Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Startproblem OG9-5

    Bilen stått fyra dagar. Bytte hjul o bromsar på den. Efter det skulle jag testa den. Startade till men stannade direkt. Sen vägra den starta samt låter som elstart på gräsklippare när man vrider nyckeln. Kollat så kedjan sitter där med.
    Tack på förhand!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS
    Första misstanke är soppapumpen
    Lyssna om den går när du vrider på nyckeln ett hack, den sitter under baksätet. En assistent är bra att ha med då det är svårt att må nyckeln när man lägger örat mot golvmattan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Man hör det där bränsle pump ljudet när man vrider nyckeln. Men kanske inte räcker?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-11 klockan 10:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Surrar den när du vrider på nyckel så är förmodligen pumpen OK, Tyst = Vanligtvis död pump.
    Att det finns soppatryck går ju att testa ovetenskapligt genom att "pysa" lite med Schrader ventilen på fuel rail
    Liknar denna (och ventilen på ett bildäck)


    Och du har inte lossat något annat?
    Rör sig varvräknaren något alls när du kör med startmotorn?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Av beskrivningen att döma låter det precis som en sprucken slang i bränslepumpsarmaturen, vanligt om fel bränsleslang använts där. På en 9-5:a är det så lyckligt att du kan mäta hur mycket ström bensinpumpen drar direkt från elcentralen.

    Gör så här:
    0. Hela proceduren görs med tändningen AVSLAGEN, och i elcentralen på instrumentbrädans sida.
    1. Lokalisera säkringen för bränslepumpen och lambdasonderna, bör vara säkring 19 för pumpen och 15 för lambdasonderna.
    2. Edit: detta moment behövs inte - Dra ur säkringen till lambdasonderna (dessa kommer annars att få matning samtidigt, kanske, vet ej hur det är kopplat i Trionic-styrdonet).
    3. Lokalisera en permanent 12V-matning, förslagsvis den till elbakrutans relä, bör vara säkring 24
    4. Ställ multimetern på strömmätning 10A eller 20A och flytta sladdarna till rätt uttag för detta på multimetern, samt placera multimetern på stabilt underlag där du lätt kan läsa av den.
    5. Mät strömmen när du sätter den ena testpinnen på bränslepumpens säkrings testuttag och den andra på elbakrutas säkrings testuttag, detta behöver du två händer till, sätt inte testpinnarna någon annanstans än på just dessa säkringar:

    6. Får du runt 3 A så har du troligen slangbrott i tankarmaturen (gäller för standardpumpen). Vid 0A så går inte pumpen, får du runt 6A är bränslesystemet sannolikt helt och upprätthåller 3 bars bränsletryck.
    7. Flytta tillbaka sladdarna till testpinnarna till sin vanliga plats innan du glömmer det för att undvika senare tråkigheter.
    8. Sätt tillbaka säkringen för lambdasonderna.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2018-08-28 klockan 09:40.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och är slangen sprucken finns inget tryck i Schraderventilen
    Man bör har en trasa runt och trycka in ventilen väldigt varsamt och om det då finns tryck kommer det att pysa ut bensin så därför stor försiktighet.
    Kommer inget alls så förklarar det varför bilen inte vill starta.


    Har man tidigare bytt till en bränslepump från Skruvat eller liknade är detta inte helt ovanligt så om något annat hjul och bromsbyte är gjort är det bra att berätta de.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Pys ventilen. Problemet med Saab och det har jag alltid hävdat, att man inte har koll på bränsletryck i systemet. En analog bränsletrycksgivare kunde ha förbättrat systemet (Trionic) otroligt mycket. Med kompensering i systemet för detta...och larm vid en viss bränsletrycksavvikelse.

    Jag har en manometer för detta, men faaan......ansluta den varje gång. Mer schmutt att ta fram en analogsignal i open SID. Så BORDE det byggts.

    /Lufto
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-11 klockan 11:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kan inte hålla med mer, och såklart finns sådan installerad på HeRmAN's bil (tror det var AN6/NPT adapter som passade)
    Och en manometer duger gott till vardags och den kan bytas mot en mer noggrann vid behov.

    Men det saknas som bekant på original och då får man göra ett ovetenskapligt digitalt test, "Finns tryck/Saknas tryck" och är det senare så har man riktning på felsökningen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Skrev nån tråd om detta för hundra år sedan. Minns att allt gick att köpa på Ahlsell...men jag fick hårdlöda lite också. Ska se om jag inte kan återfinna tråd eller Ahlsells art.nr. för dom som vill skaffa egna grejer för att mäta bränsletryck.

    /Lufto
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-11 klockan 11:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och en manometer duger gott till vardags och den kan bytas mot en mer noggrann vid behov.
    Fast där finns en risk att du lurar dig själv lite där.

    Det du noggrant mäter är inte nödvändigtvis bränslepumpen, utan tryckregulatorn. Om pumpen håller på att haverera så kan det hända att flödet minskar, vilket minskar strömförbrukningen, men trycket bibehålls. Mäter man trycket måste man också mäta vid högt flöde för att vara riktigt säker.

    För att felsöka startproblem fungerar det förstås problemfritt.

    Ytterligare ett sätt att kolla om pumpen ger rätt flöde är att kolla spänningen från första lambdan vid fulllast/högt varv, om den sjunker går bilen magert vilket normalt beror på för lågt bränsleflöde. Detta tips stod f.ö. i 9000 Trionic-boken, under felsökning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Skrev nån tråd om detta för hundra år sedan. Minns att allt gick att köpa på Ahlsell...men jag fick hårdlöda lite också. Ska se om jag inte kan återfinna tråd eller Ahlsells art.nr. för dom som vill skaffa egna grejer för att mäta bränsletryck.

    /Lufto
    Den tråden läste jag när jag sökte efter gängtyper Här är tråden förresten Schrader till fuelrail

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast där finns en risk att du lurar dig själv lite där.

    Det du noggrant mäter är inte nödvändigtvis bränslepumpen, utan tryckregulatorn. Om pumpen håller på att haverera så kan det hända att flödet minskar, vilket minskar strömförbrukningen, men trycket bibehålls. Mäter man trycket måste man också mäta vid högt flöde för att vara riktigt säker.

    För att felsöka startproblem fungerar det förstås problemfritt.
    Jo, fast den har jag koll på men för trådens skull är ju alltid förtydliganden bra för den som bara läser för att lära.
    Och den fyller för mig främst syftet att OM bilen inte skulle starta så kan jag utan att trycka ut bränsle i ett ev. varmt motorrum se om det finns resttryck eller ej.
    Lite som att ha ett paraply med sig på promenaden, har man det kommer det inget regn

    Och egentligen borde man då även övervaka bl.a. bränslepumpens normala strömförbrukning och dess trend men då börjar det bli nördigt
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-11-02 klockan 22:32. Anledning: Länk till "Schrader till fuelrail"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Här finns en strömkurva från en bränslepump som håller på att lägga av, samt en bra som jämförelse: http://www.saabnet.com/tsn/members/g...do=show&id=524

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ska kolla lite men får förtydliga lite tro jag. Det här med vrida nyckeln o försöka starta så är inte ljudet från starten som vanligt. Det där med bränsle problem. Kan de verkligen göra så startmotor låter som elstart på gräsklippare? Det är inte motorn som snurrar på ljudet.

  14. #14
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av fresve Visa inlägg
    Ska kolla lite men får förtydliga lite tro jag. Det här med vrida nyckeln o försöka starta så är inte ljudet från starten som vanligt. Det där med bränsle problem. Kan de verkligen göra så startmotor låter som elstart på gräsklippare? Det är inte motorn som snurrar på ljudet.
    Så lät en golf mk1 för mig när kamremmen hade gått av men du skriver att kedjan är på plats så då borde det ju inte vara det. Kan inte startmotorn hamnar ut läge om den går sönder? Det skulle kunna förklara det märkliga ljudet jag tror att du hör. Men oftast när man gjort någon reparation så som du gjort och ett fel uppstår precis i samband med det så brukar det ha med varandra att göra.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  15. #15
    Hur bra är startbatteriet?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av fresve Visa inlägg
    Ska kolla lite men får förtydliga lite tro jag. Det här med vrida nyckeln o försöka starta så är inte ljudet från starten som vanligt. Det där med bränsle problem. Kan de verkligen göra så startmotor låter som elstart på gräsklippare? Det är inte motorn som snurrar på ljudet.
    Om man kört på start ett tag utan att den startar kan ljudet ändra sig, ja, dels för att det saknas olja på ställen där det normalt finns, dels för att startmotorn inte mår bra om man kör den för långa stunder i taget (den kan överhetta, står troligen någon varning om detta i instruktionsboken).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om man kört på start ett tag utan att den startar kan ljudet ändra sig, ja, dels för att det saknas olja på ställen där det normalt finns, dels för att startmotorn inte mår bra om man kör den för långa stunder i taget (den kan överhetta, står troligen någon varning om detta i instruktionsboken).
    Inga långa stunder på start med batteri. Underhålls laddat det med. Något annat. Svårt spela fram ljudet bara

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Driver startmotorn ordentligt så att motorn går runt?
    Har du manuell växellåda så prova lägg i en växel och se om du får bilen att röra på sig när du testar att starta, Obs! bara ett kort test eftersom startmotorn blir överbelastad

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av fresve Visa inlägg
    Inga långa stunder på start med batteri. Underhålls laddat det med. Något annat. Svårt spela fram ljudet bara
    Vad jag menar är att det är tveksamt att basera bedömningen på hur ljudet ändras under misslyckade startförsök, åtminstone innan man tagit hand om alla normalfel.

    Hur gick det med kontrollen av bränslepumpen, vilket som jag ser som den sannolikaste felkällan?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Driver startmotorn ordentligt så att motorn går runt?
    Har du manuell växellåda så prova lägg i en växel och se om du får bilen att röra på sig när du testar att starta, Obs! bara ett kort test eftersom startmotorn blir överbelastad
    Redan testat o bilen rör sig med växel i.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Vad jag menar är att det är tveksamt att basera bedömningen på hur ljudet ändras under misslyckade startförsök, åtminstone innan man tagit hand om alla normalfel.

    Hur gick det med kontrollen av bränslepumpen, vilket som jag ser som den sannolikaste felkällan?
    Försökte mäta de men fattade inte riktigt hur jag skulle göra. Fick bara 0 på det jag mätte. O fanns ingen 10 eller 20A o välja på vreden i multimetern. Är det kablarna jag skulle ändra på?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av GabrielMijat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:32
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Tobl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 15:17
  3. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av 2times i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •