Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hvilke tändstift til 9-5 2.0T?

  1. #1
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152

    Hvilke tändstift til 9-5 2.0T?

    Tittar lite rundtom och någon säger NGK BCPR6ES-11 och någon säger NGK BCPR7ES-11.

    Vad blir det riktiga?
    Är en 2002 9-5 2.0T, är orginal just nu men kommar steg 2 om en mnd eller två..
    Så vilke är det? NGK BCPR7ES-11 jag skal ha, som visst är orginal?

    Känner bilen luggar og småfjuskar lite når jag kör med cruisecontroll eller kör lungt så tänkar det är dags at byta stiften, prova det först, finns inga felkoder heller.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kör 6or i 2.0t original och byt stift när trimsteg monteras och då de stift som trimleverantören rekommenderar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Kunne inte se at GDM skrev någon om vilke stift jag skulle kör, är hans steg 2 som skal i boxen nu snart, får kanske skicka en mail och fråga da.

    Ser at maptun inte bytar til 7'ans stift för steg 3, 245hk/360nm setup så tänkar orginal 6'ans stift borda funka bra, men skal skicka et mail och fråga kanske oansett.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Så kan det kanskje være en tanke å se på hva NGK selv mener om dette, sitat:

    "Are special plugs always necessary on a modified engine?

    A: It depends on the modifications. The term "modified" refers to those engines that have received bolt-on improvements that may or may not raise the engine's total compression ratio. These can include turbo charging, supercharging, nitrous oxide injection, the use of smaller-chambered cylinder heads, modified piston configurations, free-flowing cylinder heads, change of induction components and/or the use of different fuel types and octane. These kinds of modifications generally require a change from stock spark plugs.

    Modifications that will typically not require specialized plugs (in most cases the factory installed plug will be more than adequate) include adding a free-flowing air filter, headers, mufflers and rear-end gears. Basically, any modification that does not alter the overall compression ratio will not usually necessitate changing plug types or heat ranges. Such minor modifications will not significantly increase the amount of heat in the combustion chamber, hence, a plug change is probably not warranted.

    However, when compression is raised, along with the added power comes added heat. Since spark plugs must remove heat and a modified engine makes more heat, the spark plug must remove more heat. A colder heat range spark plug must be selected and plug gaps should be adjusted smaller to ensure proper ignitability in this denser air-fuel mixture.

    Typically, for every 75-100 hp you add, you should go one step colder on the spark plug's heat range. A hotter heat range is not usually recommended except when severe oil or fuel fouling is occurring.
    "

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Grejen är at jag har 4stk nya 6'ans stift som jag köpte for et tag sen, sättar bara dom dit når jag servar bilen til veckan så får jag se hur det går, blir vel inte sämre
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

Liknande ämnen

  1. Hvilke girkasser passer på ng900?
    Av Talker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •