Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Motorbyte Saab 9-5 SE 2.0T -00

  1. #21
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Motorn passar, det är ytterst små förändringar som är gjorda och ingenting som egentligen spelar någon roll vid ett motorbyte.
    Jag lyfte ner en motor från en 9-5 2006 i min 9-3 2002, och det passade rakt av. Rent fysiskt är motorerna exakt likadana vad gäller motorfästen och dylikt.
    Angående kobra och liknande så spelar det ingen roll om du kör med den gamla eller den nya. Saab plockade ur lite mer effekt ur motorerna på dom senare årsmodellerna så vissa delar anpassades för att klara detta, men det är ingenting som du behöver bry dig om då jag antar att du kommer att köra med originalmjukvara och därmed ändå inte få den extra effekten.

    Någonstans runt 98-99 byttes tryckröret från aluminium till plast och då blev det en annan kontakt på givarna som sitter på tryckröret. Drabbas du av detta kan du helt enkelt ta ditt gamla tryckrör och flytta över, eller så klipper du bara kablarna och byter kontakter. Har du en kompis som är villig att ge sig på ett motorbyte borde sådana saker inte ens vara ett problem.

    I princip kommer du att kunna flytta över allt du behöver från din gamla motor. Saab's motorer har förändrats väldigt lite sen mitten av 90-talet, i stort sett är det samma block som används fortfarande så med få undantag passar allting med väldigt lite eller ingen modifikation.

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nej, det är det inte. Den gjordes om helt fr.o.m MY04 med nytt block mm för att lösa vevhusventilationsproblemet "på riktigt".
    Nytt block vet jag inte om jag skulle kalla det, men blocket har ett extra hål för vevhusventilationen. Med rätt uppgradering av vevhusventilationen är det inga problem att få detta att passa i en äldre bil, och uppgraderingssatsen för vevhusventilation kostar i sammanhanget inte mycket alls.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #22
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Tanten Visa inlägg
    Ok. Rören till vevhusventilationen måste alltså vara med. Tack
    Nån pratade om Kobran tidigare i tråden. Vad är det?
    Kobran är insugsröret till turbon.
    Finns lite olika varianter, men såvida du inte ska byta turbon också så behöver du inte bry dig.

    http://www.speedparts.se/images/prod...97_compare.jpg
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #23
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Nytt block vet jag inte om jag skulle kalla det, men blocket har ett extra hål för vevhusventilationen. Med rätt uppgradering av vevhusventilationen är det inga problem att få detta att passa i en äldre bil, och uppgraderingssatsen för vevhusventilation kostar i sammanhanget inte mycket alls.
    Nej, nytt block var kanske lite starkt ord. Det är helt nytt i det avseendet att det inte är något som på ett enkelt sätt kan göras på befintliga block. Men annars inte någon jätteskillnad.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #24
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Skulle aldrig köpa en "ny" motor sen stoppa rakt i utan grundlig översyn, skulle däremot köpa en motor sen renovera den fullt ut. Därefter slänga i den.

    Att slänga i en motor som suttit i en annan bil utan översyn av lager osv är lite som att spela lotto. Kan gå bra, kan gå åt helvete. Köp en motor, dom är skit billiga överallt. Renovera den ! Oftast är kedjan sliten, lagren kan vara dåliga, även kolringarna ska bytas osv.



    Köp en motor som inte skurit, Byt alla lager,kedjor,ringar, se över veven,spisen och toppen.
    När motor börjar närma sig 20.000 mil (inte långt kvar) Så börjar lagren,kedjan, ringarna vara väldigt slitna.
    Har rivit 5 stycken och det är inte direkt as fräscha lager i nån.

    köp en 2,3T motor, det är skillnad på 2,0 och 2,3T finns beg för 2000 kr.
    Och renovera upp den.
    Senast redigerat av toorp den 2016-05-24 klockan 16:50.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Ska man ha en -04 bottendel så är behöver spjällhuset bytas till nyare modell. Räkna med en tusenlapp extra för ett begagnat sådant, då det sällan ingår i en motor. Kobran är skiljer också med avseende på vevhusventilationen, som tidigare nämnts. Om nån byter en komplett maskin för "noll och ingenting" så vill det nog till att det är bolt on. Att hitta på speciallösningar kostar tid och pengar, men även att renovera brukar plocka på.

    2.0t -00 har luftomspolade gröna bränslespridare och delat insug. Det vill därför även till mjukvaruändring om man ska köra med en nyare motor.

    Mvh
    Senast redigerat av Hyvens den 2016-05-24 klockan 17:20.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Kobran är insugsröret till turbon.
    Finns lite olika varianter, men såvida du inte ska byta turbon också så behöver du inte bry dig.

    http://www.speedparts.se/images/prod...97_compare.jpg
    Fast dom som visas på speedparts är missvisande. Har ju inget att göra med om man skall byta turbo eller inte. 98-03 har skruvad banjoanslutning på kobran medan 04-10 har snabbkoppling likt de som finns för bromsservots vakumslangar på insug samt tryckrör. 06-10 aerokobra är dock större och passar väl endast trubbnosig td04 om jag minns rätt? Men en vanlig B2X5-kobra ifrån 04-10 behöver man lägga till.

    Så kort sagt är det väl Motorblock, spjällhus och kobra som är ändrad efter 04. 2006 monterades dessutom andra kolvringar som jag misstänker inte koksar lika lätt, ser annars ingen orsak till att de bytte kolvringarna. Såvida det inte var ett sparkrav ifrån GM och de blev sämre efter 06. Troligtvis inte.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Helt korrekt och själva motorn i bra skick (komp och status på kedjor) är ju det viktigaste, kobra, slangar och annat är ju lösbara problem om det uppstår.
    En kobra med skruvbanjo är det på -00 till kobran (fast på 2.0t är det mer en snok) och den går som sagt att behålla.

    Det låter ju som det redan finns ett organ till donationen och ta med så mycket som möjligt får så lite pengar som möjligt och använd det som behövs.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Tack snälla ni för ert engagemang och era utförliga svar.

    Jag ska visa all information för min kompis så får han sammanställa det.
    Tycker dock att det låter som att det var ett bra beslut att ge min Älskling en andra chans.

Liknande ämnen

  1. motorbyte saab 9-3 01
    Av frisk89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 13:51
  2. Motorbyte saab 900-´96
    Av Flumdum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 23:14
  3. Motorbyte i en Saab 99 -82
    Av Aaaaaaalm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •