Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: När försvinner check engine lampa?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    När försvinner check engine lampa?

    Hej,

    Bil: Saab 9-5 SC (2007)

    Passade på att byta lite lampor igår, i samband med det plockade jag bort luftmassemätaren, efter ingreppet så kändes det som att bilen höll på att dö varje gång jag gick ner på låga varv på ettan, check engine lampan började även blinka när jag skulle gasa på (inte för fullt så klart), körde därefter försiktigt och parkerade igen för att plocka ner och sätta dit luftmassemätaren igen ifall något eventuellt satt sig snett. När jag sedan startade bilen igen så lyser nu check engine lampan hela tiden, tycker att felet innan med att den nästan dör vid låga varv är borta, känns kanske lite märkligt men tror det är jag som inbillar mig nu, inte vågat accelerera fort heller.

    Så, till själva frågan, indikerar check engine lampan att det fortfarande är något fel eller är det en indikation på att det var fel förut? Slocknar den när felet är åtgärdat eller måste man släcka den själv på något sätt? (Eller automatiskt efter en viss tid?)

    Har ingen jättelust att som fattig student betala 200 spänn för att få felkoden utläst då jag antar att felet beror på luftmassemätaren, men är ju dock inte säker. Kan ju ha hänt något annat då jag även tvättade bilen i samband med lampbytet (ej motortvätt dock, bara vid grillen...) Hade därav varit skönt att hitta hur det ligger till med "lampindikeringen"

    Tacksam för svar!

    /Eken
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Som fattig student kan du ju (eftersom det verkar vara ditt pillande som är orsaken bakom felkoden) dra säkring 17 till Trionic så försvinner felkoderna och CE (och adaptionen, knack och misständningsräkningar nollställs m.m) för att se om CE tänd igen eller förblir släckt.
    Bilen kommer att adaptera igen så den blir återställd. Kommer CE tillbaka så är det absolut urläsning av felkoder som gäller och det finns ju Tech2 i din region.

    Och CE tror jag slocknar beroende på varför den tänts efter ett antal cykler utan att fel detekteras men felkoderna tror jag ligger kvar (vilket är bra och därför bör man normalt inte dra säkringen i onödan)
    Du kommer säkert att få en mer korrekt beskrivning av detta.

    P.S. Lampan försvinner inte men förhoppningsvis släcks

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Haha, ja det lär vara pillandet som ställt till "eländet". Då förstår jag, får se hur jag gör men lutar nästan att låta säkringen sitta och se om CE försvinner inom snar framtid, som du säger kan det nog vara bra att inte "rensa" felkoderna, adaptionen och dylikt. Dum fråga säkert, men försvinner samma saker om jag plockar bort batteriet eller är det bara säkring 17 som återställer allt?

    Haha lite fel där ja, får hoppas att lampan fortsätter att finnas kvar och istället enbart släcks

    Som vanligt, stort tack HeRmAN!
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Du har sett kartan där några Tech2 finns va?

    Och är det fel satt av LMM så tror jag adaptionen nollställs ändå. Och kör då lugnt och på låglast så du inte kör sönder bilen pga. ett fel som faktiskt kan ha uppkommit

    Att lossa batteripolen gör samma sak med Trionicboxen samt lite till som att du kanske tappar inställningar i radion mm. och en säkring är ju lättare att rycka.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Den hade jag inte sett, kan man verkligen ha stor nytta av. En tech2 med alla tillbehör går väl på en 5000? Medan en obd2 felkodsläsare kostar ett par hundralappar (en sådan man kan se felkoder och släcka dom bara(?).

    Hehe, jo radion/klockan osv var man ju lagom trött på att ställa om ett par gånger i veckan förra sommarn

    Blir nog att dra säkringen imorgon, får hoppas att CE släcks för alltid och att bilen går bra därefter, återkommer!
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Eken92 Visa inlägg
    Har ingen jättelust att som fattig student betala 200 spänn för att få felkoden utläst då jag antar att felet beror på luftmassemätaren, men är ju dock inte säker. Kan ju ha hänt något annat då jag även tvättade bilen i samband med lampbytet (ej motortvätt dock, bara vid grillen...) Hade därav varit skönt att hitta hur det ligger till med "lampindikeringen"
    Annars, de här borde passa din prisklass, och kan läsa ut motorfelkoder tillsammans med Torque på en Androidlur (nackdelen är att du får räkna med 1 månads leveranstid): http://www.aliexpress.com/af/elm327....Type=price_asc

    Du måste troligen nolla felkoderna innan besiktning (många ligger kvar även om lampan släcks) om du inte vill få nerslag, men lyfta av batteriet eller rätt säkring räcker för nollningen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Billigt! Tack för tipset, blir att införskaffa en sådan.

    Om det är så att besiktningen ser gamla, lagrade felkoder är det ytterligare en anledning att inte vänta ut felkoden med andra ord alltså, tackar!
    Senast redigerat av Eken92 den 2016-05-25 klockan 10:05.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Drog säkringen, provkörde därefter bilen och vid lite gaspådrag på motorvägen så började lampan blinka igen, tröttnade då och åkte och köpte en obd2 läsare, väl ipluggad och kopplad till torque så visade torqueappen inga loggade felkoder, dock 2st under "pending fault codes". Dessa var P1300 samt P0101. Förmodar att p1300 är en misständning följt av en bieffekt från luftmassemätaren, dvs p0101? Eller vad tror ni? Jag gjorde rent MAF igår med elektronikrengöring, rörde aldrig någon sensor eller dylikt, bara sprayen. Det enda jag kunde se var att 2 av sensorerna(?) var typ "vita" och den andra grå/svart, kanske ska vara så?

    Bara köpa ny luftmassemätare eller kan det vara något annat som spökar? Den är "självklart" rätt ditsatt osv.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

Liknande ämnen

  1. Check Engine-lampa 9-5 2,3t -04
    Av Csardasaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 15:15
  2. Check engine lampa
    Av PH2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 11:48
  3. Check Engine lampa?!
    Av Yamathan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 23:39
  4. Check engine 9-5 försvinner fekod efter batteriavbrott?
    Av JohanW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 16:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •