Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Startproblem 900 2.0i -94

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Efter att kollat lite i motronic i wis på en 9-3 -98 (äldsta som finns i min version) så står förljande: "Så snart styrdonet får in pulser från vevaxelgivaren på stift 48 och 49, jordas stift 3 och pumpreläet drar."
    Kan du inte kolla med typ testlampa om det blir spänning över 85 (som blir jordat) och 86 i reläsockeln medans du kör runt startmotorn?
    om inte så kolla mellan 86 och säker jord, funkar detta så kolla ledningsbrott mellan 85 och styrdonets stift 3

    om inte så skall avståndet mellan vevaxelgivaren och hålskivan vara 0,4-1,3 mm, om det diffar 1,5mm på din nya givare och gamla så finns det egentligen ingen chans att det kan vara inom marginalerna, men du har förhoppningsvis hamnat rätt med distansringen...
    givarens resistans är 540 Ohm?
    med multimeter inställd på växelspänning skall man mellan givarens stift 1 och 2 kunna mäta upp en spänning vid startmotorvevning på ca 2-5 volt växelspänning och vid tomgång 7-10 volt.
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-06-09 klockan 11:58.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    Efter att kollat lite i motronic i wis på en 9-3 -98 (äldsta som finns i min version) så står förljande: "Så snart styrdonet får in pulser från vevaxelgivaren på stift 48 och 49, jordas stift 3 och pumpreläet drar."
    Kan du inte kolla med typ testlampa om det blir spänning över 85 (som blir jordat) och 86 i reläsockeln medans du kör runt startmotorn?

    om inte så skall avståndet mellan vevaxelgivaren och hålskivan vara 0,4-1,3 mm, om det diffar 1,5mm på din nya givare och gamla så finns det egentligen ingen chans att det kan vara inom marginalerna, men du har förhoppningsvis hamnat rätt med distansringen...
    givarens resistans är 540 Ohm?


    med multimeter inställd på växelspänning skall man mellan givarens stift 1 och 2 kunna mäta upp en spänning vid startmotorvevning på ca 2-5 volt växelspänning och vid tomgång 7-10 volt.
    Ok, utgick i från att nya givaren fungerar eftersom bilen startar och går bra när jag kör med manuellt påslag av pumpen.

    Givaren har ca 540 ohm och även Mekonomens dyrare bosch givare har samma kant så det kanske är en uppdaterad modell från originalgivaren?

    Ska testa mäta vevaxelgivaren vid startmotorvevning för på tomgång blir det nog lite svårt.

    Påverkar givaren bara bränslepumpspåslaget och inte påslag av tändning och insprutare? Att den inte slår på bränslepumpsreläet är redan konstaterat men har bara mätt från 86 till jordpunkt på dörrgångjärnet. ska prova mäta från 85 till dörrgängjärnet med så jordningen fungera för då ska resistansen vara 0 där.
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-09 klockan 12:03.

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    uppdaterade mitt inlägg mer om saker att kolla innan vevaxelgivaren....
    för övrigt kan jag inte se varför stolen skall bort, handskfacket borde räcka?

    osäker på hur bilen funkar, eftersom du tvångsmatat pumpen kanske den struntar i vevaxelgivarens funktion och i värsta fall kör i "säkert läge" med 13 grader backat tändning, men du borde få felkod då. men den funkar säkert fint, kolla ledningarna först

    ingen el-guru, men gör inte en resistensmätning på 85:an, risk att skada boxen. jag hade heller lossat kontakten till boxen och kört från kontakt till 85.
    dessutom är det onödigt, du vet att det inte kommer fungera, för isåfall hade du fått testlampan att lysa mellan 85-86

    det finns ett skarvhus H33-4 också bakom mittkonsollen som förbinder 85 med pin 3 på plats 11....

    man skall vara väldigt restriktiv när man mäter kablar kopplade till boxen, mätning till boxen så det blir en belastning som övervinns med högre ampere kan bränna dom små drivstegen i boxen, eller att man skickar ström som är högre.... ungefär så... är vad jag förstått...det kanske bara gäller på plus matningar, vad vet jag....
    edit: såhär säger wis: ohmmeter får inte användas för mätningar som innehåller halvledare, t.ex styrdon och reläer med tidsfunktion etc...
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-06-09 klockan 13:18.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    uppdaterade mitt inlägg mer om saker att kolla innan vevaxelgivaren....
    för övrigt kan jag inte se varför stolen skall bort, handskfacket borde räcka?

    osäker på hur bilen funkar, eftersom du tvångsmatat pumpen kanske den struntar i vevaxelgivarens funktion och i värsta fall kör i "säkert läge" med 13 grader backat tändning, men du borde få felkod då. men den funkar säkert fint, kolla ledningarna först

    ingen el-guru, men gör inte en resistensmätning på 85:an, risk att skada boxen. jag hade heller lossat kontakten till boxen och kört från kontakt till 85.
    dessutom är det onödigt, du vet att det inte kommer fungera, för isåfall hade du fått testlampan att lysa mellan 85-86

    det finns ett skarvhus H33-4 också bakom mittkonsollen som förbinder 85 med pin 3 på plats 11....

    man skall vara väldigt restriktiv när man mäter kablar kopplade till boxen, mätning till boxen så det blir en belastning som övervinns med högre ampere kan bränna dom små drivstegen i boxen, eller att man skickar ström som är högre.... ungefär så... är vad jag förstått...det kanske bara gäller på plus matningar, vad vet jag....
    Okej, det du menar är ingen resistansmätning på ledningar som går genom styrenheten för då kan det sabba drivstegen.

    Är rätt säker på att det redan är sabbat men ska försöka mäta kablaget och vevaxelgivaren efter dina instruktioner först. Måste bara demontera mittkonsolen först...

    Eftersom bilen går hur bra som helst (ingen check engine lampa eller så) med manuellt påslag av pumpen borde vevaxelgivaren fungera?

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Tja, min förståelse av funktionen är att antingen är det fel på jordkabeln till pin 3 på boxen, eller boxen, eller triggern för boxen att aktivera pin 3 vilket verkar vara vevaxelgivaren eller dess kablage....
    börja med handskfacket och lossa kopplingen till styrenheten först istället... inte ens säkert att man behöver lossa mer än mattan för att komma år kontakten, handskfacket måste kanske bara loss för att demontera boxen.. har ingen aning om hur det ser ut
    försöker bara ge dig ett sätt att utesluta eller bekräfta boxen, men jag sitter mest och spekulerar och talar inte av erfarenhet.

    hur du skall bära dig åt för att kolla pin 48-49 från styrbox till vevaxelgivaren om jord till pin 3 funkar fint se längre ned.

    kabeln 85->pin 3 verkar vara en vit sak...förresten.

    angående vevaxelgivaren så står såhär: ved fel eller avbrott kommer motorn inte starta.
    eftersom den styr bränslepump relät och du bryggat detta så startar det ju ändå. det står inte vad som händer om den inte funkar efter motorn startat.... samtidigt har du också en kamaxel givare som gör att motorn kanske går ändå.

    för att testa kablaget till vevaxelgivaren med kontakten till boxen bortkopplad kan du lossa kontakten till vevaxelgivaren och brygga denna över stift 1&2 på kontakten mot styrdonet, sedan resistansmäta från kontakten till styrboxen motsvarande pin 48-49. 48-2 skall vara gul och 49-1 svart, även pin 3 från vevaxelgivaren är svart och går till någon sensorjord

    matchar inte färger osv så kan det vara annorlunda på din bil och inget jag sagt behöver stämma

    så, då borde du kunna utesluta eller bekräfta styrboxen tycker jag...
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-06-09 klockan 13:50.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    Tja, min förståelse av funktionen är att antingen är det fel på jordkabeln till pin 3 på boxen, eller boxen, eller triggern för boxen att aktivera pin 3 vilket verkar vara vevaxelgivaren eller dess kablage....
    börja med handskfacket och lossa kopplingen till styrenheten först istället... inte ens säkert att man behöver lossa mer än mattan för att komma år kontakten, handskfacket måste kanske bara loss för att demontera boxen.. har ingen aning om hur det ser ut
    försöker bara ge dig ett sätt att utesluta eller bekräfta boxen, men jag sitter mest och spekulerar och talar inte av erfarenhet.

    hur du skall bära dig åt för att kolla pin 48-49 från styrbox till vevaxelgivaren om jord till pin 3 funkar fint vet jag inte.

    kabeln 85->pin 3 verkar vara en vit sak...förresten.

    angående vevaxelgivaren så står såhär: ved fel eller avbrott kommer motorn inte starta.
    eftersom den styr bränslepump relät och du bryggat detta så startar det ju ändå. det står inte vad som händer om den inte funkar efter motorn startat.... samtidigt har du också en kamaxel givare som gör att motorn kanske går ändå.

    för att testa kablaget till vevaxelgivaren med kontakten till boxen bortkopplad kan du lossa kontakten till vevaxelgivaren och brygga denna över stift 1&2 på kontakten mot styrdonet, sedan resistansmäta från kontakten till styrboxen motsvarande pin 48-49. 48-2 skall vara gul och 49-1 svart, även pin 3 från vevaxelgivaren är svart och går till någon sensorjord

    matchar inte färger osv så kan det vara annorlunda på din bil och inget jag sagt behöver stämma

    så, då borde du kunna utesluta eller bekräfta styrboxen tycker jag...
    Precis, är allt kablage helt så kan det bara var styrboxen som är kvar som felkälla.

    Får ta tag i detta när jag kommit hem eller kanske vänta till helgen med de mer tidskrävande sakerna när jag har hela dagen på mig.

    Tack för tipsen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •