför bytt till ny.
    Rengjorde då alla slangar> laddluftkylare> innsugsrør etc.

    Jag fick också ett annat problem äfter nya delar bytts ut:

    Genom> tomgång indikerar turbo mätarn> att flytta 2cm på gulskalaen och markera turbo aktivitet redan i början vid uppstart


    Skulle det vara en idé att försöka ersätta bränslepumpen ?

    Tryck täst turbosystem?

    Finns det någon som har förslag på ytterligare felsökning?
    Senast redigerat av Crazycooler den 2016-05-26 klockan 23:52.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Är tändkassetten bytt någon gång?

    Den svart uppe på motorn, försök att se vilken version det är. 3.X x
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Ny original tändkasset skrev han ju.
    Mystiskt att den visar så när du startar.. kolla efter glappkontakt till luftmassmätaren, map sensorn bredvid spjällhuset och jordpunkter kanske?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Crazycooler Visa inlägg
    Hej!
    Har Saab 9-5 Combi 2.3t 04 (210000 km).
    Motorn är enligt uppgift nyligen överhalts (201000 km) från cylindertoppen och ner.
    Genom att accelerera förekommer "ryckningar" utan motor lampa har visat fel, turbotrycket synes okej dock nålen stannar alltid vid början av "röd fältet"hovudsaklig när bilen är i riktig arbets temperatur.
    Må då gasa sakta /jämt vid accelerasjon för att bilen inte ska "rycka/ arbeta mot, känns som fältänding(tännkassetten ny org)
    Turbo nåla har aldrig i min ägo gått över gul fälten

    Har kollat felkoder med OBD ingen felkoder föreligger.

    Byten:
    Olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, tändstift, försökte växelvis byta NGK BCPR6ES II och BCPR7ES II pluggar (ingen förändring) Nya 4mm silikonslang från avlastnigsventil och bakom till magnetventil på skottet har också bytt resterande tre som körs på grundval av solenoidventilen till> intag och bensinregulatorn, inlopp, spjellhus, Ny främre magnetventil, Ny fabriksrenoverad original turbo, testade avlastningsventil OK! testad bakre magneventil ventil / regulator, OK, andades och blåstes rör med envägsventiler som uppenbarligen fungerar som de ska, demonterad Luftflödesmätaren / rengjord, kontrollerad klämma runt turbo, OK, rengjord spjällhus, Ny packning Cobra > AV rör

    Det hör till historien att turbon ödelagts av 206 tusen km och därför bytt till ny.
    Rengjorde då alla slangar> laddluftkylare> innsugsrør etc.

    Jag fick också ett annat problem äfter nya delar bytts ut:

    Genom> tomgång indikerar turbo mätarn> att flytta 2cm på gulskalaen och markera turbo aktivitet redan i början vid uppstart


    Skulle det vara en idé att försöka ersätta bränslepumpen ?

    Tryck täst turbosystem?

    Finns det någon som har förslag på ytterligare felsökning?
    I mitt fall så var det bränslepumpen , jag köpte en originalpump , den var inte gratis men den funkar

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Byggat ägen tryckprovning , ( tack för tipset TiaZzz ) och utförde ett trycktest på systemet ,
    och fann massiv läcka under insugningsrören en av två anslutningar som leder in i svart plastbox på baksidan av motorblocket ( vevhusventilation ? )

    Vad är funktionen hos denna "låda " enligt turbosystem ?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    lådan skiljer ut olja från vevhusgaserna och leder tillbaka oljan till sumpen. och är en slang av så blir det omätt tjuvluft där
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Finns det nån "ritningar" på detta?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml

    där hittar du det mesta om vevhusventilationen

    dock är det inte en ritning på senaste versionen där ser jag, men här ser man ganska bra:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...mageswitcher-2
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-29 klockan 01:07.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    En liten uppdatering
    Jag har nu eliminerad alla lekager i turbosystemet så detta är 100% tät,
    och innhandlad exteme motor rens(Orion 269,med detta mädel har saaben fungerad bättre i dag
    en liten aning hicka har det varit vid vissa låga varv på varm motor.
    Dock har jag fortfarande problemet med turbo indikatorn på mätarn,vid uppstart går den upp ca 2-6 mm på vitskalan.
    Kollade ochså bara ved vrida tänningsnyckeln i start läge utan att starta motorn,da ställer indikatorn sig mitt i mellan vita och gula skalan på mätarn och bliver kvar där oavsätt om jag drar av slangen till AV el andra vacuum slangar.
    Tyder dätta då på ett el fel?
    Jag har ochså kollat avgas trycket vid flera varv, kan inte fatta att katalysatorn är på nåt sätt ska va tät
    Fortfarande inga fälkoder när jag kollar

    (tack bartender76 för tipset ovan)
    Senast redigerat av Crazycooler den 2016-06-01 klockan 21:27.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    trodde den gick upp på det gula, upp till hälften på det vita är nog normalt vid kallstart. hur det skall visa med bara tändning på vet jag inte. vita delen visar på ett ungefär luftmassa mellan 0-500 mg/c ungefär skulle jag tro och vid kallstart ligger det nog på runt 300 en kort stund innan det går ner till 150 ungefär.
    kollat över jordpunkter ännu? och kontakter...
    annars har du kollat det mesta verkar det som... utom bränsletryckregulatorn och bränsletryck.
    spjällhuset kan naturligtvis vara på gång att bli dåligt också med dom interna kablarna som tappar isoleringen...
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Varit och tittat på min bil nu och nålen ställer sig också mellan vita och gula vid tändning på, så normalt skulle jag tro.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    Varit och tittat på min bil nu och nålen ställer sig också mellan vita och gula vid tändning på, så normalt skulle jag tro.
    Tackar bartender 76!!
    Har kollat dom jordingspunkten jag ser med øget, inget fel

    Âr det flera som kan bekrefta att nålen ska ställa sig mellan gula och vita vid tänding på utan att starta bilen ?

    Jag tänker att det mycket snodigt att bilen inte börjar "hicka" på kall motor dock bara när bilen uppnådd riktig arbetstemperatur äfter ca 20-30 min körning

    Att turbonålen inte lägger sig helt i botten äfter start är vel hällre inte normalt i tomgångs läget??

    Vad ska jag byta för att eliminera flera fel

    Bensinpumpen ,tryckregulator,spjällhuset??????

    Jag är bara rädd för att detta kan va et el fel och jag byter delar i onödan
    Senast redigerat av Crazycooler den 2016-06-08 klockan 17:42.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    alltså, turbonålen du pratar om är inte en egen turbomätare du har utan den inbyggda i instrumentet eller hur? det är som sagt ingen turbomätare utan den visar förbränd luftmassa, den står aldrig i botten när motorn är igång, lägsta den visar är vid motorbroms (ca 75 mg/c), vid tomgång använder motorn som sagt ca 150 mg/c och om vita skalan går säg 0-500mg/c så kommer nålen vid tomgång ligga 30% upp på det vita....

    jag skulle nog mäta bränsletrycket som nästa steg

    har du inte open sid skulle jag investera i en billig elm327 obdII felkodsläsare och torque appen så får du lite koll på bränsle, luft, tryck mm...
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-06-09 klockan 01:30.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    alltså, turbonålen du pratar om är inte en egen turbomätare du har utan den inbyggda i instrumentet eller hur? det är som sagt ingen turbomätare utan den visar förbränd luftmassa, den står aldrig i botten när motorn är igång, lägsta den visar är vid motorbroms (ca 75 mg/c), vid tomgång använder motorn som sagt ca 150 mg/c och om vita skalan går säg 0-500mg/c så kommer nålen vid tomgång ligga 30% upp på det vita....

    jag skulle nog mäta bränsletrycket som nästa steg

    har du inte open sid skulle jag investera i en billig elm327 obdII felkodsläsare och torque appen så får du lite koll på bränsle, luft, tryck mm...
    Tackar för svaren!

    Tror inte jag har open Sid

    Jag handlar ny bensinpump,(Maptun eftermarknad är denna ok?)

    Har handlat Obd Bluetooth från Teknikmagasinet, och lastat ner Torque (lite)hvilka mätare ska jag använda?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    tänkte du skulle kolla trycket, inte nödvändigtvis byta pump...
    boost för att kolla turbotrycket och att vakuum ligger där det skall
    short term fuel och long term fuel trim för att se om det är obalans i soppa/luft blandningen
    intake temp och MAF kan vara intressant att ha koll på...
    kanske lägga o2 sensorerna i en graph display på en sida för att se att dom är pigga

    och naturligtvis kolla felkoder....
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-06-11 klockan 09:30.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    8
    Inte haft problem att starta bilen när motorn är varm? Tänkte lite på om det kan vara vevaxelgivaren? Min ryckte lite vid acceleration och startade inte alls när motorn var varm. Bytte den och allt funkar kanon nu.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-vevaxelgivare
    Saab 9-5 2.0t Vector 2002 SC / BSR Steg 1.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Kolla turbons mekaniska grundladdtryck (wastegatefunktion).

    Väldigt många som byter turbo glömmer att kolla "GLT"

    /Lufto

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    (LÔST)
    Har nu funnit att den ena av dom två blåa backventilerna var kass
    Bygde nytt rör med två ventiler från Maptun,då kom trycket åter
    men fortfarande fusk när bilen är varm.

    Bytte till ny vevaxelgivare
    Alla vibrasioner och "hickan" forsvann,fuskar hällre inte
    Ska nu testa några dagar för att se at detta inte kommer åter.

Liknande ämnen

  1. Riktigt irriterande startproblem med Saab 9-5 2.3t -00
    Av Mumsebell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-23, 16:30
  2. Saab 9-5 problem med acceleration.
    Av Sigfriid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 21:01
  3. irriterande ljud från saab 9-5
    Av jocke186 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 22:37
  4. Saab 9-3 -04 Irriterande vibrations ljud!
    Av phr34k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 23:20
  5. Saab 9000 CS 2.3 irriterande problem (startar konstigt)
    Av ErikssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •