Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Startproblem 900 2.0i -94

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Startproblem 900 2.0i -94

    Senaste månaderna har jag haft sporadiska startproblem. Det började med att bilen var tvungen att vila 5-10 minuter efter att man stängt av den innan den gick att starta igen men bara nån gång då och då...

    När det varit så i ca två månader var det nästan omöjligt att få igång den en morgon så jag åkte direkt till verkstaden men de såg inga felkoder.

    Mekanikern var i varje fall säker på att det var vevaxelgivaren som var dålig så jag bytte den (köpte billigaste jag hittade på Mekonomen).

    Efter det gick bilen som en klocka i ca 1 månad för att en söndagskväll var lite smågrinig igen men krävdes bara två startförsök och lät den vila ca 1 minut mellan.

    På tisdagen efter var jag och tvättade bilen i en automattvätt och den hade inte haft några startproblem efter den var lite smågrinig på söndagen och bilen startade bra när jag körde ut ur hallen så jag for till ett köpcenter för att handla lite och när jag kom ut var den nästan omöjlig att få igång, gjorde som jag brukare, drog ca 10 sek och lät den sen vila nån minut och o.s.v men efter ca 10 försöka gav jag upp och gick in på en grill bredvid för att låta bilen vila ett tag då det hjälpt förut.

    När jag kom ut så försökte jag igen och då gick den men nöd och näppe igång på 5:e försöket... Efter det gick den som en klocka tills på Måndag veckan efter då den vägrade starta så jag stannade hemma från jobbet och felsökte allt jag kunde.

    Mätte strömmen över säkringen som fanns (tror nu i efterhand jag råkade mäta på fel säkring), skiftade plats på reläerna till startmotorn och bränslepumpen och bägge reläerna verkar fungera för startmotorn drar runt på bägge.

    Mätte om det låg ström på ingången till bränslepumpsreläet (ben 87 tror jag det var) och där låg 12 volt.

    Sen försökte jag mäta för att se om det kom fram ström till bränslepumpen på kontakten i hålet under baksätet men fick aldrig något utslag hur mycket jag än försökte, och den ska ju slås på i nån sekund när man vrider om nyckeln... och hela tiden när man försöker starta den.

    Detta fick mig att misstänka att det var nåt som var fel med motorstyrningsenheten för det verkar som den aldrig slog på bränslepumpen så jag ringde en saabmekaniker och frågade och berättade att jag redan bytt vevaxelgivare och felsökt.

    Han sa att bränslepumpen aldrig slås på om det redan är nog bra tryck i systemet eller om systemet tror att det är det och tyckte jag skulle skruva upp nån nippel i motorrummet för att se om det fanns tryck men jag hittade inte åt vilken nippel det kunde vara så sket i det.

    Gick sen upp i lägenheten igen och snokade lite på nätet och hittade ett amerikanskt SAAB forum med många möjliga lösningar på denna typ av problem varav vissa föreslog reläet, pumpen och vevaxelgivaren.

    Sen hittade jag ett tips från en som ägt en nyare SAAB 9-5 med en gul knapp vid batteriet man kunde trycka på för att nollställa styrenheten. Han hade haft liknande problem som mig och varit på verkstaden flera gånger och bytt vevaxelgivare o.s.v men sen fått tips av någon om att nollställa motorstyrenheten så han hade tryckt på den gula knappen och efter det hade den startat och problemet försvunnit.

    Jag bestämde mig för att prova samma så jag gick till garaget och lyfte av minuspolen från batteriet och lät den vara av i 10 minuter, sen satte jag på den igen och den gick igång direkt.

    Startade sen bra i 2 veckor tills i söndags då den inte ville starta igen så jag gjorde samma och låt batteriet vara urkopplat i ca 10 minuter och den startade direkt och har nu startat bra i 2 dagar igen.

    Vissa har sagt att det kan vara bränslepumpen ändå men jag tycker mer det känns som problem med motorstyrningen eller något relaterat...

    Kanske även är så olyckligt att den billiga vevaxelgivaren jag köpte på Mekonomen inte höll så länge?

    Har ingen varvräknare och det hade nog annars varit ett enkelt sätt att se om vevaxelgivaren fungerar.

    Startmotorn fungerar fint så den är inte problemet, den går runt hur bra som helst men problemet är att bilen inte velat starta ändå.

    Startgas kan i.o.f visa om det finns bränslematning eller ej om den startar då, men problemet verkar vara att Motorstyrningen inte slår på bränslepumpen för när jag mätte i kontakten till den med testpenna och även multimeter så gav den aldrig något utslag...

    Det skumma är att nollställning av motorstyrenheten genom att koppla ur batteriet löst problemet två gånger nu och så det borde inte vara bränslepumpen i sig som är problemet?

    Första gången den var extremt svårtstartad och med nöd och näppe gick igång på 15:e försöket så for jag direkt till en verkstad och han kopplade in felkodsläsaren men bilen visade inga felkoder alls.

    Han var däremot säker på att det var vevaxelgivaren så den är nybytt för en månad sen (billigaste från mekonomen).

    En annan bilmekaniker var säker på att det var bränslepumpen men efter min egen felsökning där jag kommit fram till att nollställning av motorstyrenheten löser problemet så tvivlar jag på att det är den...

    Om bilen inte velat starta på 20 försök och sen startar på en gång utan problem efter nollställning så har det nog inte med pumpen att göra?

    Misstänker att nåt är fel med motorstyrenheten eller nån givare eller ventil eller nåt?

    Känns surt att kosta på den en ny bränslepump på chans om det inte är det.

    /Robban
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-03 klockan 14:20.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    hej
    tror inte det är pumpen.
    motorstyrsystemet drar pumprelät när den får signal från vevaxelgivaren, dvs först när startmotorn drar runt motorn.
    motorstyr har ingen aning om vilket tryck det är i systemet.
    fortsätt felsökning med startgas, om den inte startar då så är det troligen nåt med tändningen ( använder iofs samma vevaxelgivare).
    nu vet jag inte om det är en sug eller turbomotor du har. om turbo, kolla om du kan låna nån annans tänd kassett o prova med, om sug , se över tändkablar lock rotor mm.
    om den startar så kan det vara nåt med bränslet ändå, mät om spridarna får spänning och jordas ner av styrdonet ev kan det vara startkontakten under tändlåset som krånglar.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Den vevaxelgivaren jag köpte var denna.

    http://www.mekonomen.se/bil/reservde...558a14-18764sv

    Men när jag öppnade paketet så var den helt svart som den här som är till V6 motorerna och var tvungen att lägga en distansbricka mellan denna och motorn eftersom det fanns en kant runt den så den inte gick nog långt in för att fästet skulle ligga pall mot motorn.

    http://www.creatix.se/product/vevlag...900-9000-v6-95

    Det har nu fått mig att börja fundera på om den billigare Mekonomen säljer egentligen är till V6 motorer och de har felmärkt den?

    Däremot kanske man kan testa byta fördelarlock och rotor för är det gammalt kan den kanske bli svårtstartad ibland, typ fuktkänslig eller nåt som ger sporadiska problem... dock står min bil i varmgarage.

    Det finns även lite olja inne i fördelaren på nedre delen men ej inne i själva locket så bussningen mellan fördelarens axel och fördelarhuset kanske läcker lite?

    Hittade även nåt tips på berömda flashback där någon även föreslog det kunde vara motortempgivaren?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    jag hade gått tillbaka till mekonomen och sett till att få rätt givare.
    givaren är rätt så kritisk när det gäller avståndet till bländarskivan.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Var förbi Mekonomen nyss och lät dem läsa av felkoderna men inga felkoder dök upp...

    Sen tog jag även med min gamla vevaxelgivare och jämförde med den jag köpte som hade en kant (den är aningen tjockare där) på ca 3 millimeter längst in som originalet inte hade.

    Vi mätte på den nya från den kanten som tar emot till toppen och den går in 22 mm. Min originalgivare som suttit på bilen sen den var ny och inte har den där kanten går in 23,5 mm.

    Den gamla går alltså 1,5 mm längre in än den nya och frågan är då om det innebär att den nya vevaxelgivaren kan orsaka samma problem som den gamla p.g.a det?
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-05-27 klockan 16:24.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Avståndet till vevaxelgivaren är känsligt., så 1,5mm extra är definitivt inte betydelselöst. Det är plausibelt att det kan orsaka ditt problem.

    Angående bränslepumpen, prova att mata ström till bränslepumpen med avslagen tändning. En frisk originalpump ska dra c:a 6A. Jag har dock inte koll på hur du lättast matar in ström till pumpen på en ng900, men om man rycker ur bränslepumpsreläet och provar att mata in direkt mot pumpen där via multimetern i strömläge (Ampere)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Startproblem 900s 2.0 -94

    Detta inlägg och efterföljande ner till inlägg #33 kommer från tråd om OG9-5 pga. av att det finns få likheter i motorstyrningen som som diskuteras.
    Alla problem med just denna bil är lättare att följa samt ger mer relevanta sökresultat för den som i framtiden söker om det hänger ihop.
    Källtråden: Saab 9-5 startar inte

    Det är OK att flika in i en tråd som t.ex. rör samma fel på en likadan bil/motor men det blir väldigt rörigt när skillnaderna är så stora som i detta fall och då är det bättre att skapa en ty tråd och referera till intressanta inlägg man tror är relevanta.
    /Moderator





    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Av beskrivningen att döma låter det precis som en sprucken slang i bränslepumpsarmaturen, vanligt om fel bränsleslang använts där. På en 9-5:a är det så lyckligt att du kan mäta hur mycket ström bensinpumpen drar direkt från elcentralen.

    Gör så här:
    0. Hela proceduren görs med tändningen AVSLAGEN, och i elcentralen på instrumentbrädans sida.
    1. Lokalisera säkringen för bränslepumpen och lambdasonderna, bör vara säkring 19 för pumpen och 15 för lambdasonderna.
    2. Dra ur säkringen till lambdasonderna (dessa kommer annars att få matning samtidigt, kanske, vet ej hur det är kopplat i Trionic-styrdonet).
    3. Lokalisera en permanent 12V-matning, förslagsvis den till elbakrutans relä, bör vara säkring 24
    4. Ställ multimetern på strömmätning 10A eller 20A och flytta sladdarna till rätt uttag för detta på multimetern, samt placera multimetern på stabilt underlag där du lätt kan läsa av den.
    5. Mät strömmen när du sätter den ena testpinnen på bränslepumpens säkrings testuttag och den andra på elbakrutas säkrings testuttag, detta behöver du två händer till, sätt inte testpinnarna någon annanstans än på just dessa säkringar:

    6. Får du runt 3 A så har du troligen slangbrott i tankarmaturen (gäller för standardpumpen). Vid 0A så går inte pumpen, får du runt 6A är bränslesystemet sannolikt helt och upprätthåller 3 bars bränsletryck.
    7. Flytta tillbaka sladdarna till testpinnarna till sin vanliga plats innan du glömmer det för att undvika senare tråkigheter.
    8. Sätt tillbaka säkringen för lambdasonderna.
    Alltså, detta var mycket intressant. Kan jag göra likadant på en SAAB 900s 2.0 -94 och mäta mellan min bakrutas säkring och bränslepumpens på samma sätt?

    Jag har tappat min originalmanual så jag lyckades hitta en amerikansk inscannad pdf manual för en SAAB 900SE -96 och har lyckats lokalisera säkringen för bränslepumpen enligt den (plats 32), hoppas säkringarna är på samma plats som på svensksålda bilar i varje fall?

    Det låg spänning på den säkringen och det ligger även spänning till ben 87 på reläet men lyckades aldrig få nåt strömutslag på kontakten i hålet under baksätet när jag vred om nyckeln och mätte på de grövre ledningarna som i mitt fall satt på den blå kontakten och hade svart och svart/grön färg. Sen har jag även en brun kontakt därunder men de ledningar är tunnare.

    Detta gjorde jag när det var omöjligt att få igång bilen en morgon så den stod i garaget och om jag lyckades mäta rätt verkar det som att motorstyrningen inte slår på bränslepumpsreläet? Skiftade även bränslepumps och startmotorreläerna som är samma och startmotorn gick runt på bägge så reläet är helt.

    Efter att ha hittat ett tips på ett amerikanskt SAAB forum nollställde jag i varje fall motorstyrenheten genom att koppla ur batteriet i ca 15 minuter och då gick den igång direkt, men tänkte inte på att göra om mätningen i kontakten för att se om det då kom ström till bränslepumpen.

    Jag har haft samma problem 3 gånger nu och det blev mycket värre efter att jag var och tvättade bilen i en automattvätt men varje gång har det hjälpt att nollställa motorstyrningen och den har gått igång direkt varje gång och sen varit problemfri i nån vecka, utom i måndags då jag fick hålla på bråka mycket med den innan den gick i gång och försöka med att nolla flera gånger.

    I måndag kollade jag även ännu en gång så jag fick gnista på tändstift för att kunna eliminera tändsystemet som felkälla och det kommer gnista (tändspole, fördelare, tändstift kan också orsaka startproblem).

    I vilket fall så när den väl gick i gång tyckte jag mig höra ett relä som när jag vred nyckeln i läge on gick på och sen av med ca en sekunds intervall och det måste väl ha varit bränslepumpsreläet?

    Det reläet tror jag inte lät vid de startförsök när den vägrade starta vilket fått mig att misstänka motorstyrningeenheten ännu mer, men kan vara bra att helt kunna eliminera bränslepumpen som felkälla med så jag inte kostar på den onödiga reparationer.

    Din mätmetod anpassad till SAAB 900s -94 borde kunna hjälpa mig kolla om bränslepumpen är hel eller hur? Gäller bara att hitta åt rätt säkringar.

    Annars kanske jag kan trycka in några elkablar i bränslepumpens reläsockel för ben 87 och 30 så jag får bättre arbetsutrymme och kan ha multimetern liggande på framsätet, och sen koppla in multimetern i läge ampere på de trådarna.

    Då borde den dra ström med nyckeln i läge on även om motorstyrningen inte slår på reläet eller hur, och drar den 6 ampere så är den fräsch och jag kan beställa en styrenhet från skroten?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-04 klockan 10:04. Anledning: Information om flytt av inlägg

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och är slangen sprucken finns inget tryck i Schraderventilen
    Man bör har en trasa runt och trycka in ventilen väldigt varsamt och om det då finns tryck kommer det att pysa ut bensin så därför stor försiktighet.
    Kommer inget alls så förklarar det varför bilen inte vill starta.


    Har man tidigare bytt till en bränslepump från Skruvat eller liknade är detta inte helt ovanligt så om något annat hjul och bromsbyte är gjort är det bra att berätta de.
    Eftersom original armaturer är rätt dyra (3832 kr på mekonomen) tänkte jag köpa den som Biltema börjat sälja till SAAB 9-3. Antagligen samma kvalisort som skruvat och speedpart men kostar bara 999 kr och finns på orten jag bor, så jag kan fara och köpa den direkt om jag lyckas identifiera bränslepumpen som felkällan.

    Det är samma armatur som till 94'an på modellen för SAAB 900 -98 och 9-3'orna och bara kontakten som skiljer, men man kan använde sin gamla pumps adapterkontakt enligt speedpart som säljer bägge så... Not a problem.

    Nog borde den hålla nog bra för inte tror jag dom håller bara nåt år? Min bil är en gammal SAAB 900s -94 som nog inte kommer leva mer än max 5 år till ändå...
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-01 klockan 17:23.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Börja med att ta rätt på om det verkligen är fel på den existerande. Det finns pirat som inte hållit några år.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag har haft min Biltema-armatur i mer än ett år (995kr). Skrivit om det tidigare. Såg identisk ut mot original förutom färgen på kontakterna (inklusive tankmätarens olika delar). Den visar rätt bränslemängd, är helt tyst och bilen har gått perfekt sedan bytet. Rekommenderas!
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Börja med att ta rätt på om det verkligen är fel på den existerande. Det finns pirat som inte hållit några år.
    Det jag försökt göra tidigare genom att kolla säkringen och reläet och om det kommer ström till kontakten där bak, men din metod kan ge ett direkt svar om jag rakt av kan använda den på min SAAB 900s -94.

    Min bränslepumpssäkring ska visst sitta på plats 32 enligt min amerikanska pdf manual för en SAAB 900SE -96 och min lambdasäkring på plats 37. Förhoppningsvis är det samma på min svensksålda -94.

    Det jag är lite fundersam över är om det kommer fungera även om motorstyrningen inte slår på reläet, sitter bränslepumpens säkring alltså efter reläet på dess 12 volts utgång och inte före? Det blir alltså samma som om jag hade tvångsmatat bränslepumpen med 12 volt direkt i kontakten som sitter i den i hålet?

    Jag har efter att ha räknat säkringar kommit på att jag mätte på fel säkring, jag mätte över säkring 27 som ska vara Full beam flasher, ACC och där låg det 12 volt hela tiden.

    I vilket fall låg det 12 volt på ben 87 till reläet med så det kommer ström på ingången och eftersom bilen startade efter nollställningen måste säkringen också ha varit hel, förändrar med andra ord inte min misstanke om att motorstyrningen inte slår på reläet.

    Måste ner i garaget och kolla pumpen med din metod, sitter säkringen efter reläet på min bil med borde det fungera och bakrutan ska vara på säkring 1 enligt min manual. Annars kan jag ta ström från 27'an som hade spänning hela tiden den med.
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-03 klockan 01:48.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av robban_saab Visa inlägg
    I vilket fall låg det 12 volt på ben 87 till reläet med så det kommer ström på ingången och eftersom bilen startade efter nollställningen måste säkringen också ha varit hel, förändrar med andra ord inte min misstanke om att motorstyrningen inte slår på reläet.
    Fast startar bilen och går som den ska är det osannolikt att det är något fel som kan ses på en så här enkel strömmätning.

    Jag har ett dunkelt minne av att mätningen inte var lika enkel i ng900 då den var avsäkrad annorlunda, men själva idén att mäta ström till pumpen fungerar. På 9000 och 9-5 ligger säkringen efter reläet, så med avslagen tändning (och urkopplad förvärmning i fallet 9-5) så är inget annat än pumpens plusmatning kopplat till säkringen, så kör man pumpen då så kommer den att arbeta direkt mot fuel-railens (mekaniska) tryckregulator om allt är rätt och få en relativt väldefinierad strömförbrukning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast startar bilen och går som den ska är det osannolikt att det är något fel som kan ses på en så här enkel strömmätning.

    Jag har ett dunkelt minne av att mätningen inte var lika enkel i ng900 då den var avsäkrad annorlunda, men själva idén att mäta ström till pumpen fungerar. På 9000 och 9-5 ligger säkringen efter reläet, så med avslagen tändning (och urkopplad förvärmning i fallet 9-5) så är inget annat än pumpens plusmatning kopplat till säkringen, så kör man pumpen då så kommer den att arbeta direkt mot fuel-railens (mekaniska) tryckregulator om allt är rätt och få en relativt väldefinierad strömförbrukning.
    Man borde kunna se vad pumpen drar och få slutsatser utifrån det, en pump som är på väg att paja ska visst inte heller dra mer än i genomsnitt 3 A, fast det hoppar upp och ner från 0 till max per varv den snurrar så det blir 3A i genomsnitt.

    Jag har varit och låtit Mekonomen läsa av felkoderna fast det var efter nollställning (annars hade jag inte kommit dit) och den visade inga felkoder. En gång tidigare när den var j-kligt svårartad första gången gick den i gång på 5:e försöket och då hade jag inte nollställt den.

    Åkte direkt till en vanlig verkstad den gången men han såg inte heller några felkoder, vet dock inte om hans utrustning klarar av SAAB's Tech2 protokoll vilket Mekonomen sa att deras gjorde. Den mekanikern är en obunden mekaniker och hade nån sorts trådlös enhet stor som en vanlig bok ungefär han anslöt till bilen och sen ett program på en PC. Antagligen mer avancerad än Biltemas grejer (som inte fungerar på SAAB'ar med motronic) i varje fall men var det Tech2 kompatibelt?!

    Vad gäller reläerna som klickar när man vrider nyckeln till on så sitter även insprutningens relä under förarplatsen så det kanske är det som spökar, om insprutningen inte går igång spelar det ju ingen roll om bränslepumpen och tändningen fungerar eller?

    Möjliga felkällor måste vara:

    1. Vevaxelgivaren som jag bytte redan efter första gången den nästan inte ville starta (mekonomens billigaste 345kr) och då gick den problemfritt i en månad innan den började igen. Den var dock inte exakt likadan som den gamla utan hade en 3 mm kant längst in som gjorde att jag var tvungen att lägga en distansbricka så skruvfästet skulle ligga pall mot motorn. Eftersom den startade bra i en månad efter det borde det inte vara den och den gamla kan också vara hel...
    2. Bränslepumpen som kräver mer utredning.
    3. Tändsystemet som jag uteslutit genom att kolla så det kommer gnista från tändstiften.
    4. Insprutningen utifall att det är nåt med den och det har jag inte en aning om hur jag ska kolla.
    5. Motorstyrningsenheten som kontrollerar alltsammans... Om de tidigare felkällorna uteslutits kan man kanske chansa och köpa en begagnad.
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-01 klockan 18:54.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Kan man inte prova lite startgas genom att ta lös någon slang vid insuget och spruta in lite för att utesluta tändningsfel?

  15. #15
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Har det testats att rulla igång i bilen?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Kan man inte prova lite startgas genom att ta lös någon slang vid insuget och spruta in lite för att utesluta tändningsfel?
    Jag är inte nåt bilmekarproffs men tänker spekulera lite ändå:

    Startgas kan nog användas som första steg för att se om bilen startar då vilket jag inte gjort... gör den det så är det troligen nåt med bränsletillförseln som strular, i.e. motorstyrenheten, insprutningen, bränslepumpen/reläet eller kanske vevaxelgivaren som ger signal till styrenheten att dra igång hela proceduren...

    Igensatt/för skitigt luftfilter kan nog påverka negativt så kolla det eller ta temporärt bort det medans test pågår om det inte är bytt på många tusen mil.

    Gör den det inte så utesluter man nog fel på tändsystemet enklast genom att skruva lös tändstiften ett och ett kolla att de ser okej ut, och stoppa tillbaka dem i tändhatten och jorda dem mot en metallyta så ser man om det kommer en fin gnista, när man drar runt startmotorn (möjligen man borde dra ur säkringen till bränslepumpen först så den inte går igång?).

    Jag har en vanlig fördelare i min men är det så att det är vevaxelgivaren som även ger signal åt styrenheten att slå igång tändsystemet så konstaterar man ju att den fungerar när man kollar gnistan eller? Jag bytte vevaxelgivaren på min redan första gången eftersom alla trodde det var den och den styr så jäkla mycket...

    Sen kan man kanske mäta om bränslepumpen fungerar enligt metoden i denna tråden och direkt mata den med ström från el-bakrutans säkring, och gör den det så kan man sen kolla reläet.

    Om bränslepumpens säkring sitter efter utgången på reläet så ska den inte ha spänning över sig när nyckel är i läge off men blinka till när man sätter den i läge on (pumpen ska gå nån sekund då) och borde ha spänning hela tiden när man försöker starta den (när startmotorn går runt).

    Bara att jorda spänningsmätaren i dörrgångjärnet och sen trycka in + spetsen så den når metallytan genom en av skårorna på säkringens ovansida.

    Sen kanske man kan försöka hitta åt den där nippeln det fanns en bild på och se om det är tryck där med så det inte är stopp i bränslefiltret eller nåt sånt...

    Hur kollar man sen om själva insprutningen/insprutningsmunstyckena fungerar för det är ju sista steget i kedjan?

    Kompressionen ska visst också vara viktig att kolla så mät kompression för är den för dålig blir det också startproblem enligt de som vet. Är kompressionen dåligt blir nog bilen känsligare för småfel i dom andra länkarna ovan med, typ dåliga stift, bränsletryck, insprutare o.s.v.

    Fungerar alla ovanstående borde det vara motorstyrenheten som havererat eller?
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-02 klockan 00:45.

  17. #17
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Den finns inte på 900s -94 så vitt jag vet. Ingen av mina b2x4 har ventilen - men finns på mina b2x5, det går att testa genom att lätta på banjoventilen där soppan går in i fuelrailen efter ett startförsök. Ha en trasa tillhands för att slippa duscha hela motorrummet.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Har det testats att rulla igång i bilen?
    Nej det har det inte, exakt vad skulle jag kunna dra för slutsatser om det gick att rulla igång den?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Den finns inte på 900s -94 så vitt jag vet. Ingen av mina b2x4 har ventilen - men finns på mina b2x5, det går att testa genom att lätta på banjoventilen där soppan går in i fuelrailen efter ett startförsök. Ha en trasa tillhands för att slippa duscha hela motorrummet.
    Ok, det är på sidan med andra ord... låter lite riskabelt med bensin i motorrummet bara. Min motorkod är B206I.
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-01 klockan 21:57.

  19. #19
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    http://www.thesaabsite.com/catalog/s...el=Fuel%20Rail

    OK: ser inte hur bränseslang ansluter till fulerailen på skissen - men ngn schrader-ventil syns inte.

    Jo, man får vara försiktig så att det inte sprutar överallt, därför trasan. Eller så tar man av slangen och låter den mynna i en behållare när man gör ett startförsök, det finns siffror på hur mycket soppa som skall komma ut under en viss tid. Läste det första gången här på forumet för många år se3dan, står i WIS också.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det är nog smartare att mata strömmen skulle jag säga. Mäter du runt 6A kan du vara ganska säker på att även bränsletrycket är rätt, det ger ett entydigt svar om du behöver kontrollera något i bränslesystemet innan fuel-railen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •