Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Startproblem 900 2.0i -94

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Av beskrivningen att döma låter det precis som en sprucken slang i bränslepumpsarmaturen, vanligt om fel bränsleslang använts där. På en 9-5:a är det så lyckligt att du kan mäta hur mycket ström bensinpumpen drar direkt från elcentralen.

    Gör så här:
    0. Hela proceduren görs med tändningen AVSLAGEN, och i elcentralen på instrumentbrädans sida.
    1. Lokalisera säkringen för bränslepumpen och lambdasonderna, bör vara säkring 19 för pumpen och 15 för lambdasonderna.
    2. Dra ur säkringen till lambdasonderna (dessa kommer annars att få matning samtidigt, kanske, vet ej hur det är kopplat i Trionic-styrdonet).
    3. Lokalisera en permanent 12V-matning, förslagsvis den till elbakrutans relä, bör vara säkring 24
    4. Ställ multimetern på strömmätning 10A eller 20A och flytta sladdarna till rätt uttag för detta på multimetern, samt placera multimetern på stabilt underlag där du lätt kan läsa av den.
    5. Mät strömmen när du sätter den ena testpinnen på bränslepumpens säkrings testuttag och den andra på elbakrutas säkrings testuttag, detta behöver du två händer till, sätt inte testpinnarna någon annanstans än på just dessa säkringar:

    6. Får du runt 3 A så har du troligen slangbrott i tankarmaturen (gäller för standardpumpen). Vid 0A så går inte pumpen, får du runt 6A är bränslesystemet sannolikt helt och upprätthåller 3 bars bränsletryck.
    7. Flytta tillbaka sladdarna till testpinnarna till sin vanliga plats innan du glömmer det för att undvika senare tråkigheter.
    8. Sätt tillbaka säkringen för lambdasonderna.

    Detta sätt att tvångsmata pumpen på fungerade inte på min SAAB 900S -94 och jag hade konstant spänning på säkring 1 men inget hände när jag bryggade till säkring 32 och jag hade tagit bort lambdasäkringen först.

    Det som fungerade för mig var att ta bort pumpens relä och brygga med vanlig elkabel mellan kontakterna för ben 30 och 87 i reläsockel. Då började pumpen gå direkt och hördes tydligt. Provade sen tidigare skifta start och pumpreläna och startmotorn gick runt på bägge så reläet måste vara helt...?

    Hur som helst tror jag det är motorstyrenheten som blivit dålig och inte slår på bränslepumpsreläet och det har inget med vevaxelgivaren att göra för den ska göra det i ett par sekunder direkt man vrider nycken i läge on.

    I stället för att köpa en begagnad styrenhet från skroten tänkte jag göra som i tävlingsbilar där man ofta slår på pumpen manuellt via en strömbrytare och skita i reläet helt, för pumpen ska väl ändå gå hela tiden bilen är igång så det borde vara okej?

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Avståndet till vevaxelgivaren är känsligt., så 1,5mm extra är definitivt inte betydelselöst. Det är plausibelt att det kan orsaka ditt problem.

    Angående bränslepumpen, prova att mata ström till bränslepumpen med avslagen tändning. En frisk originalpump ska dra c:a 6A. Jag har dock inte koll på hur du lättast matar in ström till pumpen på en ng900, men om man rycker ur bränslepumpsreläet och provar att mata in direkt mot pumpen där via multimetern i strömläge (Ampere)?
    I dag har jag kunnat konstatera att bränslepumpen med största sannolikhet är hel för bilen gick inte att få igång igen.

    Jag skruvade lös tändstiften ett och ett, satte tillbaka dem i tändhatten och jordade mot motorn för att kolla så jag hade fin gnista först då jag har vanlig fördelare och ej tändkassett. Med tändkassett måste man kanske prova tändning med startgas i stället? Vevaxelgivaren har jag som sagt redan bytt för en månad sen och får man gnista borde den fungera.

    Efter tips om att ta bort reläet och brygga med en kabel mellan ben 30 och 87 för att manuell slå på pumpen så gjorde jag det.

    Hade 2,5 mm elkabel och gjorde 2st 1 meters bitar som jag tvinnade hårt i ändarna + en sockerbit att använda som "strömbrytare".

    Tog bort bränslepumps-reläet och satte in ena kabeln i kontakten för ben 30 och den andra i kontakten för ben 87 i reläsockel. Sedan stoppade jag i den andra ledningen i samma sockerbitsuttag och skruvade fast den.

    Direkt jag gjorde det så hörde jag tydligt bränslepumpen gå igång och så tydligt har inte jag hört bränslepumpen låta på väldigt länge, kommer faktiskt inte ihåg när den lät så tydligt sist...

    Detta problem har antagligen varit länge men bränslepumpen kanske slagits på precis en så kort sekund eller del av sekund att det räckt för att den ska gå igång förut.. men allt oftare inte de senaste månaderna.

    I vilket fall så testade jag redan vid ett tidigare tillfälle (första gången bilen var omöjlig att få igång) att skifta start och bränslepumps-reläerna som är samma och startmotorn gick runt på bägge men inte bränslepumpen eftersom det inte kom nån spänning till den oavsett, så reläet borde vara helt?

    Då började jag misstänka att det är nåt fel på motorstyrningen som ska slå på den några sekunder när nyckeln går i läge on, och det har ingenting med vare sig vevaxelgivaren eller tändningen att göra.

    Den och några efterföljande gånger löstes problemet genom att jag kopplade ur batteriet och nollade motorstyrningen och det har fungerar ett par gånger efter det, men i måndags var jag tvungen att göra det flera gånger efter varandra så idag bestämde jag mig för att brygga reläet.

    Jag har ju redan tidigare funderat på att köpa ny motorstyrningsenhet på chans eftersom jag var 75% säker på att den krånglar men eftersom jag varit intresserad av racing och dragracing så kom jag på en sak...

    I tävlingsbilar slår man ofta på bränslepumpen manuellt via en strömbrytare innan man startare den, och pumpen ska ju gå hela tiden som bilen är igång så varför inte byta ut min sockerbit mot en riktig strömbrytare som jag sätter fast på lämpligt ställe så är problemet löst och jag slipper köpa ny motorstyrenhet?

    I ändarna sätter jag sen flatstift som är lika stora som reläets ben så det sitter fast ordentligt i sockeln.

    Utifall att det ändå är reläet tänker jag köpa ett nytt sånt och testa det men det gick inte med startmotorns relä heller så chansen är liten...

    För min del är det ingen besvär att slå på pumpen manuellt innan start och blir snabbt en vana, eftersom pumpen ändå ska gå hela tiden är det nog ingen fara med det heller?

    I morgon ska jag förbi en reservdelsbutik och köpa flatstift i samma storlek som benen på reläet och en lämplig strömbrytare för permanent lösning.

    Ska även testa mäta pumpens strömförbrukning och se om den är okej och drar 6 A, vilket jag tror den kommer göra.
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-03 klockan 12:22.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Edit: Jag blandade ihop dig, robban_saab, med TS. För TS del gäller slutsatserna, för din bil är bränslepumpen osannolik, eftersom den gått av och på. Låter texten kvarstå då den är giltig i ett annat scenario än ditt.

    Jag misstänkte att det var så man var tvungen att mäta på en ng900 / og9-3. Vilken ström fick du? För strömmen avslöjar om den fixar tryck i fuel-railen eller inte, och min huvud-misstanke har hela tiden varit att du har slangbrott i armaturen. Runt 3A indikerar slangbrott och inget tryck i fuel-railen. Behöver du hjälp att ställa in multimetern, tala om för mig vad du har för någon.

    Det är inte alltid bränslepumpsreläet ska slå på när man slår på tändningen. Jag vet inte hur det är i LH / Motronic, men i Trionic är det både kopplat till rotationspulser från vevaxelgivaren och tidsfördröjningar på runt en minut eller 15 minuter beroende på fall. Anledningen är att man inte ska pumpa ut stora mängder bränsle vid en krock eller läckage i bränslesystemet utan att upptäcka det.

    Allt är visserligen möjligt, och det händer att bränslepumpsreläet lägger av, men det är inte särskilt vanligt. Att drivaren går har jag inte hört något fall av alls, men det kanske kan hända. Slangproblem i pumpen däremot, det är inte ovanligt.

    Fö, efter du tvångskört pumpen ska du ha byggt upp tryck i ledningarna så motorn går c:a 2 sekunder utan att köra pumpen, så om du provat och starta efter din övning så borde bilen hoppat igång helt kort även om bränslepumpsreläet inte slog till. Din ursprungliga beskrivning "Startade till men stannade direkt." tyder just på detta, att backventilen i bränsleledningen och tryckregulatorn klarar att hålla uppe trycket i fuel-railen, så min slutsats är att ditt problem är att pumpen inte längre trycker soppa förbi backventilen.

    Du har larm skulle dock detta kunna vara inblandat, har du det?
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-06-03 klockan 00:52.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Edit: Jag blandade ihop dig, robban_saab, med TS. För TS del gäller slutsatserna, för din bil är bränslepumpen osannolik, eftersom den gått av och på. Låter texten kvarstå då den är giltig i ett annat scenario än ditt.

    Jag misstänkte att det var så man var tvungen att mäta på en ng900 / og9-3. Vilken ström fick du? För strömmen avslöjar om den fixar tryck i fuel-railen eller inte, och min huvud-misstanke har hela tiden varit att du har slangbrott i armaturen. Runt 3A indikerar slangbrott och inget tryck i fuel-railen. Behöver du hjälp att ställa in multimetern, tala om för mig vad du har för någon.

    Det är inte alltid bränslepumpsreläet ska slå på när man slår på tändningen. Jag vet inte hur det är i LH / Motronic, men i Trionic är det både kopplat till rotationspulser från vevaxelgivaren och tidsfördröjningar på runt en minut eller 15 minuter beroende på fall. Anledningen är att man inte ska pumpa ut stora mängder bränsle vid en krock eller läckage i bränslesystemet utan att upptäcka det.

    Allt är visserligen möjligt, och det händer att bränslepumpsreläet lägger av, men det är inte särskilt vanligt. Att drivaren går har jag inte hört något fall av alls, men det kanske kan hända. Slangproblem i pumpen däremot, det är inte ovanligt.

    Fö, efter du tvångskört pumpen ska du ha byggt upp tryck i ledningarna så motorn går c:a 2 sekunder utan att köra pumpen, så om du provat och starta efter din övning så borde bilen hoppat igång helt kort även om bränslepumpsreläet inte slog till. Din ursprungliga beskrivning "Startade till men stannade direkt." tyder just på detta, att backventilen i bränsleledningen och tryckregulatorn klarar att hålla uppe trycket i fuel-railen, så min slutsats är att ditt problem är att pumpen inte längre trycker soppa förbi backventilen.

    Du har larm skulle dock detta kunna vara inblandat, har du det?
    Vet inte vad du menar med drivaren?

    Så bränslepumpen ska inte gå hela tiden? Då kanske jag måste köpa en beggad styrenhet från skroten ändå?

    Det är nog inget farligt som kan hända om man kör med manuellt påslag ändå för ev övertryckt leds väl tillbaka till tanken av bränsletrycksreguatorn?

  5. #25
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Låter snart som en väldetaljerad projekttråd

    Intressant läsning.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Låter snart som en väldetaljerad projekttråd

    Intressant läsning.
    Bibeln också?

    Den bästa chansen att få bra tips/hjälp (enligt mig) är att hålla det kort.

    /Lufto

  7. #27
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Bibeln också?

    Den bästa chansen att få bra tips/hjälp (enligt mig) är att hålla det kort.

    /Lufto
    Det var lite det som var poängen , fast ändå intressant läsning!


    Ville bara meddela det snällt och aningen krypterat
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    han menar säkert styrenheten med drivaren.
    bränslepumpen skall gå hela tiden under drift, risken men att manuellt styra denna är som sagt vid olyckor, sedan kan det vara andra nackdelar, t.ex. vid motorstopp pga soppatorsk så lär du garanterat bränna pumpen om den hade klarat sig annars. kan även tänka mig situationer med läckande membran i bränsletryckregulatorn, läckande spridare, risk att dränera batteri osv.. men som kortsiktig nödlösning borde det gå bra... som du säger styrs ju trycket på denna bil via bränsletrycksregulatorn och inte på pumpen.
    sedan kanske bilprovningen skulle ha en åsikt, men det är en annan sak.
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-06-03 klockan 10:59.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Det var lite det som var poängen , fast ändå intressant läsning!


    Ville bara meddela det snällt och aningen krypterat
    Nja, grabbar. Finns många med samma problem och standardsvaret verkar vara vevaxelgivaren eller pumpen men i mitt fall var det ingendera, och genom att berätta hur jag gick tillväga kan de som har samma problem göra sin egen felsökning.

    Min fråga nu när jag konstaterat att det varken är vevaxelgivaren, tändningen eller pumpen är om ni också tror det är motorstyrenheten?

    Min andra fråga är om ni tror det går bra att jag gör som i tävlingsbilar och helt skiter i pumpens relä och manuellt slår på pumpen via en strömbrytare varje gång jag ska starta den, eller kan pumpen bli överhettad om den går hela tiden?

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Ok, bör nog satsa på en begagnad styrenhet från skroten ändå, både av säkerhetsskäl och p.g.a bilprovningen som säkert inte kommer gilla en manuell lösning:-/

    Har tagit reda på att den sitter på högersidan vid passagerarens golvbrunn så får skruva lös panelen och kolla numret på den så jag får rätt modell.

    Jag kan i varje fall med gott samvete köra med manuellt påslag tills jag fått en ny styrenhet så jag slipper åka buss:-)

    EDIT: Kom på att jag kanske borde försöka mäta så elkabeln mellan bränsle-reläet och motorstyrenheten är hel först så det inte är kabeln som blivit glapp eller gått av... innan jag beställer styrenhet. Blir nog ett elände att komma på vilken av kablarna ansluta till styrenheten som är den rätta för jag har inga kopplingsscheman för det... Någon som vet?
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-03 klockan 12:27.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av robban_saab Visa inlägg
    Nja, grabbar. Finns många med samma problem och standardsvaret verkar vara vevaxelgivaren eller pumpen men i mitt fall var det ingendera, och genom att berätta hur jag gick tillväga kan de som har samma problem göra sin egen felsökning.

    Min fråga nu när jag konstaterat att det varken är vevaxelgivaren, tändningen eller pumpen är om ni också tror det är motorstyrenheten?

    Min andra fråga är om ni tror det går bra att jag gör som i tävlingsbilar och helt skiter i pumpens relä och manuellt slår på pumpen via en strömbrytare varje gång jag ska starta den, eller kan pumpen bli överhettad om den går hela tiden?
    Fick svaret i en annan tråd och pumpen ska gå hela tiden så det är ingen fara med manuellt påslag förutom vid soppa torsk då man riskerar bränna pumpen, eller vid en olycka då den kommer fortsätta gå. Se länken nedan.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1402559

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av robban_saab Visa inlägg
    Ok, bör nog satsa på en begagnad styrenhet från skroten ändå, både av säkerhetsskäl och p.g.a bilprovningen som säkert inte kommer gilla en manuell lösning:-/

    Har tagit reda på att den sitter på högersidan vid passagerarens golvbrunn så får skruva lös panelen och kolla numret på den så jag får rätt modell.

    Jag kan i varje fall med gott samvete köra med manuellt påslag tills jag fått en ny styrenhet så jag slipper åka buss:-)

    EDIT: Kom på att jag kanske borde försöka mäta så elkabeln mellan bränsle-reläet och motorstyrenheten är hel först så det inte är kabeln som blivit glapp eller gått av... innan jag beställer styrenhet. Blir nog ett elände att komma på vilken av kablarna ansluta till styrenheten som är den rätta för jag har inga kopplingsscheman för det... Någon som vet?

    Mer info än så här lyckade jag inte hitta om styrenheten så jag måste nog förbi en auktoriserad saab verkstad som har manualer och vet vilken kontakt i styrenhetens anslutning man ska mäta på... kommer säkert kosta en tusing bara för att få veta men dom kanske kan testa databoxen samtidig så man få lite mer valuta för pengarna?

    Eller så kan jag köpa en Haynesmanual för dom har kopplingsscheman för motorstyrningen i ett kapitlet men om det direkt går att översätta till en viss pigg i styrenhetens kontakt vete tusan. Biltema hade tyvärr bara för 9-3:an och vet inte hur mycket de kan skilja i kopplingarna, förhoppningsvis inte alls för samma motronic version.

    http://www.thesaabsite.com/catalog/s...nic#cellgroups
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-03 klockan 17:25.

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Visst finns det folk som kan delge lite info om kablar/färger mm om du ger dig till tåls lite


    MEN, varför alla dessa frågor om en NG900 i en tråd om 9-5?
    Det blir jätteförvirrat om man ser topic och så länkar du till delar för en icke Trionicbil
    Jag kommer att dela denna tråd till en egen av den anledningen. Edit: Nu visade det sig att du redan hade en tråd om startproblemen så flytten av inläggen på 9-5 tråden gick dit istället.

    Jag har förövrigt just skruvat/skrotat ur en massa delar från en 900 2.3i -95 och den kanske har samma enhet, det har jag inte kollat och den sitter kvar i bilen vad jag vet men den skall till skroten snarast. Edit: Fast jag tror inte de är samma/passar rakt av men det kanske någon annan vet.
    Lägg gärna in i din profil var du finns.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-04 klockan 10:14.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Tycker samtidigt som korta frågor är för många som inte orkar läsa allt lättare att få svar till.

    Men som jag, som gillar läsa allt tycker det är bra att du beskriver hur du gör och var du petar med grejerna.
    Så om du gör allt rätt , blir det även nyttigt för många som inte vet var dom
    Ska sätta multimetern, och testa skifta relä osv.

    Passar bra i en projekttråd men också för dom som orkar läsa allt är det en bra problemtråd!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Visst finns det folk som kan delge lite info om kablar/färger mm om du ger dig till tåls lite


    MEN, varför alla dessa frågor om en NG900 i en tråd om 9-5?
    Det blir jätteförvirrat om man ser topic och så länkar du till delar för en icke Trionicbil
    Jag kommer att dela denna tråd till en egen av den anledningen. Edit: Nu visade det sig att du redan hade en tråd om startproblemen så flytten av inläggen på 9-5 tråden gick dit istället.

    Jag har förövrigt just skruvat/skrotat ur en massa delar från en 900 2.3i -95 och den kanske har samma enhet, det har jag inte kollat och den sitter kvar i bilen vad jag vet men den skall till skroten snarast. Edit: Fast jag tror inte de är samma/passar rakt av men det kanske någon annan vet.
    Lägg gärna in i din profil var du finns.
    Ok, låter logiskt.

    Vad gäller motorstyrning har jag läst lite andra trådar på ett annat forum eller om det var detta och det var en som hade en B206I motor men petade in en styrenhet från tror det var en B204I och det fungerade men den började gå dåligt över 4500 varv. Tror med andra ord jag måste ha en styrenhet från en B206I motor och helst samma partnumber.

    Först måste jag mäta lite ledningar för tror även tändningslåset är inblandat, det går kanske en ledning från tändningslåsets on läge till reläet som sen går till styrenheten, eller går den direkt till styrenheten?

    Tändningens onläge är det som talar om för styrenheten att göra sig redo och frågan är bara vilken väg spänningen till reläets påslag tar, men allt annat fungerar ju i läge on så vete tusan.

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Har det fungerat och det slutar utan att något gjorts så kan det ju dels vara något som gått sönder men det kan även vara jordpunkter som korroderat och behöver ses över.

    Styrdonet du skall ha till B206I hette från början 9146663 och det ersattes av 4239638
    men den finns även som utbytesenhet och heter då 8828444
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-04 klockan 13:51. Anledning: Länkar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har det fungerat och det slutar utan att något gjorts så kan det ju dels vara något som gått sönder men det kan även vara jordpunkter som korroderat och behöver ses över.

    Styrdonet du skall ha till B206I hette från början 9146663 och det ersattes av 4239638
    men den finns även som utbytesenhet och heter då 8828444
    Ok, tackar. Då vet jag vilka nummer jag ska leta efter på bilskrotarna och verka som det finns gott om dem på laga.

    Min pump drog förresten 6,93A när jag mätte så den är nog så frisk man kan begära.

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Ja ni. Tjuvkopplade bränslepumpen och satte dit en strömbrytare och det har fungerat bra i ett par dagar till i går kväll när pumpen inte gick runt när jag slog på strömbrytaren och startmotorn bara klickade.... Det första jag misstänkte var nåt med strömförsörjningen så jag mätte inspänningarna till både bränle och startmotor reläna och den var bara 2,85 volt?

    Tog ström från elbakrutan i stället och provade köra både startmotorn och bränslepumpen och dom fungerar. Kollade elschemana i haynes manualen och det verkar som om både motorstyrnings enheten, startreläet och bränslepumpsreläet får strömmen från samma huvudsäkring 501-F2 och dessutom ligger på samma ledning från den säkringen.

    Eftersom detta skedde halv 12 i natt hann jag inte mäta så mycket mer men tror någon det kan vara så att det är motorstyrenheten som ligger och kortsluter så att det orsakar spänningsfallet?

    Nåt tips på exakt vad jag ska inrikta mig på att felsöka för det kan ju vara en + kabel som ligger och jordar också eller en - kabel som är dåligt jordad?
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-08 klockan 11:36.

  19. #39
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Har enbart skummat igenom tråden så jag vet inte om det redan nämnts men utförlig info om hela elsystemet finns ju i Saabs egna verkstadsprogram WIS till denna årgång o modell. På svenska till på köpet.

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Har enbart skummat igenom tråden så jag vet inte om det redan nämnts men utförlig info om hela elsystemet finns ju i Saabs egna verkstadsprogram WIS till denna årgång o modell. På svenska till på köpet.
    Hmm... lite svår att få tag på bara om man säger så... Hur som helst räckte elschemana i Haynes manualen till att lista ut det senaste problemet med enbart 2,85 volt spänning till reläerna. Det var en av huvudsäkringarna vid batteriet som brunnit, säkring F2. Bytte den och så började allt fungera igen. Innan dess mätte jag för att se om plusmatningen till bränsle och startreläerna låg och kortslöt men det var oändlig resistans så.

    Kan ha varit jag själv som orsakade det för jag drog om kablarna till tjuvkopplingen av bränslepumpen och då råkade jag komma åt lite metall med +matningen. Tycker inte det ska räcka för att bränna en huvudsäkring fast den kan ju ha varit på gränsen till att gå sönder sen tidigare? Om nåt ligger och kortsluter så det drar 60A vilket huvudsäkringen ska klara av borde det märkas när man tar av och på batteripolskorna men det gör det inte.

    Startmotorn kan kanske dra så mycket som krävs för att bränna den men det måste vara den ackumulerade summan av alla starter genom åren i såna fall för den snurrar på fint???

    För att se exakt vilka pinnar på styrenheten som gör vad måste man antagligen ha WIS men jag tänker nog beställa en styrenhet för det måste vara den? I.o.f vill jag inte byta den i onödan för man måste enligt Haynes skruva lös både passagerarstolen och handskfacket för att kunna ta lös sidopanelen som täcker den.
    Senast redigerat av robban_saab den 2016-06-09 klockan 11:32.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •