Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Sysslar saabs ingenjörer/konstruktörer med detta?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084

    Sysslar saabs ingenjörer/konstruktörer med detta?

    Kom att tänka på en sak i helgen när jag bytte styrväxel på min OG900.
    När jag skulle lossa oljenipplarna så var det precis på mm att jag kunde ta tag, lossa någon cm, vända blocknyckeln ett halvt varv för att sedan använda andra sidan. (De är ju assymetriska).
    Är detta något konstruktörer räknar på när en bil konstrueras, att man ska kunna jobba så exakt på millimetern för att göra reparationsarbeten?
    Kan väl inte vara bara slumpen?

  2. #2
    en stackars konstruktör har ju inte kontroll över gängäntring kontra nyckelgrepp, detta är inte en specparameter i ett skruvförband
    (har inte sett eller specat själv)

    däremot kan man kalkylera utifrån värsta toleransutfall och se om det funkar när allt är som jäkligast (d.v.s normalfall) funkar det då så funkar det alltid.

    så det är nog inte givet att konstruktören skulle tänka i demonteringsbanor, det brukar fångas upp i verkliga livet och revideras (kan inte tänka på allt)
    9-5 Aero Steg 3

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247

    Re: Sysslar saabs ingenjörer/konstruktörer med detta?

    Citat Ursprungligen postat av Joachim 2084
    Kom att tänka på en sak i helgen när jag bytte styrväxel på min OG900.
    När jag skulle lossa oljenipplarna så var det precis på mm att jag kunde ta tag, lossa någon cm, vända blocknyckeln ett halvt varv för att sedan använda andra sidan. (De är ju assymetriska).
    Är detta något konstruktörer räknar på när en bil konstrueras, att man ska kunna jobba så exakt på millimetern för att göra reparationsarbeten?
    Kan väl inte vara bara slumpen?
    Flax skulle jag kalla det
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084

    Re: Sysslar saabs ingenjörer/konstruktörer med detta?

    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Joachim 2084":ha9ealde
    Kom att tänka på en sak i helgen när jag bytte styrväxel på min OG900.
    När jag skulle lossa oljenipplarna så var det precis på mm att jag kunde ta tag, lossa någon cm, vända blocknyckeln ett halvt varv för att sedan använda andra sidan. (De är ju assymetriska).
    Är detta något konstruktörer räknar på när en bil konstrueras, att man ska kunna jobba så exakt på millimetern för att göra reparationsarbeten?
    Kan väl inte vara bara slumpen?
    Flax skulle jag kalla det [/quote:ha9ealde]


    He he. Lite trixande, några jävlar anamma, och så lossnar till slut bulten!

Liknande ämnen

  1. Nån som sysslar med PIC-programmering? (Arduino t.ex)
    Av Prodigal_Son i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 23:08
  2. Tips på verkstad som sysslar me AC i Eskilstuna
    Av Flebbe i forum Mälardalen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 11:46
  3. Vad sysslar vägverket med?
    Av Blue Spirit i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •